במנהרה עם משפחתו, בלילה שלפני הטבח: נחשף תיעוד חדש של סינוואר

דובר צה"ל חשף תיעוד חדש של אדריכל 7 באוקטובר, שעות לפני מתקפת הפתע והטבח של חמאס. בסרטון נראה יחיא סינוואר בורח עם משפחתו למנהרה מתחת לביתו בח'אן יונס: "עדות נוספת לציניות והאכזריות של חמאס; היה עסוק בשרידותו האישית בלבד"

זמן צפייה: 11:54

ימים לאחר חיסולו של מנהיג חמאס ומתכנן טבח 7 באוקטובר: דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נשא הערב (שבת) הצהרה לתקשורת, שבה פרסם סרטונים של יחיא סינוואר, שחוסל השבוע על-ידי כוחות צה"ל בעזה, מהלילה שלפני טבח 7 באוקטובר. כמו כן, תא"ל הגרי פרסם תיעוד נוסף מחיסולו של סינוואר.

בתיעוד מ-6 באוקטובר, ערב הטבח, נראה סינוואר בורח יחד עם משפחתו אל מנהרה תת-קרקעית מתחת לביתו בח'אן יונס - טרם שלח אלפי מחבלים לפרוץ את הגבול עם ישראל, לטבוח בכל מי שנקרה בדרכם, ולחטוף 251 בני אדם לעזה. התיעוד נמצא על-ידי כוחות צה"ל ושב"כ לפני מספר חודשים.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2410192049' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: סינוואר בורח יחד עם משפחתו אל מנהרה תת-קרקעית טרם הטבח' poster='' kid='1_betupv5g' duration='189']

דובר צה"ל אמר: "כוחותינו תפסו את התיעוד, בו נראה סינוואר בשעת לילה ב-6 באוקטובר. גם בערב שלפני הטבח האכזרי, מנהיג חמאס הוא דאג קודם כל לעצמו, והיה עסוק בשרידותו האישית ושל בני משפחתו. סינוואר התחבא במנהרות בין ח'אן יונס לרפיח - עד שצה"ל גרם לו לברוח. זוהי עדות נוספת לציניות והאכזריות של חמאס".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410192113' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד נוסף מחיסולו של סינוואר' poster='' kid='1_w3qih07z' duration='11']

עזה צה"ל המנהרה בה שהה יחיא סינוואר במרחב תל סולטאן שברפיח
המנהרה בה שהה יחיא סינוואר במרחב תל סולטאן שברפיח | צילום: דובר צה"ל
עזה צה"ל המנהרה בה שהה יחיא סינוואר במרחב תל סולטאן שברפיח
המנהרה בה שהה יחיא סינוואר במרחב תל סולטאן שברפיח | צילום: דובר צה"ל
ממצאי ה-DNA של יחיא סינוואר שאותרו במנהרה בעזה
ממצאי ה-DNA של יחיא סינוואר שאותרו במנהרה בעזה | צילום: דובר צה"ל
הלוחמים לצד גופתו של סינוואר ברצועה
לוחמי צה"ל לצד גופתו של סינוואר ברצועה

כאמור, צה"ל ושב"כ אישרו ביום חמישי כי "בסיום של מצוד שנערך כשנה, אמש חיסלו כוחות צה"ל מפיקוד הדרום את מנהיג חמאס ברפיח שבדרום רצועת עזה. סינוואר תכנן  והוציא לפועל את המתקפה הרצחנית ב-7 באוקטובר, וקידם את האידיאולוגיה הרצחנית שלו במהלך המלחמה ולפניה, והוא אחראי להירצחם וחטיפתם של ישראלים רבים".

"סינוואר חוסל לאחר שנה בה הסתתר בלב אוכלוסייה אזרחית בעזה, ובמסתור בעל ובתת הקרקע במנהרות החמאס. עשרות פעולות שביצעו צה"ל ושב"כ בשנה האחרונה, ובשבועות האחרונים במרחב בו חוסל, צמצמו את מרחב הפעילות של יחיא סינואר שנרדף על ידי הכוחות, והביאו לחיסולו". הוא תועד ברחפן כשהוא יושב כפוף, רעול פנים - לפני שטנק ירה לעבר המבנה שאליו ברח.

יום לאחר האישור על חיסול סינוואר, צה"ל חשף את תיעוד הטנק שירה לעבר הבניין בו שהה, בשכונת תל סולטאן ברפיח. עוד נחשפו פרטים נוספים על אודות המצוד אחר המטרה מספר 1 של ישראל מאז 7 באוקטובר, וגם על רגעיו האחרונים, לפני שחוסל. לפי צה"ל, בזירת החיסול נמצאו על סינוואר חומרים מודיעיניים "רגישים ביותר", שיכלו להימצא רק עליו. בפעילות נפצע לוחם צה"ל באורח קשה, וכעת מצבו יציב.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410181523' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: ירי פגז הטנק לעבר המבנה בו הסתתר סינוואר' poster='' kid='1_8oadv8kd' duration='9']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-1710242310' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='מובס, מיואש ופצוע: התיעוד האחרון של סינוואר - לפני החיסול' poster='' kid='1_rs63vcz8' duration='472']

האירוע החל כאשר כוח של גדוד 450, שניהל תצפית בתל סולטאן, זיהה דמויות חשודות בבניין הרוס, בסביבות 10 בבוקר ביום רביעי. מפקד הגדוד, קצין בדרגת סגן אלוף, שנפצע ב-7 באוקטובר בקרב בכיסופים, זיהה מחבל, פתח לעברו באש ופגע בידו. בדיעבד התברר שהירי בוצע לעברו של סינוואר.

המג"ד הכריז על נוהל "סיר לחץ" והזעיק טנקים מגדוד 198 של בית הספר לשריון בשיזפון. במקביל, שני מחבלים שהיו עם סינוואר נכנסו למבנה סמוך, בזמן שסינוואר עצמו ברח למבנה אחר. בהיתקלות מול שני המחבלים נפגע לוחם שנפצע קשה, והוא פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע. כעת מצבו יציב.

יחיא סינוואר ברגעיו האחרונים
יחיא סינוואר ברגעיו האחרונים | צילום: דובר צה"ל

אחרי ההיתקלות, כוח של צנחנים מקורס מ"כים ערך סריקות במבנים, וכאשר מפקד המחלקה מזהה לפתע שלולית של דם טרי, הוא מבין שיש מחבל במבנה - וטנק של צה"ל יורה שני פגזים ואש מקלעים לעבר המבנה. לאחר מכן, בשעות אחר הצהריים, צה"ל הטיס רחפן אל תוך המבנה כדי להבין את תוצאות התקיפה. צילומי הרחפן הציגו את סינוואר רעול הפנים כשהוא מנסה להפיל את כלי הטיס עם מקל שזרק לעברו. בצה"ל תקפו עם פגז נוסף, אשר גרם למותו של סינוואר.