בישראל ממשיכים להמתין ומעריכים: איראן לא מתואמת עם חיזבאללה

מדינה בהמתנה: בישראל עדיין מחכים לתגובות על החיסולים בחיזבאללה ובחמאס, ובדיון ביטחוני בהשתתפות נתניהו דנו בכירי מערכת הביטחון בדרך בה תגיב ישראל על כל פעולה נגדה. בטהראן עדיין לא החליטו על אופן התגובה, ובארגון הטרור מלבנון מעוניינים לתקוף - מבלי להסלים את המערכה

זמן צפייה: 04:25

בזמן שבישראל ממשיכים להמתין לתגובות הצפויות של איראן וחיזבאללה, ההערכה הערב (ראשון) היא כי טהראן אינה מתואמת עם ארגון הטרור מלבנון. בחיזבאללה מבינים כי תיאום של איראן בפעולה שכזאת, עלול לחשוף אותה.

לפי התובנות בישראל, ברפובליקה האיסלאמית עדיין לא החליטו לגמרי לגבי אופי ועוצמת התגובה, אך בחיזבאללה לעומת זאת מחפשים מטרה שתכאיב לישראל, ישנו רצון להקיז דם, אך הארגון לא מעוניין במערכה רחבה ובהיתדרדרות למלחמה.

הפגנה נגד ישראל לאחר חיסול הנייה בטהרן
הפגנה נגד ישראל לאחר חיסול הנייה בטהרן | צילום: רויטרס

בתוך כך, הערב התנהל דיון ביטחוני בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, בו דנו בכירי מערכת הביטחון ב"מקרים ובתגובות" – איך תגיב ישראל על כל פעולה אפשרית נגדה. כרגע ישראל רוצה גם היא לפעול מבלי להסלים את המערכה לכדי מלחמה.

בישראל לא יודעים להגיד בשלב הזה מתי יגיעו התגובות מצד איראן וחיזבאללה, וגורם מדיני אומר כי ישנה היערכות לתגובה משולבת, כשייתכן שגם חמאס יתקוף. בימים האחרונים התנהלו לא מעט שיחות עם הממשל בארה"ב, אך גם עם מדינות מערביות ולא מערביות שישראל מנסה לרתום לצדה על מנת לוודא שברגע האמת יתקבל סיוע בכל מה שנוגע להגנה אווירית.

משמרות המהפכה הכינו כבר כל מני אפשרויות לתגובה מול ישראל, חלקן כוללות שיגור טילים בליסטיים, וכעת ממתינים להוראה של המנהיג העליון עלי חמינאי כדי לדעת כיצד להגיב. השלוחות האיראניות בסוריה, עיראק ותימן צפויות להשתתף בתגובה.

הלוויתו של בכיר חיזבאללה, פואד שוכר
הלוויתו של בכיר חיזבאללה, פואד שוכר | צילום: רויטרס

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום כי איראן דחתה את ניסיונות ארה"ב הברית וגורמים ערביים למתן את תגובתה. לפי הדיווח, באיראן מתעקשים להגיב גם אם הדבר יגרום להסלמת המערכה ואף למלחמה מול ישראל.

לפי הדיווח, ארה"ב ביקשה ממדינות באירופה ומשותפות אחרות להעביר מסר לאיראן שלא להסלים את המצב, והזהירה שכל תקיפה משמעותית תגרור תגובה. עוד ביקשה ארה"ב להבהיר כי למאמציו של הנשיא החדש של הרפובליקה האיסלאמית, מסעוד פזשכיאן, לשפר את הקשר עם מדינות המערב - יהיה סיכוי גבוה יותר אם איראן תגלה איפוק. לפי גורמים המעורבים בפרטים, ארה"ב מסרה בנוסף כי היא לוחצת גם על ישראל שלא לגרום להסלמה.