מאות מתפללים מתבצרים במסגד אל-אקצא, המשטרה נערכת למהומות

במשטרה מתכוננים לפרוץ למסגד, לאחר שמאות צעירים מוסלמים נעלו את הדלתות. מפקד מחוז י-ם: "קיים צפי להפרות סדר ואלימות". עימות נוסף: במשטרה המליצו לסגור את הר הבית בחג השני. בן גביר תקף: "פרס לטרור". נתניהו הזמין את לפיד לעדכון ביטחוני

זמן צפייה: 01:11

בצל הפיגועים וירי הרקטות בימים האחרונים, העיניים שוב נשואות לירושלים לקראת עוד שבוע מתוח: מחר (ראשון), חול המועד פסח, יהודים רבים צפויים לעלות להר הבית. משטרת ירושלים צפויה להתמודד עם אתגר, כשאלפי יגיעו ל"ברכת הכהנים" המסורתית בכותל המערבי. במקביל צפויים לזרום אלפי מוסלמים לכיוון מסגד אל-אקצא. המטרה: לחצוץ בין הצדדים בתקווה לקצת שקט אחרי יממות של טרור בלתי פוסק. עם זאת, במשטרה חוששים מהפרות סדר בהר הבית כבר הלילה. סמוך ל-23:00 דווח על מאות מתפללים שמתבצרים במסגד. בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין את ראש האופוזיציה יאיר לפיד לעדכון ביטחוני.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, אמר בתום הערכת מצב: "על-פי תמונת המצב, קיים צפי להפרות סדר ואלימות בהר הבית. חמאס, שהצליח לייצר אלימות, מגדיל לעשות ומאיים על 'ברכת הכהנים', בטענה שהיהודים הולכים להסתער על הכותל. בחמאס טוענים שאל-אקצא בסכנה, ובפועל הוא מסכן את המסגד בכל פעם מחדש על-ידי הסתה והפעלה של כמה מאות צעירים. כולנו ראינו את הנזק שנגרם עוד בטרם נכנסנו לרחבות הר הבית. זיקוקים, שבירת דלתות וארונות, נזק לשטיחים ואפילו פגעו במינבר (דוכן נאומים במסגד) וכלאו לא מעט בלתי-מעורבים.

במשרד החוץ הירדני הגיבו על אירועי הר הבית: "אנו מזהירים כי הפרת כוחות המשטרה את קדושת מסגד אל-אקצא ותקיפת מתפללים שוב יגבירו את המתח והאלימות ותגבה מחיר כבד. ממשלת ישראל נושאת באחריות להסלמה בירושלים ובכל השטחים הפלסטיניים הכבושים".

Whatsapp Image 2023 04 05 At 1
שוטרים בהר הבית | צילום: רויטרס

ברכת הכהנים בכותל המערבי
ברכת הכהנים בכותל המערבי | צילום: רויטרס

"לכולנו פה ברור שמי ששומר על המסגד ועל חופש הפולחן זה אנחנו. אנחנו נערך לתראוויח' (תפילת ליל רמדאן א- י.א וי-פ) היום באיזון הנדרש. נאפשר את חופש הפולחן ונאפשר את הגעת המוסלמים לתפילה, נשמר את אווירת החג בשער שכם ובכפרים".

בתוך כך, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הביע התנגדות לסגירת הר הבית ליהודים - כפי שהמליצו גורמים במשטרה. הוא אמר כי הוא "מעריך מאוד את הגורמים הממליצים, אבל לטעמי עמדתם בעניין סגירת הר הבית בשביעי של פסח, תסכן את מתפללי הכותל המערבי, מעבר להיותה פרס לאיומים בטרור. בשביעי של פסח מגיעים המונים לרחבת הכותל ויציאת המשטרה מהר הבית מסוכנת מאוד".

בן גביר הוסיף: "לעמדה זו היה שותף בכיר ביטחוני מאוד, הסבור גם הוא כי זו טעות לסגור ההר בשביעי של פסח, וחושף את מתפללי הכותל לסכנה גם גורמים בפיקוד המשטרה סבורים שאין צורך לסגור את ההר ובוודאי לא לעשרה ימים. סגירת ההר בעשרת הימים הללו היא החלטה חדשה של ממשלת בנט ולא נוהג או סטטוס-קוו".

Whatsapp Image 2023 03 19 At 2
השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי | צילום: פלאש 90

לוחמי צה''ל. ארכיון
לוחמי צה''ל. ארכיון | צילום: דובר צה''ל

פלסטינים מתפללים במתחם הר הבית בירושלים במהלך חג הרמדאן | צילום: רויטרס

גלנט בתום הערכת מצב: כוחות צה"ל יתגברו את המשטרה בפיקוד המרכז, הסגר על יו"ש יוארך

מוקדם יותר הנחה שר הביטחון יואב גלנט את מערכת הביטחון להקצות תגבור של כוחות צה"ל לפעילות מחוז מרכז של משטרת ישראל - זאת בתום הערכת מצב שקיים. עוד נמסר כי סדר הכוחות שיוקצה יסוכם בקרוב בדרגים המקצועיים. בנוסף, שר הביטחון החליט להאריך את הסגר הכללי על יהודה ושומרון וסגירת המעברים ברצועת עזה עד למוצאי חג שביעי של פסח, בלילה שבין יום רביעי לחמישי. מטעם משרד הביטחון נמסר: "המשך הטלת הסגר כולל גם ביטול מיידי של הצעדים האזרחיים שאושרו לרגל חודש הרמאדן ומניעת כניסת פועלים לישראל".

מצה"ל נמסר כי "בהתאם להנחיית שר הביטחון ולהערכת המצב בצה"ל, הוחלט על תגבור כוחות נוסף באוגדת יהודה ושומרון, במרחב התפר ובחטיבת הבקעה והעמקים. הכוחות יתגברו החל ממחר. כמו כן, בתיאום עם משטרת ישראל, צה"ל יתגבר במרחב מחוז תל אביב על-פי צורך בלבד".

בתוך כך, במד"א הודיעו כי הם ערוכים לאבטח מחר את ברכת הכוהנים בכותל המערבי: "משעות הבוקר המוקדמות יפרסו כוחות גדולים של מגן דוד אדום הכוללים חובשים ופאראמדיקים באמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועי מד"א וטרקטורון ייעודי, ברחבת הכותל ובעיר העתיקה בירושלים ויאבטחו רפואית את רבבות המתפללים המגיעים מכל רחבי הארץ לברכת הכוהנים המסורתית בכותל. לאחר ברכת הכהנים ועד לשעות הערב ימשיכו כוחות מד"א לאבטח רפואית את המתפללים בכותל". במד"א קראו לציבור "להצטייד בשתייה, להימנע מצפיפות ולהישמע להנחיות הסדרנים וכוחות הביטחון. בכל צורך רפואי ניתן לפנות לחובשים והפאראמדיקים של מד"א בשטח או להזעיק את מד"א בקו החירום 101".