כוננות גבוהה במשמרות המהפכה: באיראן דרוכים לקראת תגובה ישראלית

לפי גורמים ערביים, באיראן מעריכים כי התגובה הישראלית למתקפת הטילים תגיע השבוע - בשעות או בימים הקרובים. המשטר האיראני מרכז מאמצים מדיניים מול ארה"ב, כדי שתלחץ על ישראל למתן את תגובתה - ומשמרות המהפכה הושמו בכוננות עליונה לכל תרחיש

זמן צפייה: 02:29

כוננות גבוהה בטהרן לקראת תקיפה ישראלית: באיראן מעריכים כי התגובה הישראלית למתקפת הטילים תגיע השבוע - בשעות או בימים הקרובים, ומשמרות המהפכה הושמו בכוננות עליונה לכל תרחיש. כך אומרים היום (ראשון) גורמים ערביים. המשטר האיראני מרכז מאמצים מדיניים מול ארצות הברית, כדי שתלחץ על ישראל למתן את תגובתה.

במהלך יום הכיפורים נמסרו לארצות הברית התוכניות הכלליות של ישראל לתקיפה באיראן, בהמשך לדיונים שנערכו בכל הדרגים במהלך החג, שכללו גם שיחה טלפונית של שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. מקור אמריקני אמר ל-NBC כי אין אינדיקציה כי בכוונת ישראל לתקוף את מתקני הגרעין האיראניים.

בתוך כך, משרד החוץ האיראני גינה את העובדה שארצות הברית הטילה סנקציות על מגזר האנרגיה באיראן, בעקבות המתקפה על ישראל, ואמר כי הדבר אינו חוקי ואינו מוצדק. הוא הוסיף כי לאיראן יש את הזכות להגיב בצורה הולמת על הסנקציות האמריקניות, וכי מטרתן היא לסייע לישראל, דבר ש"יגרום לכך שישראל תמשיך לאיים על השלום", לטענתו.

מתקפת הטילים האיראנית
מתקפת הטילים האיראנית על ישראל | צילום: רויטרס

שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י יבקר היום בעיראק, שם ידון עם בכירים בצמרת המדינה, וב"אל-ג'זירה" הוא צוטט באומרו כי "אין לנו קווים אדומים בכל הנוגע להגנה על העם והאינטרסים שלנו". הוא הוסיף: "ארה"ב מסכנת את חיי חייליה כאשר היא פורסת אותם לטובת הפעלת מערכות הטילים האמריקניות בישראל. עשינו מאמצים כבירים בימים האחרונים על מנת לבלום מלחמה כוללת באזורנו. ארצות הברית שולחת נשק חסר תקדים לישראל".

עראקצ'י אמר בהגיעו לעיראק: "מטרת הביקור בבגדאד - התייעצות ותיאום עם עיראק בעניין הסוגיות באזור. אנו מקיימים תיאום בעניין בלימת ישראל וניסיונותיה להרחיב את המתיחות באזור. איננו מעוניינים להרחיב את המלחמה אבל אנחנו מוכנים לכל התרחישים. איש אינו מעוניין בהרחבת המלחמה פרט לישראל. כולם מעוניינים למנוע אסון שעלול להתרחש באזור".

בשבועות האחרונים ביקר בסעודיה בקטאר ובביירות, ולאחר ביקורו בעיראק הוא צפוי להמשיך לעומאן. ביקור זה הוא המשך של סבב ביקורים איראני של בכירים באזור, לאחר שאתמול הגיע יו"ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קאליבאף לביירות וערך ביקור באתר החיסול של נסראללה.

שר החוץ העיראקי פואד חוסיין ושר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י
שר החוץ העיראקי פואד חוסיין ושר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י | צילום: רויטרס

בצל הדיווחים על כך שאיראן פנתה למדינות המפרץ כדי שישפיעו על ארה"ב למיתון התגובה הישראלית - ב"א-שרק אל-אווסט" דווח כי טהרן העבירה מסר עקיף לישראל שלפיו היא "תעלים עין" מתקיפה מוגבלת.  לפי גורמים באיראן, "אם ייחצו הקווים האדומים" בדמות תקיפת מתקני הגרעין והנפט - "איראן תיאלץ להגיב".

יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים בשמי אשקלון במהלך המתקפה האיראנית | צילום: רויטרס

בתוך כך, ברשות המיסים אומרים היום כי כ-2,500 תביעות בגין נזקים לרכוש הוגשו בעקבות מתקפת הטילים האיראנית, כאשר בין היתר נפגעו מבנים, מכוניות ותכולה. אומדן ראשוני של הנזקים עומד על בין 150 ל-200 מיליון שקלים.