"מתווה 90 הימים": פרטי התוכנית לשחרור החטופים - וסיום המלחמה

ארה"ב, קטר ומצרים מנסחות הסכם חדש להחזרת החטופים וסיום המלחמה, הכולל הפסקת אש של שלושה חודשים ושחרור אלפי אסירים ביטחוניים. מדובר בגרסה "מרוככת" של הדרישה המקורית של חמאס לנסיגה מלאה מהרצועה, והמתווכים ינסו לשכנע את ארגון הטרור להסכים בטענה כי ישראל לא תחדש את הלחימה לאחר תקופה כה ארוכה

זמן צפייה: 02:24

על רקע דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא "דוחה על הסף את תנאי הכניעה של מפלצות החמאס", היום (ראשון) מתפרסם בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" כי מתווה חדש לשחרור החטופים וסיום המלחמה, שגובש ע"י ארה"ב, מצרים וקטר, נמצא על הפרק. עסקה זו כולל הפסקת אש של 90 ימים.

לפי הדיווח, חמאס עדיין דורש מישראל להפסיק את הלחימה ולסגת מהרצועה בתמורה לשחרור החטופים הישראלים מהשבי בעזה. תנאי זה, לטענת רה"מ נתניהו היום ובכירים רבים בהנהגה הישראלית, אינו מקובל.

ההסכם החדש, אם כן, מהווה גרסא "מרוככת" לדרישת חמאס: "מתווה 90 הימים" כולל הפסקת אש ל-90 ימים, נסיגה חלקית בלבד של כוחות מהרצועה, הפסקת תנועת הרחפנים בעזה, שחרורם של אלפי אסירים ביטחוניים, הקמת קרן בינלאומית לשיקום עזה ומתן "מחסה" למנהיגים פוליטיים של חמאס.

חרבות ברזל חטופים
מתווה 90 הימים

בתמורה, חמאס ישחרר עשרות חטופים מהשבי: את הנשים, הזקנים והגופות. החיילים ואנשי כיתות הכוננות ישארו בידיו של ארגון הטרור. גם ישראל תמשיך להחזיק במחבלים בבתי הכלא, כי המתווה אינו כולל שחרור מלא של כל האסירים הביטחוניים.

כמו כן, נודע כי ארה"ב, מצרים וקטר מנסות לשכנע את חמאס - מבלי להבטיח - כי ישראל לא תחזור ללחימה בתום 90 הימים, עקב שחרור כוחות המילואים וסרבולו של התהליך. בנוסף, גורמים מצריים מסרו כי המתווה כולל תכניות לשלבים מתקדמים יותר: הפסקת אש קבועה, נורמליזציה של היחסים בין ישראל למדינות ערב כמו סעודיה והשקה מחדש של הליך הקמתה של מדינה פלסטינית.

מאהל משפחות החטופים בקיסריה
מאהל משפחות החטופים בקיסריה | צילום: יונתן שאול, פלאש 90

ובזמן שהפוליטקאים ואנשי הצבא דנים בכדאיותו של המתווה החדש, משפחות החטופים מחריפות את המאבק לשחרורם. אתמול, אלפים הפגינו במטרה להעביר מסר לקבינט המלחמה, שלפיו "כל עיכוב במשא ומתן לעסקה מכניס חטוף לארון קבורה". כמו כן, משפחות החטופים הקימו מאהל מחאה מול מעון נתניהו בקיסריה - וחסמו את דרכי הגישה למקום. היום, הוקם המאהל "הזמן אז"ל" ליד מעון ראש הממשלה בירושלים.