סמוטריץ' נגד גלנט: "הורה על פינוי המאחז בניגוד להנחייתי"

לאחר שעלה לקרקע במהלך הלילה, כוחות משטרה החלו בפינוי המאחז "אור חיים" שהוקם בשומרון לזכר הרב דרוקמן, ומפקד הכוחות בשטח כרז למפונים: "תתפנו ברצון או שנפנה בכוח". השר במשרד הביטחון טוען כי הורה לעצור את הפינוי, אך שר הביטחון הורה על ביצועו בכל זאת. בכירים בממשלה: "סמוטריץ' ובן גביר מבעירים את השטח במכוון"

זמן צפייה: 01:42

כוחות משטרה החלו בפינוי המאחז "אור חיים" שהוקם הלילה (שישי) בסמוך ליישוב מגדלים בשומרון, לזכרו של הרב דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית שהלך לעולמו במהלך החודש שעבר. במקום נמצאת חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית שקראה מוקדם יותר היום לעצור את הרס המאחז.

על המקום הוטל צו שטח צבאי סגור, מפקד הפינוי כרז במיקרופון: "המקום מוכרז שטח צבאי סגור, מתוקף החלטת שר הביטחון. אנחנו נאלצים לפנות אתכם. תתפנו מרצון או שנפנה אתכם בכוח".

ח''כ לימור סון הר מלך במאחז אור חיים
ח''כ לימור סון הר מלך במאחז אור חיים

שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', טוען כי הוציא הבוקר בהתאם לסמכותו הוראה כתובה לראש מתפ"ש לעצור את הפינוי ולא לבצעו עד לקיום דיון אצלו בעניין בראשית השבוע. שר הביטחון יואב גלנט הורה על ביצוע הפינוי למרות ההנחיה, בלא ששוחח עם השר במשרד הביטחון ובניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים המהווים את הבסיס לקיומה של הממשלה, כך לטענת סמוטריץ'.

מוקדם יותר פנה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לגלנט בדרישה לעצור את פינוי המאחז, והודיע כי יבקש לקיים דיון בממשלה על התנהלות המנהל האזרחי. מלשכתו של בן גביר נמסר כי הוא הדגיש כי "כולם חייבים בכיבוד שלטון החוק, אולם יש ליצור מדיניות שוויונית ואחידה. לא יתכן שכאשר ערבים בונים ברחבי יהודה ושומרון, אנשי המינהל לא מדברים איתם ולא אוכפים את החוק, אך כשמדובר ביהודים, המינהל מבצע אכיפה בררנית ותוך שעות מבקש להרוס ולהחריב את המאחז".

בהמשך לכך, מלשכת ראש הממשלה נמסר: "הממשלה תומכת בהתיישבות אך ורק כשהיא נעשית באופן חוקי ובתיאום מראש עם ראש הממשלה וגורמי הביטחון, דבר שלא נעשה במקרה זה. ראש הממשלה יכנס דיון בנושא בתחילת השבוע".

מלשכת שר הביטחון, יואב גלנט, נמסר כי השר גלנט שוחח לפני זמן קצר עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, והעניק גיבוי מלא לצה"ל וכוחות הביטחון. "כל פעולה בשטח צריכה להעשות לפי חוק, בתיאום מלא, ובכפוף להערכת המצב הביטחונית", כך נמסר מהלשכה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301201427' autoplay='0' credit='' desc='פינוי המאחז "אור חיים"' poster='' kid='1_67sxhq0p' duration='']

בתוך כך, בכירים בממשלה טוענים כי סמוטריץ' ובן גביר ידעו מראש על הקמת המאחז, וכי הם מבעירים את השטח במכוון. הקמת המאחז הלילה מגיעה ברקע ביקורו בארץ של היועץ לביטחון לאומי של ארה״ב, ג'ייק סאליבן, שביקש מישראל להרגיע את השטח ולפעול במתינות מול הפלסטינים. גורמים במערכת הביטחון טוענים כי האישור לפינוי המאחז הגיע מרה"מ בנימין נתניהו, ו"משום מה הדבר נעדר מהודעתו של סמוטריץ'", לדבריהם.

חבר הכנסת ושר הביטחון לשעבר בני גנץ, הגיב בחשבון הטוויטר שלו לפינוי המאחז, וגיבה את מחליפו בתפקיד גלנט: "כשראש הממשלה נתניהו מוביל מדיניות של דריסת יסודות הדמוקרטיה ומערכת המשפט - לא מפתיע שהשר שאמון על אכיפת החוק במדינת ישראל קורא לשר אחר להפר אותו. טוב פועל שר הביטחון שנוקט במדיניות נחושה ואחראית מול הפרות חוק ולא נותן לפרובוקציות ולחצים פוליטיים להכתיב את המדיניות ביהודה ושומרון".

חבר הכסנת והרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט הגיב גם הוא בחשבון הפייסבוק שלו: "צופה בדאגה בהתנהלותו חסרת האחריות של השר בצלאל סמוטריץ' שנותן הנחיות לא חוקיות המנוגדות למדיניות של עשרות שנים קורא לראש הממשלה לנקוט עמדה. התערבותו של סוכן כאוס שנותן הנחיות לא חוקיות בעניינים בטחוניים תפגע קשה במשימת צה"ל".

פינוי המאחז אור חיים שהוקם בשומרון לזכר הרב דרוקמן
פינוי המאחז אור חיים שהוקם בשומרון לזכר הרב דרוקמן

נזכיר כי שעות לאחר הקמת המאחז, כאמור, הגיעו למקום כוחות גדולים של יס"מ ומג"ב, מלווים בפקחי מנהל אזרחי, לקראת פינוי התושבים. הכוחות הציגו לתושבים צו שטח צבאי סגור שהוצא על המקום, והודיעו להם כי בקרוב יחל ההרס.

בעקבות הגעת הכוחות מסר נווה שינדלר, נכדו של הרב דרוקמן שהיה מיוזמי מבצע העליה לקרקע: "אנו קוראים מכאן לחברי ממשלת הימין: עצרו את המחטף! אל תמשיכו את מדיניות ההרס של גנץ וממשלת השמאל שנלחמה בהתיישבות. הגבעה הזאת היא בעלת חשיבות אסטרטגית ממדרגה ראשונה, ושומרת על השליטה היהודית בכביש חוצה שומרון. פינוי והרס של הגבעה יהווה כניעה מוחלטת לרשות הפלסטינית שפועלת להשתלט על השטחים באזור".

המאחז אור חיים בשומרון שהוקם לזכר הרב חיים דרוקמן
המאחז אור חיים בשומרון שהוקם לזכר הרב חיים דרוקמן

לפני שהחל פינוי המאחז, נכדו של הרב דרוקמן סיפר: "מיד אחרי פטירתו של סבא זצ"ל גמלה בליבנו להקים ישוב חדש בשומרון לעילוי נשמתו, מתוך הכרה והבנה שההנצחה הכי טובה של סבא היא הקמת ישוב חדש. סבא נלחם לאורך כל חייו על כל פיסת אדמה בארץ ישראל ותמיד היה לצד הנאבקים על הארץ".

"גיבשנו גרעין ראשוני של 5 משפחות שאיתם עלינו הלילה לנקודה החדשה ובעזרת ה' בהמשך יצטרפו משפחות נוספות שכבר פנו אלינו", הוסיף שינדלר, "אנו קוראים לכל עם ישראל לבוא לחזק, ולהצטרף לפעילות. המערכה על יהודה ושומרון לא נעצרת לרגע, ואנו צריכים אתכם איתנו כדי לנצח".

ידעיה שטיין, ממשפחות הגרעין המייסד, הוסיף: "עלינו לכאן להקים ישוב יהודי חדש כמענה להשתלטות השיטתית באזור שמובילה הרשות הפלסטינית, שגורמת בין השאר לחנק על צירי התנועה המרכזיים והישובים היהודים. השארנו את הבית המאובזר והחמים מאחור ועלינו לכאן כדי להיאחז בקרקע ולשמור עליה. אנו סמוכים ובטוחים שממשלת הימין הנוכחית תראה בעין יפה את נקודת ההתיישבות האסטרטגית, ובשונה מקודמתה תסייע ותתמוך בגבעה ולא חלילה תבצע מחטף של הרס ופינוי".