סמוטריץ' הנחה על עיקול כספי הרש"פ - והעברתם לנפגעי טרור

שר האוצר הורה למנהל רשות המסים להעביר סכום של 138.8 מיליון שקלים מתוך הכספים המוקפאים ששילמה הרשות הפלסטינית בזיקה לטרור, ואמר כי "אנחנו מתקנים עוול". בנה של נועה אלון, שנרצחה בפיגוע ב-2002: "יום היסטורי, תחושה שעושים איתנו צדק"

זמן צפייה: 01:19

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הנחה הערב (ראשון) על עיקול כספי הרשות הפלסטינית והעברתם למשפחות נפגעי טרור, לפי חוק להקפאת כספים ששילמה הרשות הפלסטינית בזיקה לטרור, לצורך יישום פסק הדין בעניין ליטבק. פסק הדין קבע כי הרשות הפלסטינית צריכה לשלם למשפחות נפגעי טרור 130 מיליון ש"ח, ושר האוצר החליט כי 138.8 מיליון ש"ח יועברו אל המשפחות, מתוך הכספים המוקפאים.

שר האוצר סמוטריץ' אמר היום כי "הבטחנו לתקן, והיום הזה אנחנו מתקנים עוול. זה יום חשוב למוסר, למלחמה בטרור ולצדק. ממשלת ישראל משנה את מדיניותה והיום הזה אנחנו מתחילים לתקן. אין פה נחמה עבור משפחות הנרצחים, אבל יש פה צדק. אני שמח שנפלה בחלקי הזכות להוביל את תהליך התיקון הזה כאחת מפעולותיי הראשונות כשר האוצר".

רה''מ הרשות הפלסטינית מוחמד אשתיה בביקור ניחומים במחנה פליטים ג'נין
רה''מ הרשות הפלסטינית מוחמד אשתיה בביקור ניחומים במחנה פליטים ג'נין

רון אלון, בנה של נועה אלון שנרצחה על ידי מחבל מתאבד בירושלים בשנת 2002, אמר בתגובה להחלטת סמוטריץ': "היום הזה הוא יום היסטורי. אם יש דבר שאני חולק על השר, זה שיש פה נחמה. פעם אחת זה כשמשפחות נפגעי הטרור יקבלו את הפיצוי, זה לא יחזיר את האהובים שלנו, אבל זה ייתן לנו תחושה שעושים איתנו צדק. והצד השני זו אותה הרתעה שמתקיימת ממש ברגעים אלו, כאשר הרשות נפגעת בכיס יש לזה משמעות מידיית".

הרצל חג'אג', אביה של סגן שיר חג'אג' שנפלה בפיגוע דריסה בטיילת ארמון הנציב בירושלים היום לפני ארבע שנים, בירך על החלטת השר: "שמנו לנו למטרה למנוע את הפיגוע הבא ולקיחת הכספים האלו - ככה מייצרים הרתעה, ככה נמנע את המשפחה הבאה שתכנס לשכול. אנחנו מבקשים מכל השרים לפעול למען התרעת המחבל הבא".

זירת פיגוע דריסה בסמוך לארמון הנציב בירושלים בו נהרגו לפחות 4 בני אדם
זירת פיגוע דריסה בסמוך לארמון הנציב בירושלים בו נהרגו לפחות 4 בני אדם | צילום: רויטרס

מירב, אימה של סגן שיר חג'אג', הוסיפה גם היא: "אני היום נמצאת פה בשם הבת שלי, בשם אלפי אימהות, אבות, אחים, ואחיות שנרצחו תחת החסות של הטרור מהרשות. שום סכום שבעולם לא יחזיר את הילדים שלנו, אבל היום יש פה הרגשה שנעשה צדק. אני מתפללת שבפיגוע הבא יחשבו פעמיים לפני שהרשות תשלח את האנשים ואני מאמינה שזו התחלה של דרך חדשה".

גם עו"ד אבי סגל, מארגון "שורת הדין" שמנהל מאבק משפטי-כלכלי נגד גופי טרור בארץ ובעולם הודה לשר סמוטריץ' "ולממשלת ישראל, שהחליטה באחת להעביר את הכספים למשפחות נפגעי טרור במקרים שנקבע שלרשות יש אחריות ישירה על הטרור. יש מחקרים אמפירים שמוכיחים שמה שמונע טרור זה להכניס את היד לכיס, וזה מה שנעשה פה".