כוננות שיא: "מעריכים שבג'יהאד מכינים מכת פתיחה"

מבצע "מגן וחץ" החל עם שלושה חיסולים בלב רצועת עזה, אך הג'יהאד האיסלאמי טרם הגיב - וגרם לכוננות גבוהה בקרב כוחות הביטחון והן בקרב התושבים מעוטף עזה ועד גוש דן. בתל אביב, רמת גן, גבעתיים ופתח תקווה הוחלט לפתוח את המקלטים הציבוריים. נתניהו: "כל הסלמה תיענה בתגובה מוחצת". גלנט: "ייתכן ירי לאזורים מרוחקים - בצורה ניכרת"

זמן צפייה: 16:18

כמעט יממה אחרי מתקפת הפתע שהנחית צה"ל על הג'יהאד האיסלאמי עם חיסול שלושה בכירים בארגון, ובכך יצא מבצע "מגן וחץ" לדרך, לפי שעה - התגובה מעזה טרם הגיעה: ביישובי הדרום, בעוטף עזה ובערי המרכז מורגש הלילה (שלישי) שקט מתוח. ההערכה במערכת הביטחון היא שבג'יהאד האיסלאמי משתהים עם התגובה כדי להשאיר את אזרחי ישראל בחרדה - ולהפתיע עם "מכת פתיחה".

בינתיים, בתל אביב, רמת גן, גבעתיים וערים נוספות הודיעו על פתיחת מקלטים ציבוריים. במתקפת הפתע בלילה נהרגו גם 10 אזרחים עזתים. ההערכה בירושלים היא שהמבצע יימשך מספר ימים, ובישראל העבירו לחמאס מסר שהמערכה היא נגד הג'יהאד האיסלאמי - במטרה שלא יצטרפו לסבב לחימה. בינתיים, בג'יהאד האיסלאמי אמרו: "אנו ויתר הפלגים של ההתנגדות הפלסטינית בחמ"ל המשותף יודעים מתי להגיב. שישראל תחכה ותחיה במצב של פחד וחרדה סביב השעון עד שתגיע התגובה שהיא לא מצפה לה".

הערכה נוספת היא עדיין שחמאס ישאר מחוץ לתמונה, אך ישראל ערוכה לכל אפשרות. גורם מדיני בכיר אמר כי "יש תוכנית סדורה שנבנתה עם איפוק וקור רוח - לתת לצבא ולכל מערכת הביטחון להכין את הדבר הזה". עם זאת, בירושלים מתקשים להעריך כמה ימים המערכה הזו תימשך. גורם מדיני הוסיף כי "אנחנו נכונים להמשיך את המערכה הזו ככל שנידרש".

Whatsapp Image 2023 05 09 At 0
הפצצת חיל האוויר ברצועה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, ב-17:00, כונס הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה וב-20:00 מסרו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר הצהרה. ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים לציבור ואמר: "הם מבקשים לפגוע בחיים של חפים מפשע ואנחנו רוצים למנוע. הם צוהלים על כל פגיעה באזרחים ומחלקים על זה סוכריות. על פגיעה בילדים, בנשים ובגברים. העיקרון שמנחה אותנו ברור – מי שפוגע בנו אנו פוגעים בו אף מחבל אינו חסין".

"מתחילת השנה סיכלנו למעלה מ-100 מחבלים, כולל הרוצחים של נשות משפחת די, ילדי פלאי ומשפחת חטואל", הוסיף ראש הממשלה, "הנחיתי ביחד עם שר הביטחון להיערך לכל תרחיש של הסלמה ויותר מזירה אחת. אני אומר לאויבינו שכל הסלמה מבחינתם תעלה בתגובה מוחצת מכיווננו. כולנו עומדים ביחד כאחים".

הצהרת רה''מ וראשי מערכת הביטחון
הצהרת רה''מ וראשי מערכת הביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

לפני כן, בפתח ישיבת הקבינט, אמר נתניהו כי "רבי המרצחים הללו אחראים לירי הרקטות מעזה לשטחינו ולהכוונת טרור מיהודה ושומרון נגד אזרחינו", אמר נתניהו, והוסיף: "כבר ביום בו נורו הרקטות בשבוע שעבר, הנחיתי, יחד עם שר הביטחון, להכין מבצע לסיכול ראשי המחבלים שבעצם קוטע את צמרת הארגון ברצועת עזה". הוא הוסיף כי "העיקרון שלנו חד וברור: מי שפוגע בנו - אנחנו פוגעים בו, ובעוצמה יתרה. הזרוע הארוכה שלנו מגיעה לכל מחבל בזמן ובמקום שאנחנו בוחרים. אנחנו בעיצומה של מערכה, ואנחנו ערוכים לכל אפשרות. אני מציע לאויבינו - אל תתעסקו איתנו", סיכם.

הנזק מתקיפת צה''ל בעזה
הנזק מתקיפת צה''ל בעזה | צילום: רויטרס

שר הביטחון יואב גלנט אמר בהצהרה: "ביום שלישי לפני שבוע הג'יהאד האסלמי ירה באופן חסר הבחנה לעבר אזרחים ישראלים בעוטף עזה. זה לא רק טרור – אלא קריאת תיגר על נוכחותינו בארצנו. מערכת הביטחון נערכה לסיכול הנהגת הג'יהאד ברצועת עזה".

"ידיו של אחד מיעדי החיסול, ג'יהאד ראנם, ידיו היו מגואלות בדם של בנות משפחת חטואל. גם המחבלים האחרים היו מעורבים בפיגועי טרור רבים, ובעיקר עסקו בתקופה האחרונה בייצור מואץ של טרור בעזה לכיוונינו. אתמול בלילה פעלו צהל ושב"כ בעוצמה, דייקנות נחישות וקטלנית. פעולות הפעולה הושגו במלואן".

Whatsapp Image 2023 05 09 At 1
הלוויית בכירי הג'יהאד שחוסלו | צילום: רויטרס

ראש שב"כ רונן בר חשף בדבריו הערב כי שב"כ וצה"ל סיכל באזור ג׳נין חוליית ג'יהאד אסלאמי שתכננה לייצר רקטות לשם ירי על העורף מצפון הגדה". עוד אמר: "תמונת המודיעין המבצעית אפשרה בפעם הראשונה שלושה סיכולים בו זמנית. אזדין ורנאם שסוכלו הם ממחוללי הטרור המרכזיים. אנחנו נפעיל תמיד את כל ארגז הכלים מול מי שפוגע באזרחינו בעוטף, ואל מול מי שרוצה להפוך את יהודה ושומרון לזירת טרור".

עם תחילת מבצע "מגן וחץ", פיקוד העורף הודיע כי הלימודים במוסדות החינוך בעוטף עזה יבוטלו להיום. כמו כן, ניתנו הנחיות המגבילות התקהלויות והגעה למקומות עבודה שאינם קרובים למקומות מוגנים. לתושבי המרכז לא ניתנו הנחיות מיוחדות.