הרמטכ"ל: "רק המפקדים יקבעו את הטיפול באירועים חריגים"

בטקס באוניברסיטת בן גוריון התייחס רב-אלוף כוכבי לתקרית בחברון ולעונש המחבוש שהושת על לוחם גבעתי: "מטפלים באירועים חריגים באופן נוקב. רק המפקדים יקבעו את הערכים, הנורמות והפקודות". בן גביר לחדשות 13: "הרמטכ"ל טעה. ממתי הוא צריך לתקוף נבחר ציבור?"

זמן צפייה: 03:00

הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס הערב (רביעי) לעונש של 10 ימי מחבוש של לוחם גבעתי שתועד אומר בחברון "בן גביר יעשה סדר": "יש לנו גם אירועים חריגים, ואני גאה שבאירועים החריגים האלה אנחנו מטפלים באופן נוקב, באופן שלא מתנדנד משום משב רוח ושהמצפן הערכי שלנו הוא יציב, ברור וחד. יש את רוח צה"ל והיא לא משתנה ממזג אוויר, מרוחות של רגע, היא קבועה, יציבה ומסמנת את הכיוון בצורה ברורה. רק המפקדים בצה"ל יקבעו את הערכים, את הפקודות ואת הטיפול באנשים ובאירועים חריגים".

במהלך הלילה שוחח כוכבי עם מפקד חטיבת גבעתי, אל"מ אליעד מואטי, ולאחר מכן עם מג"ד גדוד צבר, סא"ל אבירן אלפסי. "לא נאפשר לאף פוליטיקאי, לא מימין ולא משמאל, להתערב בהחלטות פיקודיות ולנצל את הצבא לקדם אג'נדה פוליטית", אמר הרמטכ"ל ברומזו לשר המיועד לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר.

הרמטכ''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

במסגרת השיחות שערך הוקיע כוכבי את ההתקפות על המג"ד ועל המפקדים בגדוד וגיבה את פעולותיהם נוכח אירועי סוף השבוע. מדובר צה"ל נמסר כי כוכבי שיבח את הפעילות המבצעית של הגדוד, את האופן הערכי שבו הוא פועל, ואת הגישה הרצינית בה נחקרו וטופלו הארועים החריגים. הרמטכ"ל הבהיר כי תקיפת המג"ד היא דבר פסול, וכל התערבות פוליטית בהחלטות מפקדים היא דבר פסול.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-3011221959' autoplay='0' credit='' desc='בן גביר בריאיון לחדשות 13: "הרמטכ"ל טעה כשתקף נבחר ציבור"' poster='' kid='1_3u6cf5o2' duration='']

"המפקדים, ורק המפקדים, קובעים את הנורמות ואת אופן הטיפול באירועים ביחידותיהם. לוחמים ומפקדים בגזרות הלחימה נדרשים להתמודד עם מצבים מורכבים והם ראויים להערכה. ההתמודדות הזו חפה מכל שיקול פוליטי, וגם אם נעשות טעויות הן צריכות להתברר ולהתנהל בתוך הצבא והמסגרות המתאימות".

"התערבות פוליטית בצה"ל פוגעת ישירות ביכולת של הצבא לבצע את משימותיו, ובלגיטימציה שלו. הכפשות מפקדים על רקע פוליטי היא מדרון חלקלק שאסור לנו כחברה להידרדר בו. החיילים, המפקדים וגם בני משפחותיהם הם בעלי זכויות רבות, והם צריכים להשאר מחוץ לכל שיח פוליטי. אני מחזק את הגדוד, ויודע שהמשימות המורכבות מחייבות שיקול דעת, מקצוענות וערכים, ויש לי אמון מלא ביכולת של הגדוד לבצע אותן בהצלחה".

איתמר בן גביר
''קורא לכל סיעות הקואליציה העתידית להודיע כבר היום על תמיכה בהחלפת יו''ר הכנסת''. ח''כ איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ בן גביר התייחס בריאיון לחדשות 13 להתבטאות של הרמטכ"ל, שאמר: "לא נאפשר לאף פוליטיקאי להתערב לנו בהחלטות". יו"ר עוצמה יהודית אמר: "הוא עשה טעות. ממתי הוא צריך לתקוף נבחר ציבור? מדובר באנרכיסטים שהפריעו לחיילי צה"ל. הגיע הזמן שניתן גב ללוחמים".

עוד אמר בן גביר: "מי שגורם נזק לצבא הם אלה שמפקירים את החיילים שלנו. כמו בני גנץ שהשאיר וואקום מנהיגותי, ובמקום לתת גב לחיילים שלנו הוא מפקיר אותם. אני לא מפקיר חיילים ולא מפקיר שוטרים. לא רק שלא טעיתי, אני צדקתי בביקורת. צריך לגבות את חיילי צה"ל".