כוכבי בריאיון פרידה: "איש מחוץ לצה"ל לא מכתיב פקודות ונהלים"

סוף מסלול: בריאיון לחדשות 13 התייחס הרמטכ"ל היוצא להשפעתם של גורמים פוליטיים על הצבא. לדבריו, "מי שמכתיב את התרבות, הנורמות והערכים אלה המפקדים". על השינויים במינהל האזרחי: "הזיקה בין פעולות אזרחיות לצבאיות היא הדוקה, יש השלכות". על איראן: "אם בנוסף ללחצים יהיה גם איום אמיתי בתקיפה - ייתכן שניתן יהיה להגיע להסכם"

זמן צפייה: 21:12

בעוד כשלושה ימים יסיים הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי את תפקידו בצה"ל, והערב (שבת) בריאיון פרידה למהדורת השבת בחדשות 13 הוא אמר כי "אף אחד מחוץ לצה"ל לא מכתיב פקודות ונהלים. יש לצה"ל קוד ערכי ברור לגמרי, וזה מה שמכתיב".

"מי שמכתיב את התרבות, הנורמות והערכים בצה"ל אלה המפקדים", הוסיף הרמטכ"ל היוצא, "אף אחד מחוץ לצה"ל לא מכתיב לא ערכים, ולא תרבות. אנחנו נמשיך להתעכב על הפן הערכי שלנו, נמשיך להתעקש שהמצפן הזה יראה רק למקום אחד. גם מקצועי וגם ערכי. זה התפקיד שלנו והאחריות שלנו".

על השפעה של גורמים חיצוניים אמר: "נמשיך להתעקש על הערכים ועל הנורמות של צה"ל. אין כאן שאלה בכלל. הנורמות של צה"ל לא קשורות בשום צורה או דרך למצב במדינה".

הרמטכ''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כוכבי הביע את דעתו לגבי הגורמים למצב הנפיץ וגל הטרור בשטחי יהודה ושומרון: "חיבור של תסכול אישי עמוק של אנשים שלא רואים אופק, אכזבה מהתפקוד של הרשות, חולשה גדולה מאוד של מנגנוני הביטחון. מי שהיה אמור לעקור את הטרור ולהשליט סדר במקום הזה אלה המנגנונים".

על השינויים בהתנהלות המנהל האזרחי אמר הרמטכ"ל היוצא: "באזור כמו יו"ש שמוגדר כאזור שנמצא בלחימה, הזיקה בין פעולות אזרחיות לצבאיות היא הדוקה. היה היגיון כל השנים שיהיה חיבור בין הממד האזרחי לממד הצבאי, אני כמובן מציע לשמר אותו. אם מישהו רוצה לשנות את זה הוא חייב להבין את ההשלכות של פעולה שכזאת".

כוכבי התייחס גם לאפשרות ניתוק מג"ב מהמשטרה, ואמר כי "עיקרון אחד חייב להישמר, ומדובר באחדות הפיקוד". כוכבי הסביר: "זה אומר שיש לכל פעילות מפקד אחד. אנחנו נעמוד על כך שהעיקרון יישמר, ושכלל הכוחות שפועלים במרחב פועלים לפני הנהלים שלנו והערכים שלנו. כל פתרון אחר לא מקובל".

הרמטכ''ל רא''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל רא''ל אביב כוכבי | צילום: דובר צה''ל

הרמטכ"ל היוצא הסביר כי צה"ל ממתכונן לתרחישים שונים של תקיפה באיראן, ואמר כי  הוא "חושב שהסכם הגרעין הקודם היה הסכם בעייתי מאוד", והוסיף: "איראן נמצאת תחת לחץ כלכלי, תחת לחץ חברתי פנימי עם תסיסה עמוקה, והמשטר באיראן יודע שזה ביטוי לפער הולך וגדל בין העם לבין המשטר. זו איבה גדולה וחוסר הסכמה עמוק עם הגישה של המשטר הנוכחי".

עוד התייחס כוכבי לתקיפה אפשרית: "אם יתווסף ללחצים האלה איום של תקיפה צבאית אמיתית, יכול להיות שהאיראנים יחליטו לסגת, ואז יהיה אפשר להגיע להסכם".