בכיר ביטחוני: יש פערים; חמאס מתעקש על אי-חידוש הלחימה

גורם ביטחוני בכיר מסר כי ישנם פערים נוספים במשא ומתן בין ישראל לחמאס, שטרם נסגרו. הוא הוסיף כי חמאס ממשיך להתעקש על סעיף עקרוני בעסקה, שימנע חזרה ללחימה לאחר שלב א' במתווה - דבר שאינו מקובל על ישראל

כיכר החטופים, תל אביב
כיכר החטופים, תל אביב | צילום: רויטרס

ברקע הדיווח על "פתח לשינוי בעמדת חמאס" בנושא עסקת חטופים, גורם ביטחוני בכיר מסר הערב (רביעי) לחדשות 13 כי "ישנם פערים נוספים במשא ומתן בין ישראל לחמאס, שטרם נסגרו". הוא הוסיף כי "חמאס ממשיך להתעקש על סעיף עקרוני בעסקה, שימנע חזרה ללחימה לאחר שלב א' במתווה, דבר שאינו מקובל על ישראל". עוד נמסר כי ישראל תמשיך במשא ומתן תוך כדי המשך הלחץ הצבאי והמדיני כדי להביא לשחרור כל 120 חטופינו, החיים והחללים כאחד.

ביום שבת האחרון, בכיר ישראלי מסר לחדשות 13 כי "יש פתח לשינוי בעמדת חמאס והתקדמות להסכם". הבכיר אמר כי ארה"ב "משנה סעיפים בעסקת החטופים", והם מקובלים על ישראל - ולא מהווים חריגה דרמטית מהסיכום המקורי. ארה"ב מעוניינת להכניס שינויים בעסקה - ישראל לא מתנגדת. בירושלים מעריכים: השינויים שארה"ב מקדמת יסייעו לחמאס להסכים לעסקה. כמו כן, גורם מדיני מסר לחדשות 13 כי ישראל מחויבת לנוסח ההצעה שביידן בירך עליה - וטרם התקבלה תגובת חמאס בנושא.

העצרת למען שחרור החטופים, הערב
העצרת למען שחרור החטופים, הערב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה השבוע כי "אין שום שינוי בעמדת ישראל ביחס למתווה השחרור שהנשיא ביידן בירך עליו". ראש הממשלה הוסיף: "היום כולם יודעים אמת פשוטה: החמאס הוא המכשול היחיד לשחרור חטופינו. בשילוב של לחץ מדיני ולחץ צבאי, וקודם כל לחץ צבאי, אנחנו נשיב את כולם - את כל 120 חטופינו, החיים והחללים כאחד".

במקביל, לאחר הדיווחים על הגשת "תיקונים" למתווה לעסקת חטופים שהציעה ארצות הברית, בחמאס מסרו כי ראש הלשכה המדינית בארגון, איסמעאיל הנייה, שוחח עם עבאס כאמל, ראש המודיעין המצרי, ודן עמו על המגעים לעסקה. עם זאת, בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר כי "אין התקדמות ממשית במגעים לעסקה", וכי "קיומה מותנה בסיום המלחמה בעזה". ב"קודס פרס" דווח כי הנייה שוחח גם ראש המודיעין הטורקי, איברהים קאלין, ודן איתו במשא ומתן.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בתוך כך, גורם בחמאס אמר לסוכנות הידיעות הערבית AWP כי הארגון "קיבל מסר אמריקני חדש" דרך המתווכות בנוגע לעסקה. לדברי הגורם, המסר "כלל תיקונים קלים בשני סעיפים של ההצעה שהציג ביידן".