המסתערבים מג'נין משחזרים: "חטפנו כדורים מכל הסוגים"

"פתאום היה הדף. אחרי זה הייתה גם פטריית עשן מאוד גדולה. אתה מבין שהמטען הזה היה מכוון אליך". כך, בקור רוח מצמרר, מספר אחד הלוחמים מיחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש על יום האתמול, כשהמחבלים, כך מתברר כבר מזמן למדו להילחם כמו צבא: "כשהגענו לבסיס - כולם, חילונים ודתיים, אמרו 'הגומל'"

זמן צפייה: 06:12

ביחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש, יש לכל לוחם את השיטה שלו כיצד להתכונן לפעילה האלימה הבאה במחנה הפליטים של ג'נין. "כל פעילות יכולה להיגמר בצורה שונה. ללא ספק, יש כוח עליון ששומר עלינו", אומר אחד מהם. במשך כל התקופה האחרונה הם היו "בהיכון" למצוא את חוליית המחבלים שנלכדה אתמול. הם ידעו שיש למחבלי ג'נין נשק, מטען וכוונה לצאת לפיגוע בחגים. כבר בראש השנה כל המסתערבים של מג"ב איו"ש התכוננה לטלפון של שב"כ. "אז התחלנו להיערך", הם אומרים.

אתמול, באור יום, עולה הכוח המסוערב - ואז עולים הלוחמים. "האקט הראשוני שבשבילו נכנסנו נגמר מהר מאוד", אומר אחד המסתערבים. "פתאום היה הדף. כולם הרגישו את זה. אחרי זה הייתה גם פטריית עשן מאוד גדולה. אתה מבין שהמטען הזה היה מכווון אליך". פיצוץ המטען, כ-15 ק"ג חומר נפץ, נראה היטב בכל מחנה הפליטים של ג'נין. מפקד המסתערבים היה בטוח שאירע "אסון השייטת 2" - והחל לקרוא בקשר למסוקים של חיל האוויר לחלץ את הנפגעים.

''ספגנו כל כדור אפשרי''. המסתערבים מדברים
''ספגנו כל כדור אפשרי''. המסתערבים מדברים

"אתה משתדל לא לחשוב על זה יותר מדי", הוא אומר. "אם אני אתחיל לחשוב ש'זה נפגע וזה נפגע' - אני לא אצא מזה". אלא שלאחר שהתברר כי כולם בחיים - אין משמעות הדבר שהפעולה בג'נין הסתיימה. להפך: היא רק החלה. "לחוות אירוע כזה בפעמים הראשונות זה לא קל, ותמיד בגלל זה יש מפקדי חוליות יותר ותיקים שיודעים להרגיע את החבר'ה", אומר מסתערב.

המחבלים בג'נין כבר מזמן לא רק יורים באוויר. הם יורים כמו צבא, כמו צלפי חיזבאללה, ואז המסתערים של מג"ב איו"ש פותחים בירי מדויק לעברם. לאחר שחיסול החולייה נמשך  - כחמש דקות בלבד - היציאה ממחנה הפליטים למסתערבים אורכת לא פחות משלוש שעות וחצי. מפקד היחידה ד' עלה על מטען שהטמינו מחבלים על ציר. "חטפנו מאות כדורים, מכל הסוגים והגדלים. אתה רואה שזה מדויק, שהם יודעים איפה הכוח נמצא. עברנו למצב זחילה". כשהגיעו הלוחמים לבסיס היחידה, כולם - חילונים ודתיים, אמרו "הגומל" - כי קרב כזה הם לא ראו.

בינתיים, בצה"ל חוששים שמחבלים מלכדו את צירי הכניסה לג'נין. מפקדים בכירים בפיקוד מרכז מקיימים פגישת תיאום עם המנגנונים הפלסטיניים, והאחרונים מבטיחים להגביר את הפטרולים. בצה"ל מזהים אפקט השראה של האירוע בג'נין על חוליות ירי בשטחים. בינתיים, ערב יום הכיפורים - במערכת הביטחון מתקבלות עשרות התרעות לפיגועים, ורובן ככולן ממוקדות בצפון הגדה, אך חלקן גם על צפון ירושלים. חמאס בעזה, בינתיים, יושב על הגדר ומנסה להבעיר את השטחים.