דיווח: "חמאס תכנן להשתלט על כלא ולשחרר אסירים ביטחוניים"

על-פי דיווח בעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, מחבלי נוח'בה, שהיו מראשוני הפולשים לישראל ב-7 באוקטובר, תכננו לשחרר מחבלים הכלואים בכלא שקמה שבאשקלון. על-פי מקורות בארגוני הטרור בעזה, התוכנית נכשלה לאחר שהמחבלים לא הצליחו לאתר את מיקום הכלא - והגיעו לשדרות

זמן צפייה: 03:11

במסגרת המתקפה הרצחנית שהוביל על עוטף עזה ב-7 באוקטובר, חמאס תכנן להשתלט על כלא שקמה שבאשקלון במטרה לשחרר אסירים ביטחוניים פלסטיניים - כך דווח היום (שלישי) בעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון. משימת ההשתלטות על הכלא הוטלה על מחבלי נוח'בה, שהיו מראשוני הפולשים לישראל בבוקר שבת השחורה.

על-פי הדיווח, המכה חסרת התקדים שהייתה עשויה להיגרם לישראל במידה וחמאס היה מצליח במשימה זו, נמנעה בסופו של דבר בעקבות טעות טכנית של המחבלים, שלא הצליחו לאתר את מיקום הכלא - והגיעו בטעות לשדרות.

גורמים המקורבים להנהגת חמאס חשפו בפני "א-שרק אל-אווסט" כי הקבוצה שהייתה אמורה להוביל את ההתקפה על כלא שקמה הורכבה מ-23 מחבלים, והיא גובתה על ידי קבוצת מחבלים שנייה שעליה הוטלה המשימה לתקוף אתר צבאי באזור אשקלון - במטרה לגבות את חברי הקבוצה הראשונה.

חוליית מחבלי חמאס בישראל
חוליית מחבלי חמאס בישראל | צילום: רויטרס

על-פי הדיווח, קבוצת המחבלים "יצאה לכיוון אשקלון וחצתה את הגבול באזור יד מרדכי, שם היא התעמתה עם כוח ישראלי ורצחה מספר חיילים - אך מסיבה לא ידועה סטתה מדרכה וחזרה דרומה ​​לכיוון הקיבוץ נתיב העשרה". מקור הטעות ככל הנראה בקביעות שגויות של "מדריך הקבוצה", אשר היה אמון על ניווט במהלך פעילות המחבלים.

לדברי המקורות שצוטטו, תוכנית ההסתערות על הכלא "תוכננה בקפידה ובפירוט רב", ומחבלי הנוח'בה קיוו שהיא תהווה מכה קשה לישראל. המקורות הסבירו כי התוכנית התבססה בעיקרה על "תקיפת השער הראשי של הכלא", באמצעות שימוש במטעני חבלה, טילי נ"ט ונ"מ.

חרבות ברזל מחבלים נעצרים מחוץ לבית חולים בעזה חמאס צה"ל שב"כ
מחבלים נעצרים בעזה | צילום: דובר צה"ל

במקביל להסתערות על הכלא, תכננו בחמאס להפציץ את האזור בטילים שישוגרו מרצועת עזה, לאחר שליחת אות על ידי מחבלי הקבוצה. עוד קיוו המחבלים שהאסירים הביטחוניים בכלא יועברו מאגפיהם במהלך המתקפה או יתקוממו נגד הסוהרים, באופן שיסייע במשימת השחרור שלהם.

עם זאת, לאחר שהנהגת חמאס ברצועה לא קיבלה אות ממחבלי הנוח'בה שהגיעו בטעות לשדרות, התוכנית השתנה - והמחבלים הונחו להישאר בעיר ככל הניתן. בעקבות זאת, חברי הקבוצה ניהלו קרבות עם שוטרי משטרת ישראל וכוחות הביטחון בשדרות לאורך שעות, במהלכן נכבשה תחנת המשטרה במקום.

מחבלי חמאס שנתפסו ונכלאו במהלך הטבח ב-7.10 ופעילות צה"ל ברצועת עזה
מחבלי חמאס שנתפסו ונכלאו במהלך הטבח ב-7.10 ובפעילות צה"ל ברצועת עזה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בדיווח צוין כי בכירי הזרוע הצבאית של חמאס לא ניהלו חקירה פנימית בנוגע לכישלון משימת ההשתלטות על הכלא, בשל המלחמה ברצועת עזה שנמשכת למעלה מ-130 ימים.