הקבינט בדיון מכריע על התגובה באיראן; כוננות לירי ביום כיפור

גלנט הבטיח "תגובה מפתיעה מדויקת", מדינות המפרץ מפעילות לחץ על ארה''ב ודורשות שישראל לא תתקוף את מתקני הנפט - והקבינט יתכנס לאשר את אופי התגובה נגד איראן. משמרות המהפכה בכוננות גבוהה ביותר. בארה"ב "תומכים בתגובה ישראלית מדודה ועוצמתית". לראשונה זה 51 שנה: ישראל במלחמה במהלך יום כיפור

זמן צפייה: 03:30

הקבינט המדיני-ביטחוני דן הערב (חמישי) בתגובה הישראלית על מתקפת הטילים האיראנית, וצפוי להסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט להחליט על העיתוי והמטרות. על רקע הלחץ שמפעילות המפרץ על ארה''ב בדרישה שישראל לא תתקוף את מתקני הנפט, באיראן - כוננות שיא לקראת התקיפה הצפויה. במשמרות המהפכה מאיימים לפגוע במדינות המפרץ מחשש לתקיפת תשתיות קריטיות. כמו כן, לפי דיווח של כתב רשת "פוקס" האמריקנית, השר גלנט נשאל על-ידו אם תקיפת מתקני הגרעין והנפט נמצאת על הפרק - והשיב: "הכול על השולחן".

ישיבת הקבינט מתקיימת יממה אחרי שיחת הטלפון של נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס, שדיברו במשך כחצי שעה בנושא, שהתקיימה לאחר שנתניהו הציב תנאים לנסיעת גלנט לארה"ב, והבהיר לו כי הטיסה תתאפשר רק לאחר שישוחח בעצמו עם ביידן, ולאחר שהקבינט יאשר את אופי התגובה נגד איראן. השיחה בין המנהיגים הייתה צפויה להיערך בשעות הבוקר אתמול, ולכן נסיעתו של גלנט לוושינגטון נדחתה, לאחר שהיה אמור להמריא אתמול בשעות הלילה. בהמשך לכך, מלשכתו של שר הביטחון נמסר כי "לבקשת ראש הממשלה, השר גלנט דחה את נסיעתו אמש עד לאחר שיחתו המדינית של רה"מ עם נשיא ארה"ב".

שר הביטחון יואב גלנט ואלוף פיקוד הצפון אורי גורדין
שר הביטחון יואב גלנט ואלוף פיקוד הצפון אורי גורדין | צילום: דובר צה"ל

אתמול גלנט ביקר ביחידה 9900 של אגף המודיעין, המשמשת לאיסוף מודיעין חזותי, ואמר כי "התקיפה שלנו באיראן תהיה קטלנית, מדויקת ומפתיעה". לדבריו, "הם לא יבינו מה קרה ואיך. הם יראו את התוצאות".

"ראיתם את המתקפות של האיראנים", אמר גלנט לחיילי היחידה. "הן היו אגרסיביות, אבל הן נכשלו כי הן לא היו התקפות מדויקות. חיל האוויר לא נפגע, כל המסלולים פועלים, הרציפות נשמרת, אף מטוס לא נפגע ואף חייל או אזרח. לעומת זאת, "כשאנחנו מדברים על היכולות שלכם, של צה"ל, של אגף המודיעין ושל חיל האוויר - הדיוק בנקודות השונות מאוד ממוקד. היכולת לתקוף היא חזקה מאוד וכמו שעשינו עד עכשיו במלחמה בכל הגזרות האחרות - מי שתוקף אותנו יפגע וישלם מחיר".

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר קודם לכן בהערכת מצב כי "חיזבאללה מתאמץ להסתיר את הפגיעות המשמעותיות שספג בשבועות האחרונים. הוא חווה קשיי פיקוד ושליטה, המביאים לבלבול בקומת קבלת ההחלטות ולאתגרים ביכולת הביצוע. גם באיראן עדיין לא מבינים את עומק הפגיעה במוצב הקדמי שהם בנו על גבולנו הצפוני. נמשיך לתקוף את חיזבאללה בעוצמה, מבלי לאפשר לו הפוגה והתאוששות".

אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני כמפקד כוח קודס
אסמאעיל קאאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה | צילום: חדשות 13

דיווח: מפקד כוח קודס נחקר בחשד לקשר עם ישראל - ולקה בליבו

בנוסף, מסרו היום מקורות באיראן לרשת "סקיי" בשפה הערבית כי איסמאעיל קאאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, נחקר בטהרן עם ראש לשכתו בחשד לקשר עם ישראל - ולקה בליבו. הוא הובהל לבית חולים. מוקדם יותר היום דווח ב-Middle East Eye כי קאאני וצוותו מוחזקים ומתושאלים על ידי משמרות המהפכה - בשל חקירת הרג מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה.

הדיווח מגיע ברקע היעלמותו של מפקד כוח קודס, איבוד הקשר עימו - והדיווחים על מותו בהפצצות צה"ל בדאחייה שבביירות שיועדו לחיסול יורשו של נסראללה, השאם סאפי א-דין. סגנו של קאאני, איראג' מסג'די, הכחיש השבוע את הדיווחים, ואמר לתקשורת הממלכתית ברפובליקה האסלאמית: "מצבו טוב, הוא בריא ושלם". עם זאת, שני בכירים ביטחוניים באיראן אמרו עוד לפני כן לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי לא שמעו ממנו מאז התקיפות בביירות בסוף השבוע שעבר. קאאני כיהן כסגנו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, עד לחיסולו בשנת 2020 - אז המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מינה אותו למפקד כוח קודס החדש.