דיווח: המוסד הטמין חומר נפץ במכשירי הקשר שהתפוצצו בלבנון

לפי דיווחים שונים, המוסד הצליח לשים את ידו על מכשירי הקשר שיובאו על-ידי חיזבאללה לפני כחמישה חודשים, ולהטמין בכל אחד מהם כ-20 גרם של חומר נפץ מסוג PETN, אשר התפוצץ לאחר חימום הסוללה. בחיזבאללה האשימו את ישראל - והבטיחו: "העונש יגיע"

המולה לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון
המולה לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון | צילום: רויטרס

לאחר התקיפה חסרת התקדים בלבנון, במסגרתה נפצעו כ-2,800 בני אדם ברחבי המדינה ושמונה נהרגו, בעקבות פיצוץ מכשירי קשר של פעילי חיזבאללה, מקורות המעורים בנושא מסרו הערב (שלישי) לסקיי ניוז בערבית כי המוסד הצליח להניח את ידו על מכשירי הקשר של חיזבאללה לפני שהם הועברו לארגון, ולהטמין בהם חומר נפץ מסוג PETN שלו יעילות פיצוץ גבוהה. הפיצוצים נגרמו לאחר חימום הסוללה במכשיר.

בנוסף, מקור בארגון הטרור מסר לערוץ "אל-ערבי" הקטרי כי מכשירי הקשר שהתפוצצו יובאו על ידי הארגון בכמויות גדולות לפני כחמישה חודשים. מקור לבנוני מסר לאלג'זירה כי  משקל חומר הנפץ שהוטמן בכל מכשיר לא עלה על 20 גרם גרם של חומרי נפץ.

ברקע האירוע, שרי הממשלה קיבלו הנחייה לא להתראיין. לפי דיווחים, שגריר איראן בלבנון, מוג'טבע אמיני, נפגע, ובנו של חבר הפרלמנט הלבנוני עלי עמאר נהרג. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט הגיעו לבור בקריה להערכת מצב.

אחד מהביפרים שהתפוצצו
אחד מהביפרים שהתפוצצו

בחיזבאללה התייחסו בהודעה רשמית: "קרוב לשעה 15:30 אחר הצהריים התפוצצו מספר מכשירי זימונית אצל מספר עובדים ביחידות ומוסדות חיזבאללה השונים. הפיצוצים גרמו למותה של ילדה ושל שני אנשים נוספים ומספר פצועים גדול. הגורמים הנוגעים בדבר בחיזבאללה מקיימים חקירה בטחונית רחבה להבנת הסיבות שגרמו לפיצוצים המתוזמנים הללו וכמו כן גורמי הרפואה מטפלים בפצועים במספר בתי חולים בכל אזורי לבנון".

עוד נכתב: "אנו קוראים לתושבים לשים לב לשמועות ולמידע כוזב ומטעה שמפיצים גורמים באופן שמשרת את המלחמה הפסיכולוגית של ישראל, במיוחד שהדבר מלווה עם שיח של הפחדה ואיום מצד ישראל ומה שהיא מכנה שינוי המצב בצפון. אנו מדגישים כי ההתנגדות בכל הרמות שלה וכל היחידות שלה נמצאת ברמת המוכנות הגבוהה ביותר כדי להגן על לבנון ועמה".

לאחר מכן ארגון הטרור הטיל את האחריות על ישראל: "לאחר שווידאנו את העובדות, הנתונים והמידע שעמדו לרשותנו בנוגע לתוקפנות הנבזית שקרתה, אנחנו מטילים על האויב הישראלי את האחריות המלאה לתוקפנות הנפשעת הזו שכללה אזרחים, וגרמה למותם של אנשים ופציעתם של רבים בדרגות שונות. האויב השפל והפושע יזכה לעונש הצודק על התוקפנות הזו מהיכן שיצפה ומהיכן שלא יצפה".

כאוס בביירות לאחר התקיפה החריגה
כאוס בביירות לאחר התקיפה החריגה | צילום: רויטרס

בינתיים, בישראל לא מתייחסים לדיווחים באופן רשמי. עם זאת, יועצו של נתניהו, טופז לוק, נתן קרדיט לרה"מ על הפעולה לאחר שהתייחס לעניין בדרך עקיפה בחשבון הטוויטר שלו. לאחר מכן לוק מחק את הפוסט. לשכת רה"מ התייחסה: "טופז לוק אינו משמש כדובר ראש הממשלה כבר מספר חודשים, ואינו נמצא במעגל ההתייעצויות הקרוב".