פרסום ראשון: ישראל בוחנת להזיז את מעבר רפיח לאזור כרם שלום

בצל המתיחות מול מצרים, ישראל בוחנת את האפשרות להעביר את מעבר רפיח למשולש הגבולות ישראל-עזה-מצרים, וזאת במטרה לאפשר מעורבות מצרית במעבר, ולא להיכנס לעימות סביב הנושא. המצרים טרם השיבו בחיוב

זמן צפייה: 01:00

פרסום ראשון: בצל המתיחות מול מצרים שנמצאת בשיאה, ישראל בוחנת מול מצרים את האפשרות להזיז את מעבר רפיח למשולש הגבולות - ישראל, עזה, מצרים באזור כרם שלום - כך דווח הערב (שבת) במהדורת השבת. המטרה היא לאפשר מצד אחד מעורבות מצרית במעבר, ולא להיכנס איתם לעימות סביב הנושא, ומהצד השני לדאוג שהמעבר יהיה גם בגבול עם ישראל, ויאפשר בידוק ביטחוני ישראלי. למעשה, המהלך יאפשר גישה ישראלית לוודא את מניעת ההברחות בציר.

ישראל העלתה את הנושא גם בפני המצרים - שטרם השיבו בחיוב - אך גם מול ארצות הברית, שם הגיבו בחיוב לרעיון. במידה והדבר יצא לפועל, הוא יצטרך לקבל גם השקעה כלכלית לא מבוטלת. עם זאת, מהלך שכזה לא יפתור את סוגיית ההברחות באופן כללי, והשיח בין ישראל למצרים סביב ציר פילדלפי נמשך.

החטופים ששוחררו ברכבי הצלב האדום בדרכם למעבר רפיח
רכב הצלב האדום (ארכיון) | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר, בכירים בישראל אמרו כי במהלך שלב ג' של המלחמה, קרי, בשלב הנוכחי - קיימת אפשרות לפעילות ברפיח וטיהור השטח. מדובר במסר שהועבר בכמה צינורות למצרים, ובקהיר הביעו "חרדה" של ממש מצעד שכזה. הסיבה: המהלך עלול להוביל להגירה פלסטינית המונית לסיני. בישראל אמרו על כך כי "מדובר במהלך זמני", וכי ישראל לא תמשיך לשהות שם לאחר הפעולה - שעליה טרם הוחלט סופית.

בשל חילוקי הדעות, הוחלט על הקמת צוותי עבודה משותפים לישראל ומצרים. גורם ישראלי בכיר אמר כי מערכת היחסים בין המדינות בשבועות האחרונים "מתוחה למדי".