היערכות ארוכה, מודיעין מדויק: פרטי "מבצע ארנון"

ההיתכנות למבצע לחילוץ החטופים, משתי דירות נפרדות במחנה הפליטים נוסייראת, הגיעה לידי שב"כ לפני מספר שבועות, ומאז במערכת הביטחון בנו את המבצע לפרטי פרטים. שני כוחות נפרדים החלו את הפעולה בתיאום מדויק, לחמו תחת אש, ובעזרת חיל האוויר הצליחו לחלץ את החטופים חזרה לשטח ישראל

זמן צפייה: 06:32

המבצע הנועז של צה"ל, שב"כ וימ"מ בסיומו חולצו היום (שבת) בחיים ממחנה הפליטים נוסייראת שברצועת עזה החטופים נועה ארגמני, אלמוג מאיר, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו אחרי שמונה חודשים בשבי, היה מהמורכבים ביותר במלחמה, ודרש התארגנות ארוכה. ההתכנות המבצעית להגיע לשתי הדירות בהן הוסתרו הארבעה, הגיעה כבר לפני שבועות לשב"כ, והוא החל לגלגל רעיון של מבצע. במערכת הביטחון החלו בבניית מודלים והעתקים של מבנה הקומות בהן הוחזקו החטופים, והחלו ההכנות לקראת המבצע.

בכל משך הזמן צברו בשב"כ ובצה"ל כמה שיותר מידע מודיעיני. כמו מספר החלונות בכל דירה, ומי הנוכחים בכל חדר. ביום חמישי ניתן האישור למבצע, והיום לפני השעה 11:00 ניתנה פקודת הפעל הסופית. עם ההוראה שני כוחות של שב"כ וימ"מ הגיעו כל אחד לדירה אחרת, זו שבה הוחזקה ארגמני וזו שבה נמצאו שלושת החטופים הנוספים, ופרצו לדירות באותו הזמן.

נועה ארגמני רגעי המפגש של החטופים שחולצו עם משפחותיהם בבי"ח שיבא
רגעי המפגש של החטופים שחולצו עם משפחותיהם בבי"ח שיבא | צילום: דובר צה"ל
שלומי זיו רגעי המפגש של החטופים שחולצו עם משפחותיהם בבי"ח שיבא
רגעי המפגש של החטופים שחולצו עם משפחותיהם בבי"ח שיבא | צילום: דובר צה"ל

בדירה של נועה מתנהל מאבק יחסית פשוט. מספר החוטפים קטן, וכוחות הביטחון מחסלים אותם באופן מהיר. בדירה השנייה, המאבק מורכב יותר. בכוח פורץ פקד ארנון זמורה, ולאחר מאבק, מחבל אחד שנשאר בחיים מצליח לפגוע בו ולפצוע אותו באופן קריטי. מותו של פקד זמורה נקבע מאוחר יותר בבית החולים, והמבצע נקרא על שמו: "מבצע ארנון".

לאחר מכן, נפתחה אש כבדה מהמון כיוונים אל עבר הדירה, גם מחלונות בדירות סמוכות. הכוח מחלץ את עצמו עם החטופים לרכב שהוכן מבעוד מועד, אך הוא סופג אש כבדה ונתקע. הכוח יורד מהרכב ומוצא מסתור בתוך מבנה. אז, כוח גדול של צה"ל, נכנס לתוך מחנה הפליטים, מנהל קרב מול עשרות חמושים, חיל האוויר נותן מענה ומצליח להוציא את הכוח והחטופים מהמחנה.

רגע נחיתת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה
רגע נחיתת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה | צילום: דובר צה"ל
פקד ארנון זמורה
פקד ארנון זמורה

האישור העקרוני כאמור ניתן כבר ביום חמישי, ובשבועות האחרונים הבינו בדרג המדיני והביטחוני כי ישנה היתכנות לפעולה לחילוץ מספר חטופים. ביום חמישי ראש הממשלה בנימין נתניהו מנהל דיון עם ראשי מערכת הביטחון, ופרטי התוכנית מוצגים. בסיומה, מתקבלת החלטה של הדרג המדינית לתת אור ירוק.

ביומיים שחולפים יש היערכות נוספות של כל המערכות, והיום, בחמ"ל המשותף בו נמצאים ראש הממשלה, שר הביטחון יואב גלנט, ראש שב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי, ניתנת את הפקודה הסופית.