לא רק איום צבאי: עלייה של 70% בתקיפות סייבר איראניות

העלייה בתקיפות הסייבר נרשמה בשנה האחרונה כשלפי ההערכות, רוב התקיפות זוהו וסוכלו למעט כמו במקרה של ביה"ח הלל יפה. הצבא מפעיל 20 יחידות סייבר, מחציתן נגד ישראל. בצה"ל כבר פועלות מערכות ומתוכננות אחרות כדי להתמודד עם האיום

חמ"ל הסייבר של צה"ל
ארכיון | צילום: דובר צה"ל

הסכנה לאזרחי ישראל מתקיפות סייבר המוניות בזמן מלחמה – לצד עלייה מדאיגה בכמויות הניסיונות של איראן לתקוף את ישראל בסייבר השנה האחרונה: בצה"ל זיהו עלייה של כ-70% בכמות תקיפות הסייבר בשנה האחרונה על-ידי איראן, נגד מטרות ישראליות, לעומת שנים קודמות. בסך הכול מדובר בעשרות תקיפות משמעותיות שהתרחשו בשנה האחרונה.

בצבא טוענים כי רוב התקיפות הללו זוהו וסוכלו, אך לא כולן: אחת מהן, על בית החולים הלל יפה בחדרה, הסבה נזק לתפקוד השוטף של המוסד הרפואי הציבורי. צה"ל נעתר ושלח חיילים מאגף התקשוב לסייע לבית החולים למרות שלא היה מחויב בכך והחיילים סייעו לבית החולים להתאושש ולחזור לשגרה. בצבא הסבירו כי לפי החוק בישראל, מטה הסייבר הלאומי אמון על הנושא, לצד שב"כ שמנחה גופים כמו בנקים, חברת חשמל וחברות סלולר כיצד להתגונן מפני מתקפה בסייבר.

מתקפת סייבר שכזו עלולה לכלול חדירה פשוטה יחסית לטלפונים ניידים ואפליקציות של מאות אלפי אזרחים, לשאוב ולהפיץ מהן מידע רגיש ומביך ואף מעבר לכך: להשתלט על חשבונות בנק פרטיים, לשבש את תנועות הרכבות ופעילות הרמזורים, לשאוב ולפרסם מידע רפואי אישי ועוד. נכון להיום, ההגנה על האזרחים מפני איומי טרור אלו מחולקת כאמור בין כמה גופים, כשעיקר משימתו של צה"ל היא להגנה בסייבר על מערכותיו המבצעיות והרשת המבצעית הפנימית של הכוחות, גם אם הצבא האיראני בעצמו תוקף אזרחים ישראלים במתארים הללו.

19kfpl
חייל מחיל התקשוב בתרגיל | צילום: דובר צה''ל

הצבא האיראני מפעיל כיום יותר מ-20 יחידות סייבר התקפי, לפחות עשר מהן פועלות נגד ישראל. רוב התקיפות, זיהו במערכת הביטחון, מתבצעות בעיקר בסופי שבוע. למרות האיומים לשימוש מורחב בנשק הסייבר במלחמה, בכירים בצבא עדיין מעריכים כי בשנים הקרובות עיקר האיום על הישראלים יהיה רקטי, ובאותה נשימה מתריעים כי "בסייבר יהיה ניתן להשבית צבא ומדינה ולפגוע בכל תהליך בחיינו".

בתוך כך, באגף התקשוב הציגו השבוע מערכת חדשה שפותחה לסנכרון הלחימה ומטרות אויב שיותקפו במלחמה, בעיקר בזירה הצפונית. המערכת, בשם מאסטרו, מאפשרת את הגדלת אפקט התקיפה מהאוויר, מהיבשה ומהים, גמישות ומהירות הפעלת הכוחות ע"י המפקדות הראשיות ונתוני לחימה ופגיעות מאוחדים לכל הזרועות והמטה הכללי. המערכת נקלטה באופן מבצעי ומלא במבצע עלות השחר לאחר שפותחה במשך שנה ביחידת מצפן של אגף התקשוב.

בנוסף, במינהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית התניעו תכנית ענק להחלפת כל התמסורות בצה"ל, לחדשות ומהירות, לטובת תקשורת צבאית מודרנית ומתקדמת. הפרויקט, בעלות של מיליארדי שקלים, יסתיים בתוך כעשור, לצד פרויקט דגל נוסף: החזקת כל המידע הביטחוני הצה"לי באופן מאובטח ומוגן, שיאפשר עיבוד והיתוך מהיר של המודיעין.