דיווח: צבא לבנון נסוג מהגבול; צה"ל פתח בירי ארטילרי כבד

אחרי כשנה של לחימה בצפון, וברקע דיווחים על פלישה ישראלית בטווח הזמן המיידי, צה"ל פתח במתקפה ארטילרית על דרום לבנון - וקרא לתושבים באזור להתפנות מבתיהם. דיווח: צבא לבנון נסוג 5 קילומטרים מהגבול עם ישראל. הנשיא ביידן: "מצפה מישראל לעצור". מוקדם יותר: צה"ל הכריז על אזור מטולה כשטח צבאי סגור

זמן צפייה: 01:22

כשנה לאחר תחילת המלחמה - צה"ל בדרך ללבנון: ברקע הדיווחים על פעולה קרקעית ישראלית בטווח הזמן המיידי, בתקשורת הזרה דווח כי צבא לבנון נסוג הערב (שני) כ-5 קילומטרים מהגבול עם ישראל, וגורם צבאי לבנוני מסר: "קיימנו פריסה מחדש בדרום המדינה בעקבות איומי הפלישה של ישראל". במקביל, צה"ל פתח על פי דיווחים בירי ארטילרי לעבר כפרים שיעים בדרום לבנון, וגורמים המעורים בפרטים מסרו לרשת סקיי ניוז בערבית כי תושבי העיירות צמודות הגדר נקראו להתפנות מבתיהם.

בתוך כך, בצל ההיערכות לפלישה קרקעית, צה"ל הכריז על מטולה, משגב עם וכפר גלעדי כשטח צבאי סגור - ובאזור הוצבו חסימות ופונו המעט אזרחים שעדיין חיים באזור. ההכרזה הגיעה לאחר ששר הביטחון, יואב גלנט, רמז הבוקר על תמרון מתקרב: "החיסול של נסראללה זה שלב חשוב מאוד, אבל זה לא הכל. אנחנו נפעיל את כל היכולות שיש לנו, ואם מישהו לא הבין בצד השני למה הכוונה - אז מדובר בכל היכולות. ואתם חלק מהמאמץ הזה. אנחנו סומכים עליכם שתהיו מסוגלים לבצע כל דבר".

יואב גלנט בגבול הצפון
יואב גלנט בגבול הצפון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בעוד העיניים נשואות לדרום לבנון, דובר צה"ל בערבית, אל״ם אביחי אדרעי, פרסם הודעה חריגה לתושבי בניינים ברובע הדאחייה בביירות - בהם הם נקראים להתפנות מבתיהם. "לכל מי שנמצא בבניינים המסומנים באדום במפות המצורפות והמבנים הסמוכים להם, בשכונות אל-לילכי, חארת חריכ וברג׳ אל-בראג׳נה - אתם נמצאים בסמוך למתקני חיזבאללה וצה״ל יפעל נגדם בעוצמה. למען שלומכם ושלום בני משפחתכם, עליכם לפנות את המבנים הללו באופן מיידי ולהתרחק מהם למרחק של לפחות 500 מטר", נמסר בהודעה.

זמן קצר לאחר מכן, בלבנון החלו לדווח על תקיפות אוויריות משמעותיות נגד מטרות ברובע המהווה מעוז מרכזי של חיזבאללה, ותושבים באזור מסרו כי נשמעו פיצוצים אדירים.

פיצוצים בדאחייה בביירות
פיצוצים בדאחייה בביירות

ב"וושינגטון פוסט" דווח היום מפי גורמים אמריקנים כי ישראל כבר עדכנה את ארצות הברית בכוונתה להוציא לפועל מבצע קרקעי מוגבל בלבנון. גורם אמריקני אחר הוסיף בשיחה עם רשת BBC כי המבצע הקרקעי של "עשוי להתחיל כבר היום". בצל הדיווחים, הנשיא ג'ו ביידן התייחס לאפשרות לפיה צה"ל יחצה את הגבול צפונה, ואמר: "אני מודע לתכנית לפלוש ללבנון - ואני מצפה מישראל לעצור זאת, אנחנו צריכים הפסקת אש".

לדברי הגורמים האמריקנים שצוטטו בדיווחים השונים, היקפו של המבצע הישראלי יהיה מצומצם יותר מהפעילות שבוצעה במסגרת מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 - והוא יתמקד בהריסת תשתיות צבאיות באזור הגבול, במטרה להסיר איומים על יישובי הצפון.

תקיפה ישראל בדרום לבנון
תקיפה ישראל בדרום לבנון | צילום: רויטרס

ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח מוקדם יותר כי כוחות מיוחדים של צה"ל כבר ביצעו פשיטות מצומצות וממוקדות בדרום לבנון, וזאת לשם איסוף מודיעין לקראת תמרון קרקעי אפשרית שעשוי להתחיל באופן רשמי כבר במהלך השבוע.

הפשיטות, לפי הדיווח, שכללו כניסה למנהרות של חיזבאללה הממוקמות לאורך הגבול, התרחשו לאחרונה כמו גם במהלך החודשים האחרונים כחלק מהמאמץ הנרחב של ישראל לפגוע ביכולות חיזבאללה לאורך הגבול.