מפקד פיקוד צפון: "ערוכים למתקפה, נגבה מחיזבאללה מחיר כבד"

בטקס לציון 18 שנים למלחמת לבנון השנייה, התייחס אלוף אורי גורדין להסלמה בגבול הצפון, והתחייב: "בשבוע האחרון השלמנו היערכות מטכ"לית למתקפה. את שנשרף נצליח לשקם, ואת התושבים שהתפנו הבטחנו להשיב - ונקיים. ביד אחת נבנה, נזרע ונשתול, וביד השנייה נילחם ונגבה מחיזבאללה מחיר כבד"

אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין
אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין | צילום: דוד כהן, פלאש 90

בנאום שנשא אחר הצהריים (חמישי) בטקס לציון 18 שנים למלחמת לבנון השנייה, מפקד פיקוד צפון אלוף אורי גורדין התייחס להסלמה מול חיזבאללה, ברקע התקרית הקשה אתמול בחורפיש. "בשבוע האחרון השלמנו היערכות מטכ"לית למתקפה בצפון", אמר גורדין, "אני נפגש עם הלוחמים והמפקדים בשטח, הם מתאמנים ונחושים. אני בטוח ביכולתם לעמוד בכל משימה למול ארגון הטרור חיזבאללה".

"אנחנו ערוכים ומוכנים, וכשנפקד, האויב יפגוש צבא חזק ומוכן".התחייב האלפון, והוסיף: "את שנשרף נצליח לשקם, ואת התושבים שהתפנו הבטחנו להשיב - ונקיים. ביד אחת נבנה, נזרע ונשתול, וביד השנייה נילחם ונגבה מחיזבאללה מחיר כבד".

"מקווי הדמיון בין שתי המלחמות אי אפשר להתעלם", המשיך, "האויב הוא אותו אויב והמשימה היא אותה המשימה. אז, ב- 7 באוקטובר 2000, חטפו מחבלי חיזבאללה שלושה חיילים בגזרת הר דב, ובקיץ 2006 את אלדד רגב ואהוד גולדווסר. הפעם ב-7 באוקטובר 2023, חטפו מחבלי חמאס חיילים ואזרחים בטבח הנורא ביותר שידעה המדינה. רצחו באכזריות ילדים והורים בבתיהם, עם חלומות שחלמו ולא התגשמו, עם חלומות שלא הספיקו לחלום. גם הפעם מחיר הדמים כבד. גם הפעם המלחמה גבתה את חייהם של טובי בנינו ובנותינו, וגם הפעם אין מילים שיכולות לתאר את החלל שנפער בלבה של משפחה שהתבשרה על הנורא מכל".

כוחות צה"ל בזירת פגיעת הכטב"מים בחורפיש
כוחות צה"ל בזירת פגיעת הכטב"מים בחורפיש | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

עוד אמר: "אנו נמצאים במלחמה שבראשיתה כשלנו במשימת ההגנה ואיבדנו רבים ורבות מאינו ואחיותינו – ומתוך השבר העמוק הזה קמנו ,יצאנו להשיב מלחמה שערה. בדרום, צה"ל יצא להתקפה על חמאס – נחוש ומחויב להשיב את החטופים ולהכות את חמאס. כך נמשכת הלחימה נגד הטרור ביהודה ושומרון. וכאן, בצפון - חיזבאללה, שפתח במלחמה יממה אחרי הטבח הנורא, פגש מיד בעוצמתם ובנחישותם של מפקדי צה" ל וחייליו. אני רואה אותם. נחושים מתמיד. נלחמים יום-יום, לילה-לילה. איש-איש בתפקידו. רודפים, תוקפים ומשמידים את פעילי ארגון הטרור, את היכולות והתשתיות שלו".

בהקשר זה, אלוף גורדין טען כי חיזבאללה "ספג מכות קשות", ופירט: "כ-420 מחבלים ופעילים בכירים חוסלו. תשתיות הטרור שנבנו לאורך שנים הושמדו ונתקפות יום יום. אנו עושים זאת כבר שמונה חודשים מתוך הבנה שגם הפעם, כמו אז לפני 18 שנה, אין לנו ברירה אלא להמשיך להילחם יחד, עד השלמת המשימה".

צה"ל לבנון חיזבאללה תרגיל חטיבת גולני בגבול הצפון
תרגיל חטיבת גולני בגבול הצפון | צילום: דובר צה"ל

לסיום התחייב: "לא ננוח לרגע ונמשיך להילחם בעוז ובתבונה עד להשלמת המשימה – החזרת הביטחון ותחושת הביטחון לצפון. האחריות הזו ברורה והיא מונחת על כתפינו. תושבי הצפון, אני מדבר איתכם ושומע את הכאב שלכם. שומע על חיים לצד חוסר ודאות. ולמרות הכול, בתעצומות נפש אדירות, אתם אלו שנותנים לנו את הרוח הגבית למלא את משימתנו. אתם הכוח שמניע אותנו בשמונת החודשים האחרונים במלחמה שאין צודקת ממנה, מלחמה על הבית. על הבית של כולנו, אבל יותר מכל על הבית שלכם. המשימה שלנו ברורה - לשנות את המציאות הביטחונית, כדי שנוכל להחזיר אתכם לביתכם כמה שיותר מהר – בביטחון ובתחושת ביטחון".

סמ"ר (מיל') רפאל קאודרס וזירת האירוע בחורפיש
סמ"ר (מיל') רפאל קאודרס, ברקע זירת האירוע בחורפיש | צילום: דובר צה"ל

הבוקר צה"ל התיר לפרסום כי סמ"ר במיל' רפאל קאודרס, בן 39 מצור הדסה, רכז מסורת ורוח בגדוד 5030 בחטיבת אלון (228), נפל באירוע פיצוץ הכטב"מים אמש בחורפיש. באותו האירוע נפצעה באורח קשה חיילת במילואים בת 26 מאותה החטיבה. צעירה בת 27 מאושפזת במצב בינוני, ומצבם של 8 פצועים נוספים מוגדר קל.

התקרית הקשה החלה כאשר שני כלי טיס בלתי מאוישים של חיזבאללה, שנשאו איתם חומר נפץ, שוגרו משטח לבנון ופגעו בשטח היישוב הדרוזי, בו הוקם מאהל של חיילי מילואים. לא הופעלה אזעקה בגלל הגובה הנמוך בו טסו הכטב"מים. מלבד 10 הפצועים שפונו לבית החולים, במקום טופלו גם כמה נפגעי חרדה. הבוקר נערך דיון בחיל האוויר, פיקוד הצפון ופיקוד העורף בנושא ההתמודדות עם הכטב"מים של חיזבאללה.