8 לוחמים נפלו באסון הנגמ"ש ברפיח: "הפיצוץ - ממטען או ירי נ"ט"

שמונה לוחמי הנדסה מגדוד 601 נהרגו בפיצוץ רכב משוריין מסוג נמ"רה עמוס בחומר נפץ, בשכונת תל-סולטן בעיר הדרומית ברצועה. הותר לפרסום שמו של אחד הנופלים: סרן ווסים מחמוד, בן 23 מבית ג'ן. דובר צה"ל: "הפיצוץ - ככל הנראה ממטען או ירי נ"ט"

זמן צפייה: 06:14

אסון כבד ברפיח: דובר צה"ל התיר לפרסום הערב (שבת) כי שמונה לוחמי צה"ל נפלו בפיצוץ נגמ"ש הנדסי מסוג נמר"ה - בהם סרן ווסים מחמוד, בן 23 מבית ג'ן, סגן מפקד פלוגה בגדוד ההנדסה 601, בעוצבת עקבות הברזל (401). שמותיהם של שבעת הנופלים הנוספים טרם הותרו לפרסום. סרן ווסים מחמוד נפצע בידו בתחילת המלחמה, אך לא הסכים לעבור ניתוח כדי להמשיך ולהילחם. נזיה דבור, ראש מועצת בית ג'ן, ספד לקצין שנפל: "תמיד הצטיין והוביל בכל דבר שעשה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406151813' autoplay='0' credit='' desc='דיווח: אסון הנגמ"ש ברפיח' poster='' kid='1_zcu0ovfd' duration='228']

שמונת הנופלים נהרגו במהלך פעילות של חטיבת גבעתי לחיסול כ-50 מחבלים לפנות בוקר בשכונת תל סולטן שבמערב רפיח. במסגרת פעילות לפתיחת צירים באזור, נגמ"ש הנדסה מסוג נמ"רה - שבו נסעו השמונה - עבר בציר שבו כבר עברו כמה כלי רכב לפני כן.

סביב 05:15, נגמ"ש הנמ"ר עלה על מטען חבלה רב-עוצמה שהתפוצץ על נוסעיו. בעקבות זאת, הוכרז אר"ן (אירוע רב נפגעים), אך הרכב עלה באש ובמשך כשעתיים לא ניתן היה לבצע פעולות חילוץ. לוחמי אוגדה 162 הוזעקו כדי לסרוק את האזור מהאוויר ומהקרקע, במטרה למנוע תרחיש של חטיפת גופות. בעקבות הפיצוץ הקטלני, בצה"ל בוחנים האם מוקשים ולבנות חבלה שנשאו לוחמי ההנדסה על הנגמ"ש מבחוץ התפוצצו גם הם.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-1506242105' autoplay='0' credit='' desc='דובר צה"ל: "נבדק אם הפיצוץ נגרם ממטען או ירי נ"ט"' poster='' kid='1_zmkc87qj' duration='363']

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לתקרית הקשה: "היום שילמנו מחיר קורע לב נוסף במלחמתנו הצודקת על הגנת המולדת. בצער עמוק, באבל כבד, אני מרכין ראש יחד עם כל אזרחי ישראל ומבכה את נפילתם של לוחמינו הגיבורים - סגן מפקד פלוגה בגדוד הנדסה, סרן ווסים מחמוד, וחיילים גיבורים נוספים ששמם טרם הותר לפרסום. כשהמחיר כל כך כבד, נזכור שאנו נלחמים כדי להבטיח את קיומנו ועתידנו, וכדי להשיב את כל חטופינו".

"המלחמה נכפתה עלינו על-ידי אויב מתועב ורצחני. בחג שמחת תורה מפלצות החמאס חדרו לקיבוצינו, לישובינו, לערינו, למסיבת טבע של צעירים שרצו רק טוב. הם שחטו ואנסו, ערפו ושרפו, ביתרו וחטפו את אחינו ואחיותינו. תינוקות וילדים, נשים וגברים, צעירים וקשישים. לאויב המפלצתי הזה אין שום כוונה לעצור כאן. יחד עם שאר חלקי ציר הרשע של איראן, הוא ימשיך לנסות להשמידנו. אם אנחנו לא נעצור אותו - הוא לא יעצור. ולכן, אין תחליף לניצחון", הוסיף רה"מ נתניהו.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406152101' autoplay='0' credit='' desc='דברי רה"מ נתניהו' poster='' kid='1_0ah25tgc' duration='64']

כמו כן, ראש הממשלה הגיב לביקורת על התנהלותו ברקע המגעים התקועים לעסקה להשבת החטופים וסיום המלחמה: "אזרחי ישראל היקרים, אל תתנו לאיש להסיט אתכם מהעובדה הפשוטה והברורה - על אף המחיר הכבד והמטלטל, עלינו לדבוק במטרות המלחמה - השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, השבת כל חטופינו, וידוא שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל והשבת תושבינו בביטחה לבתיהם - הן בצפון והן בדרום. אנחנו בעיצומה של מלחמה קשה מאוד המתנהלת בכמה חזיתות, כולל בחזית הבינלאומית. נכונים לנו עוד אתגרים רבים. דווקא בעת הזאת, אנו נדרשים לתעצומות הנפש שאצורות בעמנו, ושבזכותן גברנו על כל אויבינו. כך יהיה גם הפעם. 'עת צרה היא ליעקב וממנה יוושע'".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-1506241945' autoplay='0' credit='' desc='ראש מועצת בית ג′ן: "ווסים תמיד הצטיין בכל דבר"' poster='' kid='1_q4lurble' duration='496']

סרן ווסים מחמוד
סרן ווסים מחמוד | צילום: דובר צה"ל

נשיא המדינה יצחק הרצוג: "הלב דואב על נפילת שמונה לוחמי הנדסה הבוקר בקרב בדרום רצועת עזה. אנו אבלים על האובדן הכבד, על הקרבת חייהם של מיטב בנינו ומחבקים בעצב ודמע את המשפחות האבלות ומצדיעים לחבריהם למערכה. יהי זכרם ברוך".

רס״ן טל פשבילסקי, סמ״ר איתן קרלסברון, סמל אלמוג שלום וסמל יאיר לוין
רס"ן טל פשבילסקי, סמ"ר איתן קרלסברון, סמל אלמוג שלום, סמל יאיר לוין | צילום: דובר צה"ל

ביום שלישי השבוע הותר לפרסום כי ארבעה לוחמי סיירת גבעתי נפלו בפיצוץ מבנה ממולכד בשכונת שאבורה ברפיח: רס"ן טל פשבילסקי (שאולוב), בן 24 מגדרה, מפקד פלוגה בהכשרה, סמ״ר איתן קרלסברון, בן 20 ממודיעין-מכבים-רעות, סמל אלמוג שלום, בן 19 מקיבוץ חמדיה וסמל יאיר לוין, בן 19 מגבעת הראל. בתקרית נפצעו באורח קשה קצין בסיירת גבעתי וארבעה לוחמים בהכשרה בסיירת. כמו כן, לוחם נוסף נפצע באורח בינוני.

מתחילת המלחמה נפלו 658 חיילי צה"ל, בהם 306 לוחמים שנהרגו בקרבות ברצועת עזה מאז שהחל התמרון הקרקעי. אלו שמותיהם וסיפוריהם.