מצרים עוקבת בדאגה: ישראל ממשיכה לתכנן פעולה צבאית ברפיח

בישראל ממשיכים לשקול פעולה צבאית ברפיח, בצל הקושי להגיע לסיכום על עסקת חטופים. במצרים חוששים שפעולה שכזו תביא להגירה המונית של עזתים לעבר הגבול, אך לא מאיימים על ישראל בביטול הסכם השלום. כדי להתחיל בפעולה, צה"ל דורש מהדרג המדיני שני תנאים: הנעת אוכלוסייה לצפון הרצועה, ותיאום עם מצרים

זמן צפייה: 02:29

בצל הקושי להגיע לסיכום על עסקת חטופים מול חמאס, בישראל ממשיכים לשקול פעולה צבאית ברפיח כהמשך התכנון ברצועת עזה. הרמטכ"ל הרצי הלוי ובכירים נוספים בצה"ל לא אוהבים את הנרטיב השקרי לפיו הממשלה דוחפת לפעולה ברפיח ומנגד הצבא נמנע מכך. בישיבת הממשלה שנערכה היום (ראשון) הרמטכ"ל אמר לשרים כי הוא אישר "כבר שלוש פעמים פעולה ברפיח". מטרת הפעולה האפשרית היא לפרק ארבעה גדודי חמאס בחטיבת רפיח, ולמנוע הברחות לסיני.

בתוך כך, בצה"ל חוששים שהשיח על הפעולה יסכן את הכוחות ואת היחסים עם מצרים. בכירים בצה"ל מסרו לחדשות 13 כי חג הרמדאן לא ישפיע על לוחות הזמנים בלחימה. כדי לבצע את הפעולה, צה"ל דורש מהדרג המדיני שני תנאים: הנעת אוכלוסייה אל צפון הרצועה ותיאום עם מצרים. על כן, היום משלחת ביטחונית ישראלית הגיעה למצרים בניסיון להגיע להסכם עם נשיא מצרים עבד א-פתאח א-סיסי על הפעולה ברפיח, תוך כדי שיגור מסרים מרגיעים להנהגה המצרית

לפי שעה אפשר לומר שהמצרים בכל שדרות ההנהגה והתקשורת לחוצים מאוד מפעולה ישראלית ברפיח. יש לציין כי הדיווח על הקפאת או ביטול הסכם השלום לא מופיע בהודעה הרשמית שיצאה מטעם מצרים, ובה הצהירו כי הם "מתנגדים ודוחים חד-משמעית פעולה ישראלית". החשש של המצרים הוא שפעולה שתבוא מכיוון מזרח עזה תוביל לגל הגירה דרומה לעבר הגבול, של מיליוני פליטים עזתים.

הריסות ברפיח
הריסות ברפיח | צילום: רויטרס

במקביל, הנהגת המדינה איימה על הפלסטינים כי אם יתקרבו לגבול, הצבא המצרי יירה בהם, כך שהחשש גם הוא לאלפי הרוגים עזתים מצד מצרים. קהיר עומדת בפני סיטואציה שלא ציפו שישראל תעמיד אותה בפניה, וכעת מנהיגיה נדרשים להבין איך הם מתמודדים איתה. מצרים מעודדת את חמאס להגיע לעסקת חטופים, בתקווה שהיא תצליח למנוע פעולה ישראלית.

בינתיים, ישראל ממשיכה להתעכב במסירת תשובה רשמית וברורה לחמאס. ראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה לאשר את תגובת ישראל בקבינט המדיני-ביטחוני הרחב, ולאחר מכן ימסור אותה למתווכים. אולי גם ישנו ניסיון להסביר לצד השני כי התגובה כל כך קיצונית, שישראל אפילו לא ממהרת להגיב לה.

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב | צילום: רויטרס

נזכיר כי בחלוף שלושה שבועות מהשיחה האחרונה, ובצל האיום של ישראל לתמרן ברפיח, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח היום עם נתניהו. ביידן הביע חשש באוזניו של נתניהו מפני פעולה אפשרית ברפיח, כששוחחו בטלפון, כך מסרו מקורות ישראלים לחדשות 13.

נתניהו אמר לנשיא האמריקני כי הפעולה ברפיח הכרחית, אך הבטיח שישראל תבצע אותה תוך פגיעה מינימלית באזרחים ולפי הקריטריונים המחמירים של הדין הבינלאומי. הנשיא ביידן ביקש מראש הממשלה להגדיל עוד את הסיוע ההומניטרי לתוך עזה.