בזמן שיא: הושמשו ספינות "סער 6"; תיעוד: גילוי מל"ט איראני

שלוש מתוך ארבע ספינות הטילים מדגם "סער 6" שהגיעו מגרמניה סיימו בימים האחרונים את תהליך ההטמעה המבצעי העיקרי שלהן, שכלל התקנה של כל 20 מערכות הלחימה - רובן מתוצרת ישראלית - בעוד שהספינה הרביעית תמובצע בחודשים הקרובים. בנוסף, פרסם חיל הים סרטון שבו נראה גילוי מל"ט איראני ב-2021 על-ידי סטי"ל, שיורט בידי F-35

זמן צפייה: 01:58

עידן חדש בחיל הים: ספינות הטילים מסוג "סער 6" נמצאות על סף מבצעיות מלאה, וזאת תוך פחות משנתיים מאז הגעתן לישראל. שלוש מתוך ארבעת הספינות, שהגיעו מגרמניה, סיימו בימים האחרונים את תהליך ההטמעה המבצעי העיקרי שלהן, שכלל התקנה של כל 20 מערכות הלחימה - רובן מתוצרת ישראלית - בעוד שהספינה הרביעית תמובצע בחודשים הקרובים. בנוסף, פרסם חיל הים סרטון שבו נראה גילוי כטב"ם איראני בשנת 2021, שיורט בידי F-35.

ספינת הטילים ''סער 6''
ספינת הטילים ''סער 6'' | צילום: דובר צה''ל

מדובר בשבירת שיא עולמי להטמעה מבצעית של ספינת מלחמה - כשתהליכים דומים בעולם או קודמים בחיל הים ארכו חמש עד 10 שנים. ספינות הטילים, הגדולות והמתקדמות מסוגן בצה"ל, כבר רשמו שעות מבצעיות ראשונות בים מתוך כ-4,000 שעות שצברו.

הן מכילות תותח גדול בקוטר 76 מ"מ היורה בקצב אש של 120 פגזים בדקה, תותח טייפון של רפאל נגד איומים בים, כיפת ברזל ימית ייחודית, מערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות מסוגים שונים, מכ"ם אדיר רב כיווני לאיתור ואחיזה של מספר מטרות אויב מטווח של מאות קילומטרים ובמקביל מערכת ליירוט ארוך טווח מסוג אלרד, טיל ים-ים גבריאל 5 ומנחת למסוקי הים סי-הוק המחודשים מארה"ב, שמיועדות להחליף את העטלפים.

מהסטי"לים החדשים נורו כבר 30 טילים במסגרת ניסויי תהליך ההטמעה, ובניגוד לספינות הטילים הוותיקות - 25% מכוחן הן לוחמות נשים המתגוררות במדורים נפרדים ומרווחים בספינה רחבת הידיים. בסך הכול, יש בסטי"ל כ-80 אנשי צוות, שתורגלו גם בירי של מטחים לעבר הספינה.

בתוך כך, בחיל הים חשפו כי כוחות הזרוע על אחד הסטיל"ים הוותיקים הם אלו שגילו מל"ט איראני שעשה את דרכו לישראל בחודש מרץ 2021. המל"ט יורט ע"י מטוסי אדיר F-35 של חיל האוויר מחוץ לשטח מדינת ישראל. את המל"ט העוין זיהו לוחמי ספינת נירית סער 4.5 ותיאמו עם עמיתיהם מחיל האוויר את היירוט.

בחיל הים הציגו עוד תיעוד מאחת המשימות הרגישות שביצעו לוחמי הזרוע בשנה האחרונה: ליווי אסדת כריש לשטח המים הכלכליים של מדינת ישראל מסינגפור. הליווי חוצה האוקיאנוסים ארך שבועיים, כלל איסוף מודיעין מקדים ובוצע בסיוע חיל הים האמריקני - לעתים בקרבת חופים עוינים באזור איראן.

פעילות זו מצטרפת ל-55 מבצעים שונים שביצעו כוחות חיל הים לאורך שנת 2022 על פני 44 אלף קמ"רים בים וכן 14 תרגילים בינלאומיים. תנופת הפעילות נמשכה גם השנה, עם 13 מבצעים בכל הזירות מחודש ינואר.

המשימה הראשונית הרשמית של ספינות המגן היא לשמור על מאגרי הגז של ישראל המרוחקים עד לכ-200 ק"מ מהחוף הישראלי, בעיקר מול טילי היאחונט המתקדמים שנמצאים בזירה הצפונית, בסוריה וכניראה גם בידי חיזבאללה. בחיל הים מעריכים כי לאורך חופי האויב בזירה הצפונית יש עשרות טילי חוף ים מתקדמים, בהם מסוג C-802 - וזו לאחר שבמלחמת לבנון השנייה היו ברשות חיזבאללה מספר טילים בודדים.

טווחי טילי החוף-ים שעימם חיל הים הישראלי יתמודד יחד עם חיל האוויר בעימות הבא מתפרס על בין 70 ל-700 ק"מ. כלומר, מדובר בכיסוי מלא ומדויק של כל החוף הישראלי. חלקם, כמו ה"חאליג'" האיראני, מכילים ראש ביות מדויק ומגיעים לטווח של כ-500 ק"מ.

הפעילות של חיל הים בגזרה הצפונית לא נגמרת בים התיכון. בצה"ל מעריכים כי האיראנים ממשיכים להפעיל אמצעי לחימה בים האדום, ואף הפעילו ספינה חלופית ל"סאביז" שהותקפה לפני שנתיים. מדובר בספינה ענקית "אזרחית" למראה שמכילה בתוכה מאות אמצעי לחימה שונים, ובהם כלי טיס בלתי מאוישים, נחילי רחפנים תוקפים, טילים, טכנולוגיות ריגול ועוד.

בשבוע שעבר העריכו במערכת הביטחון כי הסכם חלוקת הגז בגבול המים הכלכליים עם לבנון שנחתם אשתקד על-ידי הממשלה הקודמת לא קשור להסלמה האחרונה מלבנון, שכללה חדירת מחבל חיזבאללה שביצע את פיגוע התופת ליד צומת מגידו וכן את המטח הגדול מדרום לבנון במהלך חג הפסח, שהביא עמו כ-30 שיגורי רקטות. נגד שתי הפרות הריבונות החמורות ישראל העדיפה להגיב באופן מינורי ולהתמקד ברצועת עזה ובנסיונות להרגעת הרוחות בהר הבית.