תחקיר אירוע האלימות בגולני: הסמג"ד והסמח"ט יודחו

לאחר אירוע האלימות החמור בחטיבה המרחבית יהודה בשבוע שעבר, בצה"ל הוחלט להדיח את סגן מפקד גדוד 51 בגולני ואת סגן מפקד החטיבה המרחבית יהודה. בנוסף, למפקד החטיבה ולמפקדים נוספים תירשם הערה פיקודית ומספר חיילים יישפטו משמעתית

זמן צפייה: 02:53

צה"ל פרסם הבוקר (שישי) את התחקיר הפיקודי על אירוע האלימות שהתרחש בתחילת השבוע בגדוד 51 של גולני במוצב בחטיבה המרחבית יהודה. התחקיר הוצג אמש לרמטכ"ל הרצי הלוי. כחלק ממסקנות התחקיר הוחלט להדיח את סגן מפקד חטיבת יהודה וסגן מפקד גדוד 51 שהיו מעורבים באירוע.

עוד הוחלט,צ בעקבות האירוע כי מפקד החטיבה, קצין הקשר של החטיבה ומפקד גדוד 51 יקבלו הערה פיקודית. מינויו המתוכנן של מפקד הפלוגה שהייתה מעורבת באירוע יבוטל וסגן מפקד הפלוגה והררס"פ יועמדו לדין משמעתי, יחד עם חיילים נוספים שהיו מעורבים.

תרגיל חטיבת גולני (ארכיון) | צילום: חדשות 13

הרמטכ"ל הגיב לאירועים ומסר כי מדובר "באירוע חמור וקיצוני במהלכו התקיימה התנהלות אלימה, במעורבות מפקדים וחיילים. צה"ל מפעיל כוח רב על מנת להגן על מדינת ישראל, אין שום מקום לפעולה אלימה בתוכנו. לאורך האירוע התקיימו מספר הזדמנויות בהן היה בכוחה של הפעלת שיקול הדעת ואחריות מצד המפקדים, למנוע את המשך האלימות. משלא נקטו בהתערבות מסוג זה, כשלו המפקדים המעורבים כישלון ערכי חמור".

אלוף פיקוד מרכז סיכם כי "מדובר באירוע חמור ומביש המנוגד לרוח צה"ל וערכי צה"ל, ובפרט כשמדובר במפקדים, קצינים ולוחמים".

פעילות צה''ל ביהודה ושומרון
פעילות צה''ל ביהודה ושומרון | צילום: דובר צה''ל

האירוע התרחש לאחר שביום ראשון, בזמן שיחת ועידה מקוונת שקיימו בחטיבה, קצין הקשר החטיבתי של חטיבת יהודה כינה את סמג"ד 51 של חטיבת גולני "גולנצ'יק ערס". בתגובה, הסמג"ד הוריד פקודה לחייליו בגדוד והורה להם לא להכניס את קצין הקשר לבסיס אם יגיע. לא זו בלבד, הסמג"ד איים על לוחמיו כי מי שיכניס את הקצין למוצב - "יקבל שבת".

ביום שני בשעות הצהריים, בליווי סמח"ט יהודה, קצין הקשר הגיע למוצב וביקש להיכנס. הלוחם התיר לסמח"ט להיכנס למוצב, בתנאי שקצין הקשר יישאר מחוצה לו. הסמח"ט, שלא הסכים לכך, התקשר לסמג"ד הגדוד וביקש ממנו שיאשר את כניסת קצין הקשר. לאחר שהלוחם בש"ג סירב להכניסו פעם נוספת וביקש ממנו להתרחק, הסמח"ט הצמיד את ראשו לזה של הלוחם. בתגובה, החפ"ק (חבורת פיקוד קדמית - א"ה) של הסמח"ט החלו לדחוף את הלוחם ולירוק בפניו.

הלוחם עלה בקשר וסיפר לחבריו על המקרה, והם - הגיעו לש"ג. במקום התפתח עימות בין הצדדים. כעבור כמה דקות, הסמג"ד הגיע למקום והכניס את הסמח"ט ואת קצין הקשר למוצב. מאוחר יותר, ומסיבה שאינה ברורה, הסמח"ט הגיע לפלוגה שעם חייליה התעמת קודם לכן בש"ג. רס"פ הפלוגה שהבחין בו, חסם את דרכו ולא התיר לו להתקרב לפלוגה. הסמח"ט הכל לכעוס ותפס את ידו של הרס"פ תוך שהוא מסובב אותו לאחור ומצמיד אותו לקיר. בתגובה, לוחמי הפלוגה, שזיהו את המתרחש החלו לתקוף את הסמח"ט ולהכות אותו. כאמור, הסמג"ד הגיע למקום ופיזר את המהומה.

אתמול פרסמו הורים ללוחמים בגדוד 51 של החטיבה מכתב שבו נכתב: "בשבוע האחרון קרה ללוחמים שלנו אירוע בפלוגה, כשסגן מפקד חטיבת יהודה סגן-אלוף אליחי רוזן וחייליו תקפו באלימות ובברוטאליות את לוחמי ומפקדי הפלוגה ובראשם מפקד הפלוגה והרס"פ. בתגובה, ילדינו ראו את ההתרחשויות, התערבו, הפרידו, דחפו ואמרו אמירות שלא במקומן - אבל רק כדי להגן על מפקדיהם - ועדיין לא נהגו באלימות פיזית או מילולית.