דובר צה"ל: "לא היינו שם להגן על תושבי בארי - שנלחמו לבדם במחבלים"

בהצהרה מיוחדת אחרי פרסום התחקיר החמור, אמר תא"ל דניאל הגרי: "נעשו שגיאות חמורות שנבעו מאי-הבנה של גודל האירוע והתמונה המבצעית הציבור זכאי לתשובות". הרמטכ"ל: "צה"ל כשל במובן הקשה ביותר". הממצאים והשאלות

זמן צפייה: 12:28

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס הערב (חמישי) בהצהרה מיוחדת לממצאי תחקיר הקרבות בבארי ב-7 באוקטובר, ואמר: "צה"ל נכשל בהגנה על אזרחי ישראל, לא היינו שם במשך שעות. לא נערכנו למתקפת חמאס. הציבור זכאי לתשובות". עוד לדבריו של תא"ל הגרי, "התחקיר הזה הוא לא סופו של תהליך – אלא תחילתו. קיבוץ בארי הותקף על-ידי עשרות מחבלים מכמה כיוונים. בצהריים עמד מספרם על כ-340 מחבלים".

על האירוע בביתה של פסי כהן, בו נהרגו בני ערובה לאחר ירי פגז צה"לי, אמר תא"ל הגרי: "אירוע התבצרות קיצוני של עשרות מחבלים עם בני ערובה רבים. לא התמודדנו עם אירוע כזה בעבר. בני הערובה הוחזקו על-ידי מחבלים אכזריים שתכננו לחטוף אותם לעזה, הם לא הצליחו – ותכננו להרוג אותם ולהתאבד. כוחות ימ"מ, שב"כ וצה"ל פעלו באופן מקצועי וסדור וקיבלו החלטות מקצועיות ואחראיות. הם מיצו עד תום את מאמצי המו"מ מול החוטפים. רק לאחר הידרדרות המצב ומינוי הניסיונות של המו"מ לחץ".

הגרי הוסיף: "על כל חייל בצה"ל להגן על אזרחים בעדיפות עליונה ולחתור למגע. זהו רק תחקיר ראשון מיני רבים, אך הוא תחילתו של תחקיר ארוך וחשוב של תיקון ובניית אמון מחדש בין צה"ל לציבור. בסוף התחקירים יתקבלו החלטות וייגזרו משמעויות. מלבד המסקנות המבצעיות שיוטמעו בטווח הזמן המיידי. מה שעומד לנגד עינינו הוא אמון הציבור ולייצר את ההגנה הטובה ביותר שלה אזרחי ישראל ראויים".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2407111836' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='המתקפה על בארי: דקה אחר דקה' poster='' kid='1_5ew41ysv' duration='91']

"צה"ל לא עמד בשימת ההגנה על התושבים במובן הקשה ביותר - וכשל במשימתו": הרמטכ"ל הרצי הלוי קיבל את ממצאי התחקיר על אירועי 7 באוקטובר בקיבוץ בארי, וקבע כי צה"ל כשל בשימתו להגן על התושבים. הלוי ציין כי לצד כוחות שביצעו את עבודתם בצורה טובה, "בוצעו שגיאות וטעויות חמורות", ופירט הערב על לקחי התחקיר.

הרמטכ"ל ציין את לחימת תושבי בארי ובראשם חברי כיתות הכוננות. נכתב כי "לחימה זו היא שבלמה את כיבושו הכולל של הקיבוץ והצילה חיים רבים". בנוסף ציין לשבח את פעולת חברי צוות החירום היישובי (צח"י) בגיבוש תמונת מצב מתעדכנת ושמירת קשר עם התושבים שנמצאו תחת אש.

רא"ל הלוי הסביר כי השאלה הראשונה והבסיסית ביותר שעומדת בלב התחקיר עוסקת בסיבות לכך שכוחות הביטחון לא הגיעו ליישובים עם תחילת הלחימה. הרמטכ"ל ציין כי התחקיר מספק את התשובה העקרונית שריבוי ההתקפות בו זמנית על יישובים ומוצבים רבים באזור העוטף, יחד עם חסימת צירי ההגעה שנחסמו, הקשו עליהם לפעול. נכתב כי הסיבות הפרטניות יתוחקרו בתחקיר הכללי.

הבית בבארי בו נמצאו שרידי גופתה של ליאל חצרוני בת ה-12
שרידי בית שהותקף ב-7 באוקטובר בבארי | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

"הכוחות לא הבינו את חומרת המצב"

בתחקיר נכתב כי משעות הצהריים ואילך היו כוחות מחוץ לקיבוץ בהמתנה - בעוד שבתוך הקיבוץ המשיך חמאס את הטבח נגד התושבים. לדברי הלוי, "מצב זה הוא חמור מאוד ואסור שיקרה". נכתב כי הסיבות לכך הן כי מפקדים הגיעו עם כוחות ונכנסו לקיבוץ עם חלק מהכוח, על מנת להבין את תמונת המצב. נמצא כי בחלק מהכוחות לא הייתה חתירה למגע, בעיקר נוכח אי הבנת חומרת המצב והמחסור בכוחות.

עוד נכתב כי חלק מהכוחות שהמתינו מחוץ לקיבוץ, היוו מעטפת של כוחות שלחמו בתוכו. "עלינו לחדד ציווי ברור – במצב כזה על כל כוח להיכנס לתוך הבעיה ולעשות כל שהוא יכול לעצור הרג אזרחים", נכתב. החל משעה 13:30 החלו להיצבר בקיבוץ כוחות לוחמים רבים מצה"ל, שב"כ ומשטרה, אשר חתרו למגע ולחמו עד ליום שני בבוקר, לאחר שחיסלו את כל המחבלים שהיו בקיבוץ.

תחקיר המחדל בבארי
תחקיר המחדל בבארי | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

לפי מסקנות התחקיר, בחלק מהקרבות נוצר מצב כי כוחות לחמו להגנת מוצב ולפינוי וטיפול בחיילים פצועים - לפני שעשו זאת עבור האזרחים. בתחקיר נמצא כי מקרים אלה נבעו מקושי בגיבוש תמונת מצב מלאה ולפיכך כוחות שהותקפו פעלו להגן על עצמם.

"יש לחזק באופן מוחלט את הציווי לפעול ולחתור להגנת האזרחים כמשימה עליונה לפני כל דבר אחר. חיילים תמיד ייתנו עדיפות לטיפול באזרח, בפינוי, במיגון ובכל צורך שעולה בזירת הלחימה. זהו ערך חשוב מאוד שיש להטמיעו מהטירונות ואילך. יש לציין שהיו גם אירועים חיוביים מאוד בהיבט זה", נכתב.

מסקנה נוספת, הצביעה על כך שמפקדים בכירים רבים, בשירות סדיר ובמילואים, קפצו מבתיהם ונסעו לגזרות השונות על מנת להילחם. הרמטכ"ל ציין כי על מפקד בכיר בשטח לשאוף לבטא ערך מוסף כמפקד: "לפקד, להוביל, להחליט על פתרונות ולהוביל למימושם".

התחקיר ניתח גם את אירוע בני הערובה בביתה של פסי כהן, בו פגזים שירה טנק של צה"ל הביאו למותם של בני ערובה ששהו בבית. הלוי קבע כי באירועים מסוג זה על המפקד בשטח לקבל החלטות קשות שמטרתן להציל כמה שיותר אזרחים. מהתחקיר עולה כי ערך זה הנחה את קבלת ההחלטות של המפקדים בשטח. נכתב כי "שיקול הדעת וניהול האירוע על ידי כוחות הביטחון שנכחו בו בוצע באופן מקצועי וערכי, תוך שימוש נכון באמצעים שעמדו לרשות הכוחות ובהם ניהול משא ומתן, מודיעין ושימוש בטנק כאמצעי אחרון ליצירת לחץ על המחבלים".

תחקיר המחדל בבארי
תחקיר המחדל בבארי | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

"צה"ל לא היה שם להגן עליהם"

בדברי הסיכום טוען הרמטכ"ל כי אמנם מדובר בתחקיר ראשון ויחיד, שלבריו לא משקף את התמונה המלאה על כל שהתרחש באותו היום, אך מוסיף כי הוא "ממחיש בצורה ברורה את גודל הכישלון ומימדי האסון שפקד את תושבי הדרום שהגנו בגופם על משפחותיהם שעות ארוכות, וצה"ל לא היה שם להגן עליהם".

הלוי מציין כי בסיום הליכי התחקור ניתן יהיה לגבש תמונה מלאה של האירועים, לקבל החלטות ולגזור את משמעויות - מלבד אלה המבצעיות שיוטמעו בטווח הזמנים המיידי. הלוי סיים: "עלינו מוטלות האחריות והחובה לבצע הליך תחקור נוקב ומעמיק זאת על מנת ללמוד, לחזק ולשפר את ההגנה לה ראויים אזרחי ישראל. זו למידת עומק לשם שינויי עומק שיחזקו את צה"ל, במשימתו להגן על אזרחי מדינת ישראל. זוהי חובתנו כלפי הציבור הישראלי בכלל ותושבי הדרום בפרט".

הרמטכ"ל הרצי הלוי בגבול הצפון
הרמטכ"ל הרצי הלוי בגבול הצפון | צילום: דובר צה"ל

הערב, בטקס סיום קורס קצינים, נשא הרמטכ"ל דברים והתייחס לתחקיר וממצאיו: "התחקיר הוא אבן יסוד במעשה הפיקודי. בצורה נוקבת, המבקשת ל מידה ושיפור, תחת קורת האמת, פעלנו עם כל השותפים לארוע, כדי להבין לפרטים ולעומק מה היה ומה עלינו ללמוד כדי שלא ישנה בעתיד. על כולנו ללמוד מגבורת אנשי בארי, כיתת הכוננות ואזרחים נוספים, שהגנו בגופם על משפחותיהם ועל אנשי הקיבוץ במשך שעות ארוכות, שבהן אנחנו לא הגענו להגן להם".

הרמטכ"ל המשיך: "נחישותם מנעה אסון גדול עוד יותר. לימדו מהמפקדים והלוחמים בכוחות שהגיעו לקיבוץ. רבים מהם לחמו בגבורה במחיר דמים יקר, גבורה שהיא מופת. נעמוד על הטעויות שנעשו בקרב, כך נלמד ונבטיח שמחר נהיה טובים יותר. אנחנו מעריכים מאוד את כל מי שלחם, ויודעים שב מציאות קשה קורות גם טעויות. קבלו עליכם גם אתם את האחריות שלנו לבנות מחדש את הנגב המערבי בביטחון, עם תושבי המקום. שילובו של צה"ל ותושבי האזור ובנייתו לשגשוג, זהו הניצחון האמיתי שלאחר המעשה הצבאי".