צה"ל: חוסל מפקד הר דב בחיזבאללה, שהיה אחראי לירי למג'דל שמס

מטוסי קרב חיסלו אתמול את המחבל ח'דר אלשהאביה, שהיה אחראי לרצח 12 הילדים במג'דל שמס בחודש יולי - ופיקד על מאות שיגורי רקטות וטילי נ"ט למוצבי צה"ל בהר דב, החרמון וצפון רמת הגולן

אופניים ודם בזירת רצח הילדים במג'דל שמס
אופניים ודם בזירת רצח הילדים במג'דל שמס | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

דובר צה"ל עדכן כי מטוסי קרב של חיל האוויר חיסלו אתמול (רביעי) את המחבל ח'דר אלשהאביה, שפיקד על מרחב הר דב בארגון הטרור חיזבאללה. אלשהאביה היה אחראי על ירי הטילים לעבר מג'דל שמס בחודש יולי, בו נרצחו 12 ילדים, ופיקד על מאות שיגורי רקטות וטילי נ"ט למוצבי צה"ל בהר דב, החרמון וצפון רמת הגולן.

הפגיעה הקטלנית במגרש הכדורגל ביישוב הדרוזי, לה היה אחראי אלשהאביה, התרחשה על ידי רקטה מסוג "פלק 1" - שהתפוצצה מספר מטרים ממיגונית, אליה הספיקו להיכנס כמה ילדים בלבד. בצה"ל מודים כי כיפת ברזל מתקשה ליירט רקטות עתירות משקל וקצרות-טווח, בדומה לרקטה שהייתה אחראית לפגיעה הקשה, שנשאה 50 ק"ג של חומר נפץ.

זירת הפגיעה במג'דל שמס
זירת הפגיעה במג'דל שמס | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90
זירת הפגיעה במג'דל שמס
זירת הפגיעה במג'דל שמס | צילום: רויטרס

זמן קצר לאחר האירוע, בכיר חיזבאללה אמר כי לארגון הטרור "אין קשר לאירוע", אך דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר כי הרקטה שוגרה מצפון לכפר שבעא שבדרום לבנון, והוסיף: "חיזבאללה משקר. הוא אחראי להרג הילדים. נגיב בהתאם".

הלוויית הילדים הדרוזים שנרצחו במג'דל שמס
הלוויית הילדים הדרוזים שנרצחו במג'דל שמס | צילום: ג'מאל עווד, פלאש 90
מגרש הכדורגל במג'דל שמס, ביום שאחרי האסון
מגרש הכדורגל במג'דל שמס, ביום שאחרי האסון | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

אבל כבד כיסה את מג'דל שמס, כאשר רבבות ליוו למנוחות את 12 הילדים שנרצחו מפגיעת הרקטה: פג'ר ליית' אבו סאלח בן ה-16, אמיר רביע אבו סאלח בן ה-16, חאזם אכרם אבו סאלח בן ה-15, ג'ון וואדיע אבראהים בן ה-13, איזיל נשאת איוב בן ה-12, פיניס אדהם ספדי בן ה-11, יזן נאיף אבו סאלח בן ה-12, אלמא אימן פכר אל-דין בת ה-11, נאג'י טאהר חלבי בן ה-11, מילאר שאער בת ה-10, נאד'ם פאח'ר סאעב, וג'יפארא אבראהים.

בתוך כך, צה"ל אישר היום כי בכירים חוסלו ברצועת עזה בתקיפה לפני כשלושה חודשים - בהם ראש שלטון חמאס ברצועה, רוחי משתהא. איתו חוסלו גם סאמח אלסארג׳ שהחזיק בתיק הביטחון בלשכה המדינית ובוועד הפועל של חמאס, וסאמי עודה, מפקד מנגנון הביטחון הכללי של חמאס. משתהא היווה יד ימינו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, ונחשב מהמקורבים אליו ביותר.

רוחי משתהא, ראש שלטון חמאס בעזה
רוחי משתהא, ראש שלטון חמאס בעזה | צילום: דובר צה"ל

בהכוונה מודיענית מדויקת של אגף המודיעין ושב"כ, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו את משתהא, אלסארג׳ ועודה, שהסתתרו במתחם תת-קרקעי מבוטן ומצויד בצפון רצועת עזה, המאפשר שהיית בכירים ופיקוד ושליטה על הארגון לאורך זמן. המתחם נוהל על-ידי בכירי מנגנון הביטחון הכללי של חמאס ושימש כמתחם שהייה של צמרת שלטון החמאס ובראשם משתהא.

עוד נמסר כי "לאחר תקיפת המתחם וחיסול המחבלים, חמאס לא פרסם את דבר חיסולם וזאת על מנת למנוע פגיעה מוראלית ותפקודית בפעילי ארגון הטרור, כפי שנהג בחיסולים אחרים". משתהא הקים יחד עם סינוואר את מנגנון הביטחון הכללי של ארגון הטרור, וריצה איתו עונש מאסר בכלא הישראלי. עד למלחמה היווה את הדמות הבכירה והמרכזית ביותר של הזרוע המדינית של חמאס ברצועת עזה, ולאורך המלחמה הוביל את הפעילות השלטונית של חמאס בעת שעסק בפעילות טרור נגד ישראל.

סאמי עודה, מפקד מנגנון הבטחון הכללי של חמאס
סאמי עודה, מפקד מנגנון הבטחון הכללי של חמאס | צילום: דובר צה"ל

במקביל, צה"ל ושב"כ אישרו כי חיסלו הלילה את המחבל עבד אל-עזיז צאלחה, שביצע את הלינץ' ברמאללה באוקטובר 2000, בתקיפה מהאוויר בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. צאלחה השתתף בלינץ' הרצחני ברמאללה בשנת 2000, בו נרצחו חיילי המילואים רס"ל (מיל') יוסף (יוסי) אברהמי ז"ל ורב"ט (מיל') ודים נורז׳יץ. תמונתו של צאלחה, בה הוא מציג לראווה את ידיו המגואלות בדמם של השניים אחרי הלינץ', הפכה לסמל של האירוע האכזרי ונצרבה במוחם של ישראלים רבים.

הלינץ' ברמאללה | צילום: רויטרס

"בשנים האחרונות היה מעורב בהכוונת פעילות טרור ביהודה ושומרון והמשיך לעסוק בפעילות טרור גם בימים אלו. צאלחה, בן 43 מדיר ג'ריר שבבנימין, גורש בעסקת שליט לרצועת עזה לאחר שנעצר בשנת 2001, אחרי הלינץ׳", נמסר. "צה"ל ושב"כ ימשיכו לחסל ולרדוף את מחבלי חמאס בעבר ובהווה ואת כל מי שמאיים על אזרחי מדינת ישראל".