רה"מ הסתייג, מערכת הביטחון לחצה: הדרמה מאחורי חילוץ החטופים

חשיפה: לחדשות 13 נודע כי נתניהו התנגד למבצע החילוץ ברפיח - והשתכנע לבסוף בלחץ כבד של גורמי הביטחון. שני מקורות שנחשפו להליך אישור המבצע אמרו שראש הממשלה "לא היה הרוח החיה מאחורי המבצע, להיפך". לדבריו, נתניהו סבר ש"בסיכון הזה, עדיף להמתין". גרסת רה"מ: לא התנגד, אלא עמד על כך שיתקיימו התנאים להצלחת המבצע

זמן צפייה: 01:54

פרסום ראשון: שני מקורות שהיו מעורבים באישור המבצע לחילוץ החטופים לואיס הר ופרננדו מרמן ברפיח, טענו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע הסתייגות מאישור הפעולה - ואף חשב לפרק מסוים חשב שהוא "מסוכן מדי". כך נחשף הערב (רביעי) במהדורה המרכזית.

לחדשות 13 נודע כי באחד הדיונים אמר נתניהו כי "ברמת הסיכון הזו, עדיף להמתין". לפי אותם המקורות, אם לא היה מופעל לחץ כבד מטעם גורמי הביטחון, לא בטוח שהמבצע היה יוצא אל הפועל.

עם זאת, נתניהו טוען כי הוא בעל ניסיון רב במבצעים שכאלה, וכי היו לו הערות מקצועיות. כמו כן, הוא גורס כי עמד על כך שתנאי מסוים יתקיים, ולאחר מכן המבצע אכן יצא לפועל.

פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם המשפחה
פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם המשפחה

שני החטופים הישראלים חולצו אחרי 128 ימים בשבי בעזה, בשבוע שעבר, לאחר שנחטפו על ידי חמאס לרצועת עזה מקיבוץ ניר יצחק ב-7 באוקטובר. המבצע המורכב קיבל את השם "יד זהב" והחל בשעה 1:00 בלילה, בפעילות משותפת של היחידה המבצעית של שב"כ, ימ"מ ושייטת 13, בסיוע של אוגדה 98, חטיבה 7 וחיל האוויר. הכוחות פרצו למבנה בלב רפיח, שם הוחזקו השניים בקומה השנייה, וחילצו את השניים לאחר קרב יריות. אחד הלוחמים נפצע באורח קל.

עם חילוץ החטופים הם הוטסו במסוק לבית החולים. בחפ"ק שניהל את המבצע ישבו ראש השב"כ, הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, ראש אגף המודיעין וראש אגף המבצעים - וגם ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.