כוננות יום ירושלים: זיקוקים בהר הבית לאחר עליית מבקרים יהודים

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הגיע לעקוב אחר היערכות אלפי השוטרים שיתגברו בירושלים לקראת אירועי היום, בהם מצעד הדגלים כשברקע כוננות ביטחונית גבוהה. כמאה יהודים הגיעו לעלות להר, במסגד אל אקצא מתבצרים כמה מתפללים שמיידים אבנים

זמן צפייה: 00:13

הדריכות הביטחונית הגבוהה לקראת אירועי היום: כמאה מבקרים יהודים עלו הבוקר (ראשון) להר הבית במסגרת יום ירושלים שמצוין היום. המתפללים הערבים החלו לקרוא קריאות נגד עליית היהודים להר הבית, ולירות זיקוקים. במקביל, כמה מתפללים ערבים התבצרו בתוך מסגד אל אקצא תוך שהם מיידים אבנים לעבר הכוחות מחלון המסגד. בנוסף, במהלך הלילה נתלו דגלי פלסטין ברחובות ירושלים כאות מחאה.

אחד היהודים שעלו להר הבית סיפר לחדשות 13: "יש תורים ארוכים ממש בכניסה, מאות אנשים. העומסים גדלים בכל שנה. המשטרה מכניסה בקבוצות של כמה עשרות, 40-50, המון ערבים ומפגינים על ההר, מאוד לא שקט. העולים היהודים לא מתקרבים לחלק הדרומי של ההר ולמסגד אל אקצא כי יורים זיקוקים מתוכו לכיוון העולים. יש המון שוטרים ששומרים ומאפשרים עלייה בטוחה למרות הכול".

הר הבית
הר הבית | צילום: גיא דרך

"יש אווירה מתוחה יותר", סיפר, "כי בניגוד לבדרך כלל המשטרה לא פינתה את הערבים מהמסלול של העולים בהר הבית. אז יש המון צעקות והתגרויות וזורקים דברים מדי פעם".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2205290715' autoplay='0' credit='' desc='פלסטינים תולים דגלי פלסטין ברחובות ירושלים, הלילה' poster='' kid='1_mda0671c' duration='']

יותר מ-3,000 שוטרים הוצבו בירושלים ויאבטחו את המצעד באזור העיר העתיקה. במשטרה לא לוקחים סיכונים ושלוש פלוגות מילואים של מג"ב גויסו אף הן. מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, הגיע הבוקר לנקודת המשטרה בכותל המערבי כדי לעקוב אחר ההיערכות. שבתאי יקיים הערכות מצב יחד עם מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, וקציני המשטרה לקראת אירועי היום, שיגיעו לשיאם במצעד הדגלים מאוחר יותר הערב.

ראש הממשלה בנט קיים אתמול הערכת מצב שבסופה הוחלט: המסלול יישאר כמתוכנן, דרך שער שכם. החשש העיקרי בישראל הוא מהסלמה של חמאס - מניסיונות פיגוע ועד ירי רקטות מעזה.

מתפללים יהודים הר הבית יום ירושלים
מתפללים יהודים ממתינים לעלות להר הבית, הבוקר

גם גורמים פלסטינים אמרו כי יש סיכוי נמוך להסלמה רחבה, אבל המבחן יהיה בשטח. חמאס קורא גם לערביי ישראל, גם לפלסטינים ממזרח ירושלים, ובכלל לפלסטינים בשטחים להניף את דגלי פלסטין בכל מקום שהם יכולים, אבל נערכים גם לאפשרות של תרחיש של הסלמה ולכן גם משלחת חמאס יוצאת מקהיר הערב חזרה לעזה. עם זאת, יודגש כי ברצועה אומרים שתרחיש של הרוגים פלסטינים באל-אקצא או במקום אחר ותמונות של עימותים קשים יכולים לדרדר את האזור להסלמה ולסבב נוסף בין ישראל לרצועת עזה.

לשכתו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, פירסמה הערב הודעה שבה נאמר כי "כל האפשרויות נמצאות על השולחן ואנחנו מוכנים לכל התרחישים. אנחנו אומרים בבירור לישראל: מחוגי השעון לא יוחזרו לאחור ומסגד אל אקצא הוא שלנו. יש לנו מספר אפשרויות בכדי להיאבק במצעד הדגלים ובניסיונות לטמא את מסגד אל-אקצא באמצעות האומה הערבית, העם הפלסטיני ובאמצעות ההתנגדות הפלסטינית. בראש הכידון נמצאים תושבי מזרח ירושלים – שלא מהססים בכל יום להגן על אל-אקצא; זה נמשך עם תושבי הגדה המערבית וערביי ישראל ועד לעזה – שהיא המגן והחרב".