יותר מ-13 מיליארד דולר ב-2023: נשבר שיא הייצוא הביטחוני

הייצוא הביטחוני הישראלי הגיע ליותר מ-13 מיליארד דולרים בשנת 2023, בשיא שנשבר זו השנה השלישית ברציפות. התעשיות הביטחוניות חתמו השנה על מאות חוזים ברחבי העולם - כש-40% מהעסקאות היו גדולות מ-100 מיליון דולרים. גלנט: "גם בשנה בה ישראל נלחמת מול 7 זירות שונות, הייצוא הביטחוני שובר שיאים - ובמקביל רתום למאמץ המלחמתי"

כיפת ברזל מערכת חץ חיל האוויר רקטות טילים פעילות מערך ההגנה האווירית
פעילות מערך ההגנה האווירית | צילום: דובר צה"ל

בצל המלחמה, בפעם השלישית ברציפות: משרד הביטחון הודיע היום (שני) כי נשבר שיא כל הזמנים בייצוא הביטחוני של מדינת ישראל, שהגיע ליותר מ-13 מיליארד דולרים בשנת 2023 - סכום השווה ערך לכ-49 מיליארד שקלים. היקף הייצוא הביטחוני הישראלי הוכפל בתוך חמש שנים.

מדובר בנתון הגבוה ביותר אי פעם, וזוהי השנה השלישית ברציפות שבה נקבע שיא חדש של היקף הייצוא הביטחוני של המדינה. במהלך השנה הצליחו התעשיות הביטחוניות בישראל לחתום על מאות חוזים משמעותיים ברחבי העולם בהיקף של 13.073 מיליארד דולרים, בהם גם עסקאות ענק בהיקפים של מאות מיליונים כל אחת - כש-40% מהעסקאות היו גדולות מ-100 מיליון דולרים.

שיגור מיירטי כיפת ברזל
שיגור מיירטי כיפת ברזל | צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

זינוק משמעותי נרשם בהיקף הייצוא הביטחוני של מערכות הגנה אווירית, שעמד בשנת 2023 על 36% מהיקף העסקאות, לעומת 19% בשנת 2022. לפי הדוח, 11% מהייצוא הביטחוני היה של מכ"ם ומערכות לוחמה אלקטרונית; אמצעי ירייה ושיגור היוו גם הם 11% מהעסקאות; 9% מהייצוא היה של כלי טיס מאוישים ואוויוניקה; ותחמושת וחימוש היו 8% מהייצוא הביטחוני.

מפילוח גיאוגרפי, עולה מנתוני הדוח כי כמעט חצי מהעסקאות, 48% מהייצוא הביטחוני, היו לאזור אסיה והפסיפיק. כמו כן, 35% מהייצוא היה למדינות אירופה, 9% היה לצפון אמריקה, ו-4% לאמריקה הלטינית. עסקאות עם מדינות הסכמי אברהם היוו 3% מהייצוא, ואפריקה עם 1%.

מטוסי חיל האוויר חוזרים לבסיסים אחרי משימות היירוט
מטוסי חיל האוויר חוזרים לבסיסים אחרי יירוטי השיגורים האיראניים | צילום: דובר צה"ל

"עם פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, משרד הביטחון עבר למתכונת חירום וכך גם התעשיות הביטחוניות, שנרתמו באופן מלא למאמצי המלחמה ועברו לייצר סביב לשעון עבור צה"ל, במקביל להמשך הייצור עבור לקוחות זרים. למרות המלחמה, שנת 2023 הסתכמה בשיא חדש והתאפיינה בעסקאות ייצוא משמעותיות", נמסר ממשרד הביטחון.

עוד נמסר כי "משרד הביטחון מוביל בשנים האחרונות מאמץ לאומי נרחב להגדלת הייצוא הביטחוני, בשיתוף האגפים המרכזיים במשרד- סיבט, מפא"ת, מלמ"ב, אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני (אפ"י), האגף הביטחוני-מדיני, היועץ המשפטי למערכת הביטחון וגופים נוספים. גופים אלו פעלו במשותף לחיזוק קשרים ביטחוניים-אסטרטגיים ברחבי העולם, להרחבת הייצוא הביטחוני לשווקים חדשים, להסרת חסמים בירוקרטיים ולטיוב הרגולציה. כל זאת תחת כללי אפ"י והאמנות הבינלאומיות".

מבצע ארנון
טנקי צה"ל | צילום: דובר צה"ל

שר הביטחון יואב גלנט מסר: "גם בשנה בה מדינת ישראל נלחמת מול שבע זירות שונות, מצליח הייצוא הביטחוני של מדינת ישראל להמשיך ולשבור שיאים. עובדה זאת מהווה תעודת כבוד, בראש ובראשונה, לתעשיות הביטחוניות שלנו ולמוחות היצירתיים והכישרוניים הפועלים בהן ומניעים אותן לפסגות של חדשנות פורצת דרך. נתוני השנה מעידים כי אף שהתעשיות הביטחוניות שלנו רתומות, בראש סדר העדיפות שלהן, לטובת הצלחתו של המאמץ המלחמתי, הן ממשיכות לחתום על עוד ועוד עסקאות ייצוא משמעותיות, ובכך מאפשרות את מימושו של המאמץ שמוביל משרד הביטחון להגדלת הייצוא הביטחוני תוך פתיחתו לשווקים חדשים".

מנכ"ל משהב"ט וראש 'סיבט' מגישים את דוח הייצוא הביטחוני לשר הביטחון גלנט
שר הביטחון גלנט, מנכ"ל משרד הביטחון, ראש 'סיבט' | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, מסר: "התעשיות הביטחוניות הישראליות הן חלק בלתי נפרד מהעוצמה הביטחונית הישראלית. מדינות רבות בעולם עוקבות אחר הצלחות מערכות הלחימה הישראליות במלחמה, ורוכשות נשק ישראלי כדי להגן על אזרחיהן. מפרוץ המלחמה משקיע משרד הביטחון עשרות מיליארדים ברכש 'כחול לבן' ובמחקר ופיתוח, בהרחבת קווי ייצור ובפיתוח יכולות חדשות, במטרה להרחיב את עצמאות הייצור בתחומים קריטיים ולצמצם תלות בשרשראות האספקה בעולם. משרד הביטחון ימשיך לחזק את תעשיית הביטחון הישראלית, את הייצוא הביטחוני וכשירותו של צה"ל להתמודד עם האתגרים הרב-זירתיים המתרחבים העומדים לפנינו".

ראש 'סיבט' במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') יאיר קולס, הוסיף: "זו השנה השלישית ברציפות שבה הייצוא הביטחוני של מדינת ישראל שובר שיאים. השיאים הללו נובעים מיכולות התעשייה ומהקדמה הטכנולוגית- מבצעית שמוכיחה את עצמה (באוויר, בים וביבשה) מול אתגרי הביטחון של ישראל. התעשייה הביטחונית הישראלית נרתמה באופן מלא לצרכי צה"ל מאז 7 באוקטובר, ובמקביל שילבה את הצורך להגדיל קווי יצור בשל הביקוש הגובר מצד משרדי הגנה וצבאות בעולם".