הסלמה בשלוש חזיתות: איומים מלבנון, מוקשים בסוריה וטרור ביו"ש

חגי תשרי מסתמנים כמתוחים: מערכת הביטחון חשפה תשתית של חמאס שתכננה פיגועים באזור שכם וחברון, פיגוע מוקשים סוכל בגבול ישראל-סוריה. כמו כן, נראה שאיראן וחיזבאללה מנסים לפתוח חזית, ונסראללה מאיים לירות לעבר אסדת "כריש" אם תחל הפקת הגז - בצה"ל נערכים לפרובוקציות

זמן צפייה: 05:28

כשחגי תשרי בפתח, במערכת הביטחון עולה הדריכות, וההתרעות לפיגועים רק גוברות בכל שעה. כך למשל, מוקדם יותר היום (שלישי) חשף השב"כ תשתית של חמאס באזור שכם וחברון שתכננה פיגועים בהכוונת פעיל חמאס בעזה. שבעה נעצרו.

במהלך הלילה התרחש ירי לעבר רכב ישראלי חולף. לא היו נפגעים, אך נגרם נזק לרכב ונמצאו במקום קליעים. זמן קצר לאחר הירי הגיעו למקום כמה פלסטינים שהתעמתו עם יהודים שהשליכו חפצים. כוח צבאי שהגיע למקום הפריד בין הצדדים.

בנוסף, מוקדם יותר היום סוכל פיגוע הנחת מוקשים על-ידי ארבעה מחבלים בדרום הגולן. מדובר בתקרית חריגה. הם הגיעו ב-07:00 והשליכו את המוקשים על הגדר. תצפיתנית הקפיצה את גדוד 334 של התותחנים שסגר עליהם. רק באזור 09:30 – שעתיים וחצי אחרי – החל "נוהל מעצר חשוד".

החיילים ירו לעבר אחד הסורים והוא נפצע ופונה במסוק לטבריה. השאר נמלטו לתוך סוריה. ההערכה היא שמדובר בחוליה מקומית שרצתה לעשות פיגוע. צבר האירועים הזה מצביע על עלייה בפעילות של איראן וחיזבאללה בגולן כדי לפתוח עוד חזית מול ישראל, לא בלי קשר לאיומים של נסראללה ולפרובוקציות שנשמעות בנאומים שלו.

עצורי שב''כ
עצורי שב''כ | צילום: תקשורת שב''כ

גבול סוריה ברמת הגולן
גבול סוריה ברמת הגולן | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90
הפצוע הסורי נלקח לבית חולים בישראל
הפצוע הסורי נלקח לבית חולים בישראל | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

אין תקופת חגים בשלוש השנים האחרונות שלא היו התרעות לגבי פיגועים לקראתה, והשנה אינה שונה. רמת הטרור עומדת קבועה, וככל שהרשות הפלסטינים לא תגיע לעימות, ישראל בבעיה. אמנם יש לאבו מאזן אינטרס להתנגד לחמאס שלא יזלוג לשטחי הרשות, אך כפי הנראה כרגע לא רק שאבו מאזן לא מתעמת עם חמאס, אלא שהוא מצטרף אליהם. לראייה תשתית הטרור של חמאס שנתפסה על ידי שב"כ היום, וכן תיעודים מהטלוויזיה הפלסטינית הרשמית, שנשלטת בידי הרשות, שמעודדים את המחבלים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1909222029' autoplay='0' credit='' desc='הודעת רה"מ לגבי המו"מ עם לבנון' poster='' kid='1_q3g7ijf8' duration='']

בינתיים בגזרה הצפונית, הערב פרסם דוברו של ראש הממשלה הודעה ובה ישראל אומרת באופן פומבי ורשמי שישראל רוצה הסכם על הגבול הימי כמה שיותר מהר. בהודעה נאמר שהדבר אפשרי: "ישראל מאמינה שאפשר וצריך להגיע להסכם על הקו הימי בין לבנון לישראל באופן שישרת את אינטרס אזרחי שתי המדינות. ישראל מודה למתווך האמריקאי על עבודתו המאומצת". בנוסף, נכתב בהודעה מסר שמיועד לחיזבאללה: "הפקת הגז אינה קשורה למו"מ, האסדה תחל בהפקת הגז ללא עיכובים ברגע שזה יהיה אפשרי", כך נכתב בהודעת דובר רה"מ.

בתוך כך, מחר יערך "ניסוי כלים" של אסדת כריש, ובצה"ל נערכים לפרובוקציות מצד חיזבאללה. העברת הגז הייתה אמורה להתחיל בסוף החודש, אך כפי הנראה זה לא עומד לקרות. בישראל אומרים שמדובר בעניינים טכניים בלבד, אולם ייתכן כי ההחלטה מושפעת מהאיום של ראש חיזבאללה חסן נסראללה, שאמר ביום שבת האחרון כי אם ישראל תפיק גז לפני ההסכם וזכויותיה של לבנון ייפגעו – ארגון הטרור יתקוף.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1909222030' autoplay='0' credit='' desc='ישראל נרתעת מאיומי נסראללה' poster='' kid='1_cy0ktf0a' duration='']

לצד האיומים מצד נסראללה, נראה כי מאחורי ההודעה החריגה של ישראל עומד ניסיון לדחוף את הלבנונים לעבר הכרעה כמה שיותר מהר. בנוסף לכך, ההודעה הינה מסר לאמריקנים, שאומר שבניגוד לפירסומים, רה"מ לפיד מחויב ורוצה להגיע להסכם. המתווך האמריקני צפוי להציג בימים הקרובים את ההצעה שלו למו"מ, הלילה לפיד ימריא לעצרת האו"ם.

בגזרה הרחוקה יותר אל מול איראן, היום התווספה לאיומים החוזרים ונשנים של הנשיא ראיסי על ישראל גם הכחשת שואה מצידו, בראיון לתוכנית "60 דקות" ברשת CBS ששודרה הלילה. ראיסי נשאל על ידי המראיינת לסלי סטאל האם השואה התרחשה וענה: "אירועים היסטוריים צריכים להיחקר על ידי היסטוריונים. יש סימנים שזה קרה, אך אם זה כך צריך לחקור את זה".

נשיא איראן אברהים ראיסי
נשיא איראן אברהים ראיסי | צילום: רויטרס

ציוץ התגובה שפרסם לפיד נגד נשיא איראן ראיסי
ציוץ התגובה שפרסם לפיד נגד נשיא איראן ראיסי

על אמירה זו הגיבו היום בישראל ראש הממשלה לפיד ראש שפרסם ארבע תמונות מהשואה בחשבון הטוויטר שלו ושילב את הכיתוב: "כמה סימנים", וכן הנשיא יצחק הרצוג שפרסם תמונה של ניצולת שואה עם מספר צרוב על ידו יחד עם דגל ישראל וכתב: "מר ראיסי, על שולחני בירושלים ישנה תמונה אחת. המספרים מדברים בעד עצמם".

גם הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, הגיב לראיסי בדברים שנשא בטקס צבאי במחנה ההשמה אושוויץ-בירקנאו שבפולין, ואמר: "לא צריך להיות היסטוריון ולא חוקר כדי להבין את זוועות השואה - צריך להיות בן אנוש. סיירנו עכשיו בתאי הגזים, ראינו את המשרפות, אפילו אבני הבניין מענות את רצח העם היהודי. מי שמשקר ומתכחש לאמת ההיסטוריה הכואבת והמוצקה, בקלות משקר היום, ובטבעיות ישקר בעתיד. זוהי תזכורת נוספת לכך שאסור לאפשר לאנשים כאלה להחזיק כל יכולת מכל סוג לפיתוח נשק להשמדה המונית".