תחקיר מות הפלסטיני בן ה-80: "לא הייתה פה חמלה וכבוד האדם"

פחות מיממה לאחר שדובר צה"ל פרסם את מסקנות התחקיר, אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס הגיב לממצאים ואמר כי גדוד נצח יהודה "יוזז לגזרות אחרות - לא נכון שיישאר באזור רמאללה". שר הביטחון גנץ: "נפעל מול כל חריגה מהנורמות של ערכי צה"ל"

זמן צפייה: 02:51

אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס התייחס היום (שלישי) לתחקיר מותו של הפלסטיני עמר אסעד בן ה-80, שמצא את מותו לאחר שנאזק והושאר במבנה במשך הלילה, ואמר כי "גדוד נצח יהודה יוזז לגזרות אחרות - לא נכון שיישאר באזור רמאללה".

עוד אמר האלוף כי "היה באירוע כשל ערכי חמור מאד. לא הייתה פה חמלה וכבוד האדם, אלא אטימות וקהות חושים וחוסר רגישות". בהמשך הוסיף האלוף פוקס: "אני לא רואה את נצח יהודה כפלנגות". בתוך כך, צה"ל עדכן את ארה"ב בפרטי התחקיר, היות שאסעד היה אזרח אמריקני.

שר הביטחון בני גנץ בסיור בשומרון
שר הביטחון בני גנץ בסיור בשומרון | צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ סייר היום בשומרון יחד עם האלוף פוקס, ואמר: "לצד הגיבוי המלא שיש לצה"ל בשביל לממש את הפעילות שלו - נפעל מול כל חריגה מהנורמות של ערכי צה"ל, כפי שראינו במקרה מותו של עמר אסעד, עליו אני מבקש להביע צער".

שר הביטחון בני גנץ בסיור בשומרון
שר הביטחון בני גנץ בסיור בשומרון | צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

כזכור, דובר צה"ל פרסם אמש את מסקנות התחקיר שנערך על ידי אלוף פיקוד מרכז פוקס בעניין מותו של אסעד בן ה-80. במסגרת התחקיר, מפקד גדוד "נצח יהודה" יינזף, מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה יודחו ולא ישרתו בתפקידי פיקוד למשך שנתיים.

"האירוע הצביע על כשל ערכי של הכוח וטעות בשיקול הדעת, תוך פגיעה חמורה בערך כבוד האדם", נכתב בתחקיר. הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר כי "עזיבת הכוחות את הזירה והותרתו של אסעד במקום מבלי לוודא את מצבו, מעידה על קהות חושים ומנוגדת לערכי צה"ל ובמרכזם החובה לשמור על כבודו של כל אדם באשר הוא אדם".

לחיילים המצולמים אין קשר למקרה
לחיילים המצולמים אין קשר למקרה

המקרה אירע ב-12 בינואר במהלך פעילות מבצעית בכפר ג'לג'ליא על ידי לוחמי "נצח יהודה". במסגרת הפעילות עצר הכוח כלי רכב לבידוק ובאחד מכלי הרכב נהג עמר אסעד. לאסעד בן ה-80 לא הייתה עימו תעודה מזהה והוא סרב לבדיקה.

לפי התחקיר, הוא התנגד והתפרע ובתגובה הוא נאזק בידיו והונח בד על פיו. אסעד, יחד עם שלושה פלסטינים נוספים, נלקח לחצר מבנה סמוך ולאחר חצי שעה שחררו הלוחמים את הפלסטינים ואסד שוחרר מהאזיקה. לפי התחקיר, הלוחמים לא זיהו סימני מצוקה או סימנים מחשידים אחרים בנוגע למצבו הבריאותי והם "חשבו שהוא ישן ולא ניסו להעירו". לאחר מספר שעות אסעד נמצא מת במקום בו השאירו אותו.

אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס עם חיילים בשטח
אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס עם חיילים בשטח | צילום: צה''ל

בתחקיר נכתב כי האירוע "חמור ומצער". וכן "מצביע על כשל ערכי של הכוח וטעות בשיקול הדעת, תוך פגיעה חמורה בערך כבוד האדם". עוד עלה מהתחקיר כי לא היה שימוש באלימות מעבר להתגברות על התנגדותו של אסעד. וכן נכתב: "הכוח כשל בכך שעזב את המקום והשאיר את אסעד שוכב, מבלי לוודא את מצבו לאשורו. כמו כן, עלו פערים מקצועיים בתכנון ובביצוע המשימה".