הקבינט עדכן את מטרות המלחמה: החזרת תושבי הצפון - יעד נוסף

אחרי כמעט שנה, הוסיף הקבינט את השבת תושבי הצפון לבתיהם כיעד נוסף. ההחלטה מגיעה ברקע ביקורו בישראל אתמול של שליחו של ביידן, עמוס הוכשטיין, שהזהיר את נתניהו וגלנט מפני יציאה למלחמה יזומה נגד לבנון

זמן צפייה: 00:36

הקבינט המדיני-ביטחוני עדכן בלילה (בין שני לשלישי) את מטרות המלחמה, והוסיף את השבת תושבי הצפון לבתיהם בבטחה כיעד. כינוס הקבינט התקיים לאחר ששליחו של ביידן עמוס הוכשטיין, שביקר בישראל, נפגש אתמול עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר הביטחון יואב גלנט בנפרד. השניים אמרו להוכשטיין כי אין מנוס ממערכה בצפון, וכי ישראל תהיה חייבת לצאת למערכה בעצימות כזו או אחרת על מנת להשיב את התושבים לבתיהם.

מטעמו של שר הביטחון נמסר: "גלנט הדגיש בפני הוכשטיין כי האפשרות להסדרה חולפת, כאשר חיזבאללה ממשיך לקשור עצמו לחמאס ומסרב לסיים את העימות. לכן, הדרך היחידה שנותרה כדי להחזיר את תושבי הצפון לביתם, תהיה באמצעות פעולה צבאית".

כאמור, ראש הממשלה נתניהו העביר מסר דומה להוכשטיין, ואמר לו כי "לא ניתן יהיה להחזיר את תושבינו ללא שינוי יסודי במצב הביטחוני בצפון. עוד אמר לו במפגש בקריה בתל אביב כי "ישראל מעריכה ומכבדת את תמיכת ארה"ב, אך בסופו של דבר תעשה את מה שדרוש כדי לשמור על ביטחונה ולהחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בבטחה".

שר הביטחון יואב גלנט והיועץ המיוחד של ביידן, עמוס הוכשטיין
שר הביטחון יואב גלנט והיועץ המיוחד של ביידן, עמוס הוכשטיין | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

על כן, ברקע המסרים הכמעט זהים שיוצאים מהלשכות של השניים אחרי הפגישה עם השליח האמריקני, ניתן להסיק שחרף הטענות מסביבתו של נתניהו - אין בפועל פערים בין ראש הממשלה ושר הביטחון לגבי היציאה למערכה בצפון.

נזקי השריפות בעקבות נפילת רקטות בקריית שמונה
נזקי השריפות בעקבות נפילת רקטות בקריית שמונה | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

בתוך כך, בממשל ביידן חזרו על המסר שהם מעוניינים לראות הסדר מדיני נחתם בין הצדדים על מנת למנוע מערכה בין ישראל לחיזבאללה. לפי האמריקנים, והמסר שמעביר הוכשטיין בפגישותיו בישראל, "מלחמה מסתיימת בסופו של דבר בהסכם מדיני - ולכן כדאי לדלג על החלק של המלחמה ולהגיע להסכם המדובר". בישראל חוששים כי חתימה על הסכם מדיני ללא מערכה מול חיזבאללה לא תהווה צעד מספק, שישכנע את התושבים המפונים מהצפון לשוב ולהתגורר קילומטרים ספורים מהגבול עם דרום לבנון. לפי ההערכות, התושבים יצפו לראות מהלך צבאי לפני החזרה לבתים, ולכן אין מנוס ממנו.