מתיחות שיא: חשש לירי רקטות מעזה, כוחות ביהודה ושומרון תוגברו

מניין ההרוגים הפלסטינים בפעולה בג'נין עומד על 10 – בהם שוטר - ובישראל נערכים לירי רקטות אפשרי מרצועת עזה בטווח הזמן המיידי לעבר יישובי הדרום והמרכז. אזור יהודה ושומרון תוגבר בגדוד נוסף וגם המשטרה תשלח עוד כוחות לקראת תפילות יום השישי בהר הבית

זמן צפייה: 02:25

המתיחות הביטחונית בעוטף עזה ובשטחים מגיעה לשיא לאחר המבצע של צה"ל בג'נין לפנות בוקר (בין רביעי לחמישי). בעקבות מידע מודיעיני מדויק, כוחות הביטחון פשטו עם שחר על מחנה הפליטים ופגעו בחוליית מחבלים שתכננה פיגוע. מניין ההרוגים הפלסטינים עומד הערב על 10 – בהם שוטר פלסטיני - ובישראל נערכים לתגובה שייתכן שתגיע כבר בטווח הזמן המיידי בדמות ירי רקטות מרצועת עזה לעבר יישובי הדרום והמרכז.

בישראל, מטבע הדברים, נערכו לתרחיש שכזה ובמקביל תגברו את אזור יהודה ושומרון בגדוד נוסף. גם המשטרה תתגבר כוחות לקראת תפילות יום השישי בהר הבית מחר. המטרה: להימנע מהסלמה כדי לא להעיב על ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ביום שלישי בשבוע הבא. עם זאת, בצל איומי הנקמה של חמאס והג'יהאד האיסלאמי, תוכנית התגובה של חיל האוויר כבר אושרה, וההערכה היא שהתיווך המצרי למנוע הסלמה ייכשל.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2601232016' autoplay='0' credit='' desc='בעוטף עזה נערכים לירי רקטות' poster='' kid='1_z7cctafc' duration='']

הערב הודיע דובר הנשיאות הפלסטינית נביל אבו-רודיינה כי "התיאום הביטחוני עם ישראל לא קיים עוד מעכשיו". הוא הוסיף: "נפנה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בכדי להוסיף את הפשע בג'נין לתיקים הנוגעים לפשעיה של ישראל, ואנחנו גם קוראים לבית הדין הבינלאומי שיזרז על החלטתו לגבי אחריות הכיבוש". הערב, בתום הערכת מצב, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "פניה של ישראל לא להסלמה", אך הנחה את כוחות הביטחון "להיערך לכל תרחיש בזירות השונות כדי להבטיח את ביטחון אזרחי ישראל".

קודם לכן, ערוץ "א-ע'ד" המצרי דיווח כי הרשות הפלסטינית כבר הודיעה לישראל על הפסקת התיאום הביטחוני. יצוין כי מדובר בדיווח בודד שמהימנותו מוטלת בספק. לאחר מכן, בכיר הרשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח', פרסם הודעה בחשבון הטוויטר שלו בה ציין כי "לאחר פגישה דחופה של ההנהגה הפלסטינית שהתקיימה בעקבות הפשע הנתעב שביצעו כוחות הכיבוש בג'נין - הנהגת הרשות הפלסטינית תכריז הערב על שורה של צעדים והחלטות חשובות".

תיעוד פעילות כוחות צה''ל בג'נין
תיעוד פעילות כוחות צה''ל בג'נין | צילום: דובר צה''ל

שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן אמר בעקבות הפנייה הפלסטינית למועצת הביטחון: ״בעקבות פעולת הסיכול הבוקר של צה"ל בג'נין והפנייה הפלסטינית למועצת הביטחון אמרתי היום כאן באו"ם, בטקס המיוחד ליום השואה הבינלאומי, שזה לא מספיק לדבר על זכרון השואה, חלק מהלקחים שחייבים היו להילמד מהשואה זה לגבות את מדינת ישראל והעם היהודי כשאנחנו נאבקים נגד טרור רצחני שמאיים לפגוע ביהודים חפים מפשע, ואני דורש את הגיבוי הזה גם היום. הפעולה הבוקר היא המשמעות של השבועה שאנו נשבעים: לעולם לא עוד".

בהקשר זה, יצוין כי העיתון הלונדוני, "אל-ערבי אל-ג'דיד", המזוהה עם קטר, דיווח כי מצרים מנהלת מגעים ישירים עם מנהיגי הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה ובמקביל - עם בכירי מערכת הביטחון בישראל. זאת, כך לפי הדיווח, "בניסיון להשתלט על השלכות פעילות צה"ל במחנה הפליטים ג'נין".

עוד צוין בדיווח כי המאמצים המצרים נתקלו ב"משבר" לנוכח סירובה של הנהגת הג'יהאד האיסלאמי לא לפנות להסלמה, כשמצידה, הנהגת חמאס הבהירה למצרים כי משימתם להכיל את המצב - תהיה "קשה" הפעם. בתוך כך, הנהגת חמאס הבהירה למצרים כי התוקפנות הישראלית מצריכה תגובה, וכי "זו זכותה של ההתנגדות להגיב על הפרותיה של ישראל".

"מצרים קיבלה מסרים גם מהרשות הפלסטינית, ובהם דרישת הרשות ממצרים שתפעל במהירות לאור מסוכנות המצב. הבכירים המצרים נמצאים בקשר עם מקביליהם בירדן, במטרה ללחוץ יחד על ממשלת ישראל על מנת שלא להביא לעימות צבאי כולל חדש", נמסר בדיווח.

Whatsapp Image 2023 01 26 At 1
הפעילות בג'נין הבוקר | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, בתום הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש שב"כ ובכירים נוספים במערכת הביטחון, שר הביטחון גלנט הנחה את צה"ל ומערכת הביטחון להגביר את המוכנות הביטחונית ולהגביר את פעולות ההגנה בקו התפר, יישובי איו"ש ועוטף עזה. "מדינת ישראל תמשיך לפעול בכל מקום ובכל זמן כנגד מי שפועל לפגוע באזרחי ישראל. כוחות הביטחון ערוכים לכל התפתחות בגזרות השונות", אמר השר. בשעה זו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים הערכת מצב ביטחונית טלפונית.

Whatsapp Image 2023 01 26 At 1
הפעילות בג'נין הבוקר | צילום: רויטרס

על פי הודעה משותפת שהוציאו שב"כ וצה"ל, המבוקשים שנוטרלו הם פעילי הג'יהאד האסלאמי שהיו מעורבים "בפעילות טרור ענפה, חשודים בביצוע מספר פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל ותכנון של פיגועים משמעותיים נוספים". במהלך הפעילות הלוחמים כיתרו את המבנה בו שהו המבוקשים, שניים מהם זוהו כשניסו לברוח והכוחות ירו לעברם ונטרלו אותם. מבוקש נוסף ששהה במבנה הסגיר את עצמו לכוחות במקום.

מפקד הימ"מ, תת-ניצב ח', התייחס גם הוא לפעילות והוסיף: "בשבועות האחרונים היחידה פעלה יחד עם שב"כ לסכל פיגוע גדול שתוכנן בעורף. הלוחמים שלנו הגיעו בשעות הבוקר המוקדמות בצורה סמויה ללב המחנה, הכוח פרק והתחילו חילופי אש עם המחבלים שהיו בבית. בהיתקלות הראשונה חוסלו 2 מחבלים, הכוח התנהל מול המחבלים בשיטת סיר לחץ, נורו טילים על הבית".

לטענת הפלסטינים, הכוח הראשון שנכנס למחנה הפליטים הינו כוח מסתערבים שהגיע בתוך משאית חלב, ולפי הדיווחים במהלך חילופי האש, זוהו שניים מההרוגים - עז א-דין סליחאת וסאאב א-זריקי. עוד טוענים הפלסטינים כי הצליחו להפיל רחפן צה"לי שנע מעל מחנה הפליטים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301261621' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד הרגע בו הופל הרחפן במחנה הפליטים ג′נין' poster='' kid='1_fka2oof3' duration='']

בתגובה לאירועים החריגים, כמה מדינות אזוריות, ביניהן קטר, טורקיה וירדן, פרסמו הודעות בהן גינו את פעילות צה"ל ביהודה ושומרון. בתוך כך, ממשרד החוץ הטורקי נמסר כי הרפובליקה "מגנה בחריפות את המתקפות שהובילו להרג אזרחים בגדה-המערבית. או מודאגים עמוקות מהמתיחות הגוברת, ואובדן החיים כמעט מדי יום".

ממשרד החוץ הירדני נמסר בתגובה כי הממלכה "מגנה את הפלישות הישראליות לערים הפלסטיניות כמו גם את המתקפות החוזרות ונישנות עליהן". עוד בהודעה נמסר כי "ההסלמה הישראלית מבשרת על הרחבת מעגל האלימות שכולם ישלמו את המחיר שלו". ממשרד החוץ הקטרי נמסר כי "קטר מגנה בתוקף את התוקפנות הישראלית האכזרית במחנה הפליטים בג'נין".

לא זו בלבד, השגריר הגרמני בישראל שטפן זייברט כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מודאג מהחדשות על המספר הגבוה של נפגעים במהלך המבצע בג'נין. לישראל יש זכות להגן על אזרחיה מפני טרור - באופן מידתי, בהתאם לחוק הבינלאומי. הסלמה ודיאלוג ישראלי-פלסטיני נחוצים כעת יותר מתמיד".