תחקיר האסון: רקטה "פשוטה" גרמה לפיצוץ עז - בשל חומרי הנפץ בנמר"ה

במערכת הביטחון החלו לתחקר את האירוע הקשה בדרום הרצועה, שהביא למותם של שמונה לוחמים. בצה"ל גוברת הסברה כי הפיצוץ העז נגרם מירי נ"ט ולא מעלייה על מטען, ומניחים כי אם לא היו חומרי נפץ בתוך הנמר"ה, חלק מהלוחמים אולי היו יכולים לשרוד

זמן צפייה: 08:13

בצה"ל ובמערכת הביטחון החלו בחקירת האסון הקשה שאירע בשעות הבוקר ביום שבת ברפיח, בעקבותיו נהרגו שמונה לוחמי צה"ל בעקבות פיצוץ כלי נמר"ה. בהתחלה היה חשש שהאסון הכבד נגרם בעקבות עלייה על מטען, אך במשך היום (ראשון) גברה הסברה כי מדובר על ירי נ"ט שגרם לאירוע הקשה.

תחילת המקרה, כששיירה של כלי רכב משוריינים יצאה מאזור קרב בתל א-סולטאן במערב רפיח. השיירה נוסעת עד שנעצרת. לאחר העצירה, ניגש מ"מ מהכוח אל הנמר"ה, הסמ"פ יוצא לדבר איתו, ובשלב שהשיחה מסתיימת, ככל הנראה משוגרת רקטת RPG, וחודרת דרך הפתח בנמר"ה. הסמ"פ עף עשרות מטרים מההדף, וכל הלוחמים שבתוך הכלי נפגעים בזמן שהוא עולה באש.

במערכת הביטחון התחושות מאוד קשות בעקבות האסון, שככל הנראה רקטת RPG מדגם 7, דגם יחסית ישן ופשוט, היא זו שגורמת לאסון הנורא, בגלל חומרי הנפץ בתוך הנמר"ה. ההבנה בצה"ל היא שאם לא היו חומרי הנפץ, הנזק היה פחות, ואולי חלק מההרוגים היו שורדים את התקיפה.

האסון ברפיח סרן ווסים מחמוד, נגמ"ש נמר"ה
סרן ווסים מחמוד, נגמ"ש נמר"ה | צילום: דובר צה"ל

לכן, מאז האירוע מתכנסים מומחים צבאיים ואנשי משרד הביטחון, במטרה להחליט כיצד יש להרחיק את חומרי הנפץ מהחיילים, מכיוון שבמצב הנוכחי, כל תקיפה יחסית פשוטה של מחבל חמאס, עלולה להביא לתוצאות נוראיות עבור הכוחות בשטח.

באירוע אחר, בצפון הרצועה, טנק של חטיבה 8, מסוג מרכבה 3, עולה על מטען גחון. לא ניתן היה לראות כמעט מטעני גחון בלחימה בעזה, ובכך ניתן להבין את השתכללות הפעולה של חמאס. תחתית הטנק לא עומדת בפיצוץ, שני אנשי צוות נהרגים ושניים נפצעים.

מדובר בשני אירועים שיידרשו מצה"ל לחשב מסלול מחדש בנוגע לשתי סיטואציות בשדה הקרב. הראשון, התמודדות של נגמ"שים עם חומרי נפץ, ובנוסף גם התמודדות עם רצועת עזה עצמה, כשטח רווי במטעני חבלה.

סמל שלום מנחם, סרן ווסים מחמוד, סמל יקיר יעקב לו, סמל איתי עמר, סמל אליהו משה צימבליסט, סמ״ר עז ישעיה גרובר, סמ״ר אור בלומוביץ וסמ״ר סטניסלב קוסטרב
חללי האסון ברפיח | צילום: דובר צה"ל

במסגרת האירוע הקשה בדרום רפיח, נפלו כאמור שמונה חללי צה"ל. הערב הותר לפרסום שמו של סמל שלום מנחם בן 21 מבית אל, לוחם בגדוד ההנדסה 601, עוצבת עקבות הברזל (401), שבנוסף אליו נפלו סרן ווסים מחמוד, בן 23 מבית ג'ן, סמ"ר סטניסלב קוסטרב, בן 21 מאשדוד, סמ"ר אור בלומוביץ, בן 20 מפרדס חנה-כרכור, סמ"ר עז ישעיה גרובר, בן 20 מטל מנשה, סמל אליהו משה צימבליסט, בן 21 מבית שמש, סמל איתי עמר, בן 19 מכוכב יאיר-צור יגאל, וסמל יקיר יעקב לוי, בן 21 מחפץ חיים.

מימין: סרן (מיל') איתן קופלוביץ, רס"ב (מיל') אילון ויס
סרן (מיל') איתן קופלוביץ, רס"ב (מיל') אילון ויס | צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, שני לוחמי מילואים מגדוד חש"ן 129 של חטיבה 8 נפלו בקרבות בצפון הרצועה: סרן (מיל') איתן קופלוביץ, בן 28 מירושלים ורס"ב (מיל') אילון ויס, בן 49 מפסגות. השניים לחמו בגדוד חש"ן 129 של חטיבה 8. שני לוחמים נוספים מהגדוד נפצעו באורח קשה. בנוסף הותר היום לפרסום שמו של סמ"ר צור אברהם, בן 22 ממודיעין-מכבים-רעות, לוחם בסיירת נח"ל (934), חטיבת הנח"ל, שנפל בקרב בדרום רצועת עזה.