היערכות להסלמה: הוחמרו הנחיות פיקוד העורף מחיפה צפונה

צה"ל הודיע על "מצב מיוחד" מקו חיפה צפונה: מותרת התקהלות של עד 30 איש בשטח פתוח ועד 300 במבנה. מקומות עבודה ולימודים יפעלו במבנים קרובים למרחב מוגן. חופים ייסגרו. גל תקיפות בלבנון, הושמדו רקטות ארוכות טווח. נתניהו כינס דיון מיוחד

זמן צפייה: 03:38

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הודיע על "מצב מיוחד" בעורף - מקו חיפה צפונה החל מהערב (שבת): תותר התקהלות של עד 30 אנשים בשטח פתוח ועד 300 אנשים במבנה. מקומות עבודה ופעילויות חינוך יתקיימו במבנה או במקום שניתן להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות. החופים באזורים הללו יהיו סגורים לציבור. בנוגע לאזורי קו העימות, רמת גולן צפון וגולן דרום - ההנחיות הן כפי שהיו עד כה. יש להמשיך ולעקוב אחר ההנחיות המפורסמות על-ידי פיקוד העורף באמצעי ההפצה הרשמיים. בשאר הארץ אין הגבלות. בעקבות האירועים הביטחוניים והמצב המיוחד שהוכרז בצפון, תוגבר קו הסיוע של עמותת נט"ל. לתמיכה וסיוע נפשי 24/7 חייגו: 3362*

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2109242040' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת דובר צה"ל' poster='' kid='1_6riti8mh' duration='373']

איגוד ערים כינרת הודיע כי על-פי הנחיות פיקוד העורף, נסגרו כל חניוני חופי הכינרת עד להודעה חדשה, והדגיש כי הציבור מתבקש שלא להגיע לחופים.

בנוסף, למרות שהנחיות פיקוד העורף לא ביטלו את קיום פעילויות החינוך באזורים אלו, מספר רשויות מקומיות בחרו לבטל את הלימודים בתחומן, בהן: צפת, טבריה, מועצה אזורית מרום הגליל, חצור הגלילית, מעלות תרשיחא, ומטה אשר. כמו כן, מועצה אזורית מבואות החרמון הודיעה כי פתיחת בתי הספר היסודיים בתחומה תידחה בשעה והם ייפתחו בשעה 09:00, והתיכונים ב-10:00.

משרד החינוך עדכן את הנחיותיו למערכת החינוך, בהתאם להערכת מצב בראשות שר החינוך ולהנחיות פיקוד העורף: בקו העימות, גולן צפון, גולן דרום, גולן דרום - יישובי מועצה אזורית עמק הירדן, גליל עליון, מרכז הגליל, גליל תחתון, המפרץ, העמקים, תתקיים שגרת למידה בבתי הספר בהם ניתן להגיע למרחב מוגן תקני בזמני ההתגוננות. היכן שאין מקומות מוגנים, מערכת החינוך נערכת לקיים למידה חלופית כמו למידה מקוונת ומשמרות למידה.

כמו כן, הסעות למוסדות ומעיר לעיר מתקיימות כרגיל. טיולים בשטח פתוח באזורים אלו יבוטלו ולא יתקיימו, יש לפעול על-פי הנחיות חדר מצב טיולים בנושא. פעילות בלתי פורמלית תתקיים ברשויות בהתאם להנחיות פיקוד העורף ובסמיכות למרחבים מוגנים. בשאר אזורי הארץ הלמידה תתקיים כרגיל וללא שינוי. מוקד הסיוע הרגשי 6552 שלוחה 5 יתוגבר ממחר בבוקר ביועצות של השירות הפסיכולוגי ייעוצי ויחל לתת מענה החל מ-7:00.

הנחיות פיקוד העורף המעודכנות
הנחיות פיקוד העורף המעודכנות

בסופו של שבוע מאוד משמעותי שבו העלה צה"ל הילוך בצפון כשחיסל את צמרת כוח רדואן ובכירים נוספים בחיזבאללה, אמר מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר כי החיל "נמצא בכוננות הגבוהה ביותר, וכל היכולות נמצאות על המדפים". בינתיים, בחדשות 13 דווח הערב כי צה"ל השמיד רקטות לטווח בינוני שאיימו על מרכז הארץ. גורמים בצבא אמרו כי ישראל תגיב בעוצמה על כל ירי של חיזבאללה וכי היא מוכנה להסתכן במלחמה כוללת "במטרה להביא לשינוי המציאות בצפון". צה"ל צפוי להמשיך את רצף המהלומות נגד חיזבאללה בזמן הקרוב ולפי הערכות בצבא, נסראללה ירחיב את מעגל האש כנקמה על חיסול הצמרת הצבאית: "הוא מעוניין בתגובה קשה נגד ישראל".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409212002' autoplay='0' credit='אלון בן דוד' desc='צה"ל בגל תקיפות נרחב בלבנון: הושמדו רקטות שכוונו למרכז' poster='' kid='1_oqfev50x' duration='10']

תקיפות בלבנון
תקיפות בלבנון
שריפה בבית בגליל העליון
שריפה בבית בגליל העליון | צילום: רויטרס
שריפות באזור צפת בעקבות הירי מלבנון
שריפות באזור צפת בעקבות הירי מלבנון
זירת נפילה בצפון
זירת נפילה בצפון | צילום: דוברות המשטרה

אתמול חוסל ראש מערך המבצעים המיוחדים בכוח רדואן איבראהים עקיל, שנחשב מזה שנים לדמות בולטת בחיזבאללה. הוא חבר בכיר במועצת הג'יהאד, המפקחת על הפעולות הצבאיות של ארגון הטרור, וכאמור מפקד כוח רדואן ומערך המבצעים - והוא אף נחשב לרמטכ"ל הארגון בפועל, בייחוד לאחר חיסולו של פואד שוכר לפני כחודשיים. בנוסף, הוא נחשב כעוזר המקורב מאוד למזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. עקיל החל את דרכו בחיזבאללה בשנות ה-80' במנגנון הג'יהאד האיסלאמי, והיה האחראי על פיגועי חיזבאללה מחוץ לשטח לבנון. במסגרת תפקידו לקח חלק בפיגועים רבים שבוצעו במדינות שונות נגד גופים ואזרחים בינלאומיים חפים מפשע.

אברהים עקיל
אברהים עקיל

החל משנת 2004 כיהן כראש מערך המבצעים של חיזבאללה, כחלק מכך היה אחראי על פעילות חיזבאללה בתחומי פיגועי חבלה, ירי נ"ט, מטעני נפץ, הגנה אווירית והיבטים צבאיים נוספים. בין היתר, עקיל היה אחראי לירי הנ"ט לעבר מוצב אביבים בשנת 2019, ולפיגוע בצומת מגידו בשנת 2023 ולנסיונות חדירה של מחבלי חיזבאללה לשטח מדינת ישראל, על מנת לרצוח ולהרוג אזרחים וחיילים, במהלך מלחמת חרבות ברזל.

שרשרת הפיקוד הצבאית של ארגון הטרור חיזבאללה
שרשרת הפיקוד הצבאית של חיזבאללה | צילום: דובר צה"ל
עץ החיסולים של צמרת מפקדי 'כוח רדואן' שחוסלו בתקיפה בלבנון
עץ החיסולים של צמרת מפקדי 'כוח רדואן' שחוסלו בתקיפה בלבנון | צילום: דובר צה"ל

הפגיעה בצמרת חיזבאללה: הבכירים שחוסלו - ואלה ששרדו

היום, יממה אחרי החיסול המהדהד של עקיל, אישר צה"ל כי חוסלו 15 בכירים נוספים מארגון הטרור - בהם מפקדים בשרשרת הפיקוד של רדואן. בתקיפה חוסלו אחמד מחמוד והבי, המוכר בכינויו אבו חסין סמיר, ששימש כראש יחידת ההדרכה בכוח רדואן. הוא מילא שורה של תפקידים בארגון הטרור ושימש כמפקד כוח רדואן בעשור האחרון עד תחילת 2024. והבי היה ממתכנני ומובילי תוכנית "כיבוש הגליל", והיה שותף לקידום ההתבססות של חיזבאללה בדרום לבנון, תוך ניסיונות לשיפור יכולות הלחימה הקרקעיות של הארגון. לאורך השנים, ובמהלך החודשים הראשונים של המלחמה, הוא תכנן והוציא לפועל פיגועי חדירה וירי רבים לשטח מדינת ישראל.

נסראללה מאיים על ישראל: "העונש יהיה הולם"
נסראללה מאיים על ישראל: "העונש יהיה הולם" | צילום: רויטרס

כמו כן, חוסלו גם מפקדים מכוח ההתקפה של יחידת רדואן: סאמר עבד אלחלים חלאוי, מפקד מרחב ההתקפה בגזרת החוף; עבאס סאמי מסלמאני, מפקד מרחב ההתקפה בגזרת קאנא; עבדאללה עבאס חג'אזי, מפקד מרחב ההתקפה ברכס רמים; מחמד אחמד רצ'א, מפקד מרחב ההתקפה בגזרת אל-חיאם; וחסן חסין מאצ'י, מפקד מרחב התקפה בהר דב. מצה"ל נמסר כי "מפקדים אלו הובילו ותכננו במשך שנים את תוכנית ההתקפה והחדירה של הכוח לשטח מדינת ישראל ביום פקודה".

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן | צילום: רויטרס

הבית הלבן על החיסול בלבנון: נעשה צדק, יש סיכון ממשי להסלמה

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, התייחס היום לחיסולו של בכיר חיזבאללה איבראהים עקיל אמש בשכונת הדאחייה בביירות, ואמר כי "נעשה צדק" - אך הזהיר מהידרדרות למערכה רחבה: "קיים סיכון ממשי להסלמה בגבול ישראל-לבנון".

"בכל פעם שנעשה צדק עם טרוריסט שיש לו דם אמריקני על הידיים זו תוצאה טובה", אמר סאליבן. "אני מקווה שלא נגיע למלחמה כוללת של ישראל עם לבנון, אנחנו ממשיכים לעבוד כדי למנוע זאת", הוסיף בכיר הבית הלבן, אך הדגיש כי "נסראללה בעצמו פתח חזית עם ישראל - היא לא התחילה לתקוף בלבנון בלי סיבה".

כמו כן, בהמשך למגעים התקועים לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה, היועץ לביטחון לאומי טען כי "יש דרך להגיע להסכם בין הצדדים, אבל אנחנו לא בנקודה בשיחות המו"מ שבה ניתן לשים הצעה על השולחן".