דיווח: ארה"ב ומדינות באזור מגבשות תוכנית להקמת מדינה פלסטינית

"וושינגטון פוסט" דיווח כי ממשל ביידן ומדינות במזה"ת מגבשים הסכם להקמת מדינה פלסטינית, שייתכן שיוצג בקרוב. סמוטריץ': "אדרוש בקבינט שלא להסכים לכך". בן גביר: "1,400 נרצחים - והעולם רוצה לתת להם מדינה". זוהר: "לא ניתן פרס לטרור"

זמן צפייה: 01:30

לפי דיווח שפורסם היום (חמישי) ב"וושינגטון פוסט", ממשל ביידן ומדינות במזרח התיכון מקדמות הסכם שלום ארוך טווח בין ישראל לפלסטינים, שיכלול הקמת מדינה פלסטינית לפי לוח זמנים מסודר. כמו כן, הסכם השלום יכלול את יציאת המתנחלים מרוב שטחי הגדה המערבית, בירה פלסטינית במערב ירושלים, שיקום עזה והסדר ביטחוני וממשלתי עבור הגדה.

לפי הדיווח, השלב הראשון בתוכנית יכלול הפסקת האש זמנית, שצפויה להימשך כשישה שבועות, ובמהלכה תבוצע עסקת חילופי שבויים ואסירים. הסיבות לדחיפות והמהירות שבה נוסחה ההצעה הדרמטית וההיסטורית נעוץ בהכרח לשחרר את החטופים, וכן ברצון להשיג את ההסכם לפני תחילת חודש הרמאדן ב-10 במרץ - אשר עלול להחריף את "סיר הלחץ" בעזה ולעודד הסלמה בטרור.

הפסקת האש הראשונית - שאורכה, כאמור, כשישה שבועות -  תספק זמן למנסחי ההצעה לפרסם את התכנית לציבור הרחב, לגייס תמיכה מדינית ולנקוט את הצעדים הראשונים לקראת מימושה - לרבות הקמת ממשלה פלסטינית זמנית.

יחד עם זאת, נכתב, המדינות המנסחות את התכנית - ארה"ב, מצרים, ירדן, קטאר, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ונציגים פלסטיניים - חוששות כי המתקפה המשמשת ובאה של ישראל על רפיח תמסמס את המאמץ להשגת שלום ארוך טווח. הפעולה הצבאית של ישראל ברפיח, כך נטען, תסכל גם את עסקת החטופים - ותחמיר את המשבר ההומינטרי בעזה. ישראל, אם כן, היא "הפיל בחדר" של מנסחי ההצעה - והיא צפויה לסרב.

כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, בוול סטריט ג'ורנל דווח כי יחסי ביידן ונתניהו נמצאים "בנקודת רתיחה" - ואצל הראשון "גובר התסכול" עקב ניסיונותיו הכושלים לרסן את המבצע הצבאי של צה"ל בעזה, ובעיקרו את פלישת ישראל המסתמנת לרפיח. ביידן הבהיר לנתניהו כי ממשלו מעדיף "מבצעים ממוקדים" ברפיח ולא תמרון נרחב, אך נתניהו התעלם מכך.

ארצות הברית חוששת כי השפעתה על ישראל הולכת ודועכת, ושוקלת עקב כך את צעדיה. גורמים אמריקנים בוחנים בשבועות האחרונים מספר דרכים להפעלת לחץ על ישראל כדי שתפסיק את תוקפנותה, ובין היתר הציעו להפסיק את משלוח הנשק לישראל, אך ביידן דחה זאת.

כמו כן, בדיווח מסופר על שיחה דרמטית בסוף דצמבר, בה ביידן "התמלא בזעם כלפי נתניהו", כמעט צעק, ולבסוף הכריז בפני ראש ממשלת ישראל: "השיחה נגמרה", וניתק בפניו.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: מארק ישראל סאלם / פול

בחודש שעבר הממשל האמריקני שקל לחוקק מספר צעדים נגד ישראל, הכוללים תיוג של מוצרים שיוצרו מעבר לקו הירוק במדבקת "יוצר בישראל", אך דבר זה לא יצא אל הפועל.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הגיב לדיווחים: "לא נסכים בשום אופן לתכנית זו, שלמעשה אומרת שמגיע לפלסטינים פרס על הטבח הנורא שעשו לנו -  מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים. המסר הוא שמשתלם מאוד לטבוח באזרחי ישראל. מדינה פלסטינית זה איום קיומי על מדינת ישראל כמו שהוכח ב7 לאוקטובר, כפר סבא לא תהיה כפר עזה!".

עוד הוסיף השר, כי ידרוש היום בישיבת הקבינט המדיני-בטחוני "לקבל החלטה ברורה וחד משמעית הקובעת שישראל מתנגדת להקמת מדינה פלסטינית ולהטלת הסנקציות על למעלה מחצי מיליון מתיישבים. אני מצפה לתמיכה ברורה מראש הממשלה נתניהו, בני גנץ, גדי אייזנקוט וכל השרים".