תחקיר צה"ל: החטוף יוסי שרעבי נהרג בוודאות גבוהה מתקיפה ישראלית

שרעבי, שדבר מותו פורסם בחודש שעבר, נהרג בסבירות גבוהה כתוצאה מקריסת בניין שהיה סמוך למבנה בו הוחזק, במהלך התקפה של חיל האוויר במחנה הפליטים נוסייראת - כך על פי תחקיר צה"ל. באותו המבנה הוחזקו גם החטופים איתי סבירסקי, שנרצח על ידי מחבלי חמאס ימים לאחר מותו של שרעבי, ונועה ארגמני - שהופיעה בסרטון שחמאס פרסם לאחר התקיפה. בצה"ל הדגישו: שונה תהליך אישור התקיפות במקומות בהן עשויים להיות חטופים

זמן צפייה: 04:27

על פי תחקיר צה"ל שהותר היום (שישי) לפרסום, החטוף יוסי שרעבי (בן 53 מקיבוץ בארי), שדבר מותו דווח בחודש שעבר, נהרג בעקבות התמוטטות בניין שהיה סמוך למבנה בו הוחזק, במהלך תקיפת צה"ל במחנה הפליטים נוסייראת שבמרכז רצועת עזה. התקיפה בוצעה בעקבות מידע לפיו בבניין פעלה חוליית מחבלים שפגעה בלוחמים והוסתר בה אמל"ח. פרטי התחקיר נמסרו למשפחת שרעבי, וגורמים בצה"ל הדגישו: במידה והיה ידוע על חטופים במקום - התקיפה לא הייתה יוצאת לפועל. בנוסף, בעקבות התקרית, שונה תהליך אישור תקיפת מטרות במקומות בהן עשויים להיות חטופים.

בבניין הסמוך לבניין שהותקף הוחזקו גם החטפים נועה ארגמני ואיתי סבירסקי. בסרטון שפרסם חמאס בחודש שעבר, כחלק מהטרור הפסיכולוגי המופעל נגד אזרחי ישראל, נראית ארגמני מספרת על מותם של שרעבי וסבירסקי בעקבות הפצצות צה"ל. עם זאת, בניגוד לטענות ארגון הטרור, ממודיעין שהגיע לידי צה"ל עולה כי סבירסקי נרצח על ידי שוביו, מספר ימים לאחר מותו של שרעבי.

למרות הערכה כי שרעבי נהרג בסבירות גבוהה על ידי התקפה ישראלית, צה"ל הדגיש כי ייתכן שהוא נרצח על ידי מחבלי חמאס. מכיוון שגופתו נותרה בידי חמאס ברצועה, העניין יוכל להיקבע באופן סופי רק לאחר שתבוצע בישראל נתיחה בגופה.

יוסי שרעבי, נועה ארגמני ואיתי סבירסקי, מתוך הסרטון שפרסם חמאס
יוסי שרעבי, נועה ארגמני ואיתי סבירסקי, מתוך הסרטון שפרסם חמאס

עם היוודע דבר מותו של שרעבי בחודש שעבר, בהודעה מטעם מטה המשפחות וקיבוץ בארי: "האובדן והסבל של המשפחות הם עצומים ובלתי נתפסים. אנו קוראים לקבינט המלחמה לעשות הכל כדי להשיב את בני משפחת שרעבי הביתה כמו גם את שאר החטופים".

יוסי שרעבי ואחיו אלי נחטפו מביתם שבקיבוץ בארי ב-7 באוקטובר, כשאשתו של אלי ושתי בנותיו (ליאן, יהל, ונויה) נרצחו. שני האחים לא נכללו בקטגוריה הראשונה של שחרור החטופים, ולכן גם אחרי שש פעימות הם נותרו מחוץ לרשימות. בריאיון לעומר ירדני ורותם ישראל סיפר בעבר שרון שרעבי, אחיהם, על החשש שגובר מיום ליום: "אנחנו מבינים שחיי החטופים על זמן שאול - כל שנייה היא חשובה". בהודעה על מותו נכתב כי הוא "איש אוהב אדם, איכפתי וידוע במסירותו לכל סובביו ותמיד היה מלא שמחת חיים".