נתניהו רצה לגייס מילואים לפעולה ברפיח - הלוי דרש פעולות מדיניות מקדימות

פרסום ראשון: ראש הממשלה ביקש לגייס מחדש כוחות מילואים ששוחררו לקראת פעילות צה"ל בעיר שבדרום הרצועה. רב-אלוף הרצי הלוי: "נדע לעמוד בכל משימה, אבל יש היבטים מדיניים שצריכים להיות מטופלים קודם". בתוך כך, בכיר ישראלי מסר לחדשות 13: "הפעולה ברפיח מתקרבת"

זמן צפייה: 03:13

מחלוקת בין הדרג המדיני והצבאי סביב הפעולה הצפויה ברפיח: ראש הממשלה בנימין נתניהו הפציר בצה"ל לגבש תוכנית "לטיהור רפיח" בדיון קבינט המלחמה האחרון. באותו הדיון, קרא נתניהו לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי: "אם שחררת חיילי מילואים - גייס אותם מחדש". הערב (שבת) פורסמה לראשונה במהדורת השבת תגובתו של הרמטכ"ל.

בעניין גיוס הלוחמים אמר רא"ל הלוי: "נדע לעמוד בכל משימה, אבל יש פה היבטים מדיניים שצריכים להיות מטופלים קודם. התוכנית דורשת פינוי של 1.3 מיליון תושבים שנמצאים שם, והפעולה דורשת תיאום של הדרג מדיני עם המצרים". למעשה, הרמטכ"ל אומר לרה"מ - יש סוגיות מדיניות שהדרג המדיני צריך לסגור קודם כל, צה"ל יבצע את מה שיידרש ממנו.

בכיר ישראלי מסר לחדשות 13 כי "הפעולה ברפיח מתקרבת", זאת, בשעה שטרם הושג תיאום מול המצרים. אתמול ישראל הודיעה רשמית על היערכות לפעולה ברפיח, כאשר לשכת רה"מ פרסמה כי נתניהו "הנחה את צה"ל ומערכת הביטחון להביא לקבינט תכנית כפולה - הן לפינוי אוכלוסייה והן למיטוט גדודי חמאס".

הפצצות ראשית
עשן לאחר תקיפות אוויריות ישראליות ברפיח, דרום הרצועה | צילום: עבד רחים קטיב, פלאש 90

מדובר צה"ל נמסר כי הצבא יעשה את מה שהדרג המדיני יטיל עליו, אך הוא "עדיין לא נתן תאריך יעד לפעולה ברפיח". נדגיש כי דובר צה"ל לא נוהג להתייחס למה שנאמר בדיונים סגורים. ניתן להניח, על רקע המתח בין צה"ל לדרג המדיני, כי מדובר בהיערכות לקראת האפשרות שרה"מ יטען בעתיד שהפעילות ברפיח התמהמה - כי הצבא לא היה ערוך.

בשבועות האחרונים, המצרים החלו להקים גדרות תיל לאורך הגבול עם רצועת עזה, מחשש לנהירה של המוני פלסטינים, בהם מחבלי חמאס, לרפיח המצרית - במקרה של פעילות ישראלית בעיר הדרומית, שמאכלסת 1.3 מיליון פליטים עזתים. לפני שבועיים נחשף בחדשות 13 הנתק בין ישראל למצרים, זאת בשל הסירוב בקהיר לבקשת לשכת רה"מ לתאם שיחה בין נתניהו לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי.