הרמטכ"ל לרבני הציונות הדתית: נמשיך לפעול לשילוב נשים בלחימה
רא"ל זמיר קיים מפגש עם רבנים מהציונות הדתית, ואמר כי לשילוב נשים בתפקידי מפתח ותפקידי לחימה יש "חשיבות מבצעית אדירה", וכי צה"ל ימשיך "ללא פשרות" בהקמת מסגרות ופתיחת תפקידים לנשים, "בהלימה מלאה לפקודת השירות המשותף"
הרמטכ"ל אייל זמיר קיים מפגש עם רבנים מהציונות הדתית, ואמר כי צה"ל ימשיך לפעול להרחבת שילב הנשים בתפקידי מפתח ובתפקידי לחימה, כך נמסר הבוקר (רביעי) מדובר צה"ל. הרמטכ"ל הוסיף כי לשילוב הנשים בלחימה חשיבות מבצעית אדירה, וכי הצבא ימשיך להקים מסגרות ולפתוח תפקידים לנשים "בהלימה מלאה לפקודת השירות המשותף בשגרה, בחירום ובמלחמה": "מהלכים אלה יבוצעו בהתאם לצרכים המבצעיים ותוך עמידה בסיפים המקצועיים - ללא פשרות".
במפגש, שנערך אתמול, נכחו גם סגן הרמטכ"ל, אלוף תמיר ידעי; מפקד זרוע היבשה, אלוף נדב לוטן; הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף איתי אופיר; הרב הצבאי הראשי, תת-אלוף הרב אייל קרים; וראש חטיבת תכנון וכוח אדם, תת-אלוף שי טייב. מדובר צה"ל נמסר כי בפתח המפגש הביע הרמטכ"ל "הערכה עמוקה על פועלן המתמשך של הישיבות והמכינות בחינוך ובעידוד הגיוס לשירות משמעותי בכלל ולשירות קרבי בפרט". עוד נמסר: "הרמטכ"ל ציין את התרומה המכרעת ואת ההקרבה הגדולה של תלמידי הישיבות והמכינות לצה"ל לאורך השנים, וביתר שאת בתקופת המלחמה, בעומדם יחד עם אוכלוסיות נוספות בשורות הראשונות של לוחמי צבא העם".
במהלך המפגש, שנערך ברקע הודעת כמה ראשי ישיבות הסדר על הפסקת גיוס תלמידים לחיל השריון בעקבות שילוב נשים בחיל, הוצגו צרכי צה"ל בעת הנוכחית, בדגש על הגידול הנדרש בכוח האדם לנוכח האתגרים המבצעיים חסרי התקדים והיקף המשימות בכלל גזרות הלחימה. מדובר צה"ל נמסר כי הרמטכ"ל הבהיר כי צה"ל עדיין חסר אלפי לוחמים וזקוק לכל לוחם ולוחמת למילוי המשימות ולביצור הישגי המערכה.

עוד נמסר מדובר צה"ל: "הרמטכ"ל עמד על כך שאחת מאבני היסוד לשילוב מגוון רחב של אוכלוסיות בשירות היא מימוש פקודת השירות המשותף - המאפשרת שירות זה לצד זה ולא זה על חשבון זה - ושמירה על כבודם של כלל המשרתים. הרמטכ"ל הבהיר כי בכוונתו להמשיך לחזק את מימוש הפקודה ופקודות שגרה נוספות, שבאופן טבעי, העמידה בהן דורשת יתר הקפדה בתקופה של לחימה כה ארוכה".
הרבנים שיבחו את הרמטכ"ל על הובלת צה"ל בשעות מורכבות וקשות להישגים חשובים, כך נמסר מדובר צה"ל, והבהירו כי "ימשיכו לחנך את תלמידיהם לשירות צבאי משמעותי ככל שיידרש". עוד נמסר כי הרבנים שיתפו את הרמטכ״ל באתגרים עמם מתמודדים חיילים שומרי הלכה בעת שירותם הצבאי, והעלו את הצורך בכך שכל חייל שומר מצוות יוכל לשרת בצה"ל בהתאם לעולם אמונותיו וערכיו, ולאור עקרונות פקודת השירות המשותף.
הרמטכ"ל סיכם את דבריו וציין כי "למדינת ישראל יש צבא אחד - צבא העם - שעליו לדעת להכיל את כל המורכבויות הקיימות ולאפשר שירות תורם ומשמעותי לכל חלקי העם. כשירות הצבא מחייבת אותנו לעמוד באתגר זה בהצלחה".

בתוך כך, 257 קצינות בצה"ל פנו היום בקריאה לרמטכ"ל זמיר, לשר הביטחון ישראל כ"ץ ולמנכ"ל המשרד, על-רקע "הגל האנטי-נשי נגד לוחמות ונשים בצה"ל". בכתב הן כתבו כי "כניעה ללחצים חיצוניים היא הפקרות ביטחונית ופירוק של צבא העם מבפנים. אנו דורשות התנערות ממכתבי הרבנים והדרת נשים בצבא ומתריעות מפני פגיעה בביטחון המדינה. עצרו לאלתר את הטירוף".
בין החותמות על המכתב 6 תא"ליות, 7 אל"מיות ו- 28 סא"ליות, שקובעות כי "הלוחמות אינן נושא לדיון או בעיה שיש לבלום, אלא עובדה מבצעית מוגמרת ונכס אסטרטגי. ההתנצלות על נוכחותנו הסתיימה". הקצינות דורשות מהדרג הפיקודי והמדיני הבכיר לעצור את השתלטות הגורמים הזרים על צה"ל ואומרות כי "אנו ניצבות יחד כחזית אחת כדי להגן על הכוח הלוחם הנשי בצה"ל."
"בתקופה האחרונה אנו עדות למציאות מסוכנת של פגיעה בשרשרת הפיקוד", כתבו, "כקצינות שהקדישו ועדיין מקדישות את חייהן לביטחון המדינה אנו רואות בכך סכנה מיידית לצה"ל. מציאות שבה שיקולים זרים מכתיבים את הרכב הכוח הלוחם, ועוד בעיצומה של מלחמה, היא הפקרות ביטחונית ופירוק של צבא העם מבפנים". הן כינו את קריאת הרבנים "קריאה לסרבנות דה פקטו" ו"ניסיון בוטה להכתיב לצה"ל אג'נדה אזרחית על חשבון צרכים מבצעיים", והוסיפו כי "שתיקת הפיקוד הבכיר מול התערבות מסוכנת זו בשיבוץ כוחות, מהווה פגיעה אנושה בביטחון המדינה ובסמכות המפקדים בשטח".
הקצינות הביעו דרישה ל"הוצאת פקודת יום רשמית והבהרה פיקודית מחייבת בנוגע לשירות משותף, תוך הפגנת אפס סובלנות כלפי רבני ישיבות ההסדר ומפקדים המשתפים פעולה עם הדרת נשים בשטח", ודורשות מהשר וממנכ"ל משרדו "לבחון מחדש את הסדרי השירות מול ישיבות המעודדות בפועל אי ציות לשרשרת הפיקוד".

כזכור, לפני שבוע אישר הרמטכ"ל את הפיילוט המתוכנן לשילוב נשים בחיל השריון, שייצא לפועל לקראת גיוס נובמבר 2026, והדגיש כי "בשל האתגרים הביטחוניים והזירות הרבות, צה"ל מחויב בבחינה מעמיקה של שילוב לוחמות במערך". בנוגע למבנה השירות, הבהיר הרמטכ"ל כי "אין כל כוונה לשלב גברים ונשים יחד בצוותי טנקים, בין אם בשלב ההכשרה ובין אם בביצוע משימות".


