נשק, בגדים וכתמי דם: תיעוד המנהרה בה נרצחו ששת החטופים

צה"ל פרסם תיעוד מהמנהרה ברפיח בה הוחזקו הירש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב וכרמל גת, וממנה חולצו גופותיהם לאחר שנרצחו. בצבא הציגו את הסרטון למשפחותיהם של השישה, לרה"מ בנימין נתניהו ולקבינט. לפי תחקיר צה"ל, השישה נרצחו בידי שני מחבלים, לאחר ששהו במנהרה זמן ממושך

זמן צפייה: 11:09

צה"ל פרסם הערב (שלישי) תיעוד מהמנהרה ברפיח בה הוחזקו ששת החטופים שהוצאו להורג בידי חמאס - הירש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב וכרמל גת. בצבא הציגו את הסרטון למשפחות הנרצחים, וביום ראשון הוא הוצג גם לראש הממשלה בנימין נתניהו ולקבינט המדיני-ביטחוני. בתיעוד נראה המקום בו שהו החטופים, שם נמצאו בגדים, נשק ואמצעי קשר של המחבלים, בגדים, שאריות אוכל, בקבוקים עם צרכים וכתמי הדם המעידים על הרצח.

לפי תחקיר צה"ל, ככל הנראה שני מחבלים רצחו את ששת החטופים. כמו כן, בתוך המנהרה אותרו ממצאים המעידים כי החטופים שהו בה זמן ארוך יותר מכמה ימים, ומסקנות התחקיר מתבססות על-פי כמויות המים והאוכל שאותרו במנהרה, שירותים מאולתרים, אוכל יבש, מזרנים ושקיות המכילות שתן.

עוד צוין כי המנהרה בה נמצאו החטופים היא מנהרת מעבר באורך כ-120 מטר, שהייתה חסומה בדלת הדף מברזל, ממנה המחבלים יצאו ונעלו אותה אחרי הרצח. הדלת הייתה נעולה כאשר הכוחות הגיעו למקום. לפי נתיחת הגופות, החטופים ככל הנראה נרצחו ביום חמישי, יומיים לפני החילוץ

בקבוק עם צרכים במנהרה בה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו
בקבוק עם צרכים במנהרה בה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו | צילום: דובר צה"ל
ציוד במנהרה בה נרצחו החטופים
ציוד במנהרה בה נרצחו החטופים | צילום: דובר צה"ל

משפחתה של כרמל גת התייחסה לסרטון: "אין אפשרות להכחיש את המצב הבלתי אנושי בו הצליחו לשרוד, ואין אפשרות לקבינט להמשיך להתנהל באופן השגוי כפי שמתנהל עד עתה. סרטון נוראי זה מופיע לנו בסיוטים כבר שלושה ימים. אך מה שהרג אותם לא היה היעדר האוויר והאור, לא היעדר המזון והמים, וגם לא המחלות במחילות הטרור - אלא ראש ממשלת ישראל שאמר ״לא״ לעסקה שתחזיר אותם, והלחץ הצבאי, שבגינו השומר לחץ על ההדק".

'הזעזוע' שמביעים שרי הקבינט והעומד בראשם אחרי הצפיה בסרטון מהווה עבורם תחליף לחשבון נפש לגבי ההחלטות השגויות שביצעו ולהבנה שיש לקבל החלטות הפוכות שישיבו את החטופים הביתה בחיים ולא בארונות", הוסיפו, "כרמל לא האמינה בנקמה. אין לאיש שום זכות לנקום בשמה של כרמל. הדבר היחיד שחייבים לעשות עכשיו הוא להחזיר את כל החטופים בעסקה, לפני שהלחץ הצבאי יביא למותם. יהי זכרה עסקה. לסיום, אנחנו מודים לתא"ל דניאל הגרי שתיעד את המנהרה ועידכן אותנו באופן אישי, רגיש ומפורט לגביה".

עינב צנגאוקר, אמו של מתן שחטוף ברצועה, אמרה: "אני לא יכולה לדמיין מה עובר על מתן שלי עכשיו ועל שאר החטופים שעדיין בחיים. דמם של ששת הגיבורים ששרדו 11 חודשים בגיהנום הזה, הוא על ידיהם של נתניהו המטרפד וחברי הקבינט השפוטים, שבמקום לסגור את העסקה שעל השולחן, הצביעו בעד ספין פילדלפי שתקע את העסקה. הגיע הזמן להתעורר מקונספציית הלחץ הצבאי, ולהבין שהלחץ הצבאי הורג חטופים, והדרך היחידה להחזיר את כולם מיד ולהציל חיים היא בעסקה. אזרחי ישראל, המשיכו לצאת לרחובות בכל יום בכל מקום, עד שנביא עסקה".

ציוד במנהרה בה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו
ציוד במנהרה בה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו | צילום: דובר צה"ל

אתמול פורסמו במהדורה המרכזית פרטים חדשים מתוך הסרטון, שמהם עולה כי המנהרה שבה הוחזקו צרה מאוד, ללא פתחי אור ואוויר. כמו כן, התקרה במנהרה נמוכה ולא מאפשרת עמידה, וככל הנראה מדובר במעבר בין מנהרות. בנוסף, במנהרה לא היו מים זורמים ונמצאו בה עטיפות של חטיפי חלבון. עוד לפי הסרטון, ששת החטופים שהו במנהרה ככל הנראה מספר שבועות - וגורם הבקיא במצב השבויים בעזה אמר כי "רוב החטופים מוחזקים בתנאים האלה".

בתוך כך, צה"ל משתלט על המנהרות האסטרטגיות שמותאמות לשהייה ארוכה, ובצבא מעריכים כי עם התקדמות התמרון הועברו רוב החטופים למנהרות לחימה צרות - וכי התנאים במנהרות הצרות מקטינים את הסיכויים של החטופים לשרוד.

הפיר המוביל למנהרה בה אותרו גופות החטופים
הפיר המוביל למנהרה בה אותרו גופות החטופים | צילום: דובר צה"ל

לפי ממצאים פורנזיים, ששת החטופים שנרצחו ניסו להתגונן ולהגן האחד על השני - הירש, אורי, אלכס ואלמוג הגנו על עדן וכרמל. כבר בשבוע שעבר פורסם כי במערכת הביטחון סבורים שחמאס הציב רשת של תצפיתנים ומצלמות על פני הקרקע ומתחתיה, במטרה להתריע על התקרבות של צה"ל לאזורים בהם מוחזקים חטופים. ההבנה כי לחץ צבאי לא מוביל לשחרור חטופים, אלא מסכן את חייהם, היא זו שהביאה את בכירי הדרג הצבאי להמליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו להתניע מחדש את המגעים לעסקה.

אורי דנינו, עדן ירושלמי, הרש גולדברג-פולין, כרמל גת, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי, כרמל גת
אורי דנינו, עדן ירושלמי, הירש גולדברג-פולין, כרמל גת, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי, כרמל גת

למעט כרמל גת, שנחטפה מבית הוריה בקיבוץ בארי, כל החמישה נחטפו מפסטיבל נובה שליד קיבוץ רעים. השישה נמצאו לפני כשבוע וחצי, אז סרקו כוחות צה"ל מנהרה בדרום הרצועה שבה נמצאו גופות ששת החטופים. שמותיהם פורסמו ביום שלמחרת.