עימותים בחברון בשבת "חיי שרה": מתנחלים תקפו חיילת ופלסטינים

אלפי יהודים שהגיעו לרגל שבת של פרשת "חיי שרה" נכנסו לשטח הפלסטיני. חיילת צה"ל הוכתה במקל על-ידי מתנחל וטופלה בידי כוחות הצבא. במעיין אברהם נפצעו שני פלסטינים שהותקפו על-ידי מתנחלים. ילדה ונער פלסטינים נפצעו מיידוי אבנים. לפיד, גנץ וכוכבי גינו: "חרפה לאומית"

זמן צפייה: 02:03

עימותים פרצו אחר הצהריים (שבת) בחברון בין מתנחלים לפלסטינים, לאחר שהמוני יהודים שהגיעו לעיר לרגל שבת "חיי שרה" נכנסו לשטח הפלסטיני. חיילת צה"ל הוכתה במקל בידי מתנחל וטופלה על-ידי כוחות רפואה של הצבא, ובמעיין אברהם נפצעו שני פלסטינים שהוכו בידי מתנחלים. גם הם טופלו בידי צה"ל. ילדה ונער נפגעו מאבנים. מספר ישראלים נעצרו.

ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב על תקיפת החיילת בחברון: "חרפה לאומית. זו פגיעה בביטחון ישראל, זו פגיעה ערכית בצבא הגנה לישראל ובמי שמגינה על חיינו, זו עבירה פלילית חמורה. אני מחזק בערב זה את חיילות וחיילי צה"ל העומדים על משמר ארצנו. נמצה את הדין עם העבריינים".

אלפים בשבת ''חיי שרה'' בחברון
אלפים בשבת ''חיי שרה'' בחברון | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90

מצה"ל נמסר: "מוקדם יותר היום במהלך כניסת מתפללים מתואמת לקברו של עתניאל בן קנז בעיר חברון, התפתח חיכוך אלים בין אזרחים ישראלים לפלסטינים. החיכוך, שכלל זריקות אבנים הדדיות נוצר לאחר התפרעות של אזרחים ישראלים שהשליכו חפצים ואבנים במרחב. כוחות הביטחון שאבטחו במקום פעלו להפרדת שני הצדדים והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות.

"בנוסף, אזרח ישראלי תקף חיילת צה"ל בעזרת מקל וכתוצאה מכך היא קיבלה טיפול רפואי בנקודה. כוחות הביטחון עצרו מספר אזרחים ישראלים שהתפרעו במקום ואף תקפו באלימות את הכוחות. העצורים יועברו להמשך טיפול משטרתי. בהמשך, בהתפרעות נוספת, נפצעו שני פלסטינים כתוצאה מיידוי אבנים של אזרחים ישראליים לעברם. כוח צה"ל ששהה במרחב העניק לפצועים טיפול רפואי ראשוני ולאחר מכן הם פונו להמשך קבלת טיפול רפואי.

"בעקבות ההתפרעויות, הוחלט על הפסקת כניסת המתפללים לקבר. גילוי אלימות מכל סוג שהוא, בפרט כנגד כוחות הביטחון, הוא עבריינות בלתי נסבלת המצריכה טיפול מיידי ודורשת מיצוי דין מחמיר".

הרמטכ''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי פרסם גם הוא הודעת גינוי על תקיפת החיילת: "מדובר באירוע חמור ביותר שאינו מתקבל על הדעת. לא ייתכן שאזרח ישראלי יתקוף באלימות את חיילי צה"ל הפועלים לאבטחת ולשמירה על ביטחון האזרחים. זו התנהגות עבריינית מבישה ומחפירה. נפעל למיצוי דין מהיר ומחמיר".

לפיד וגנץ
חיכוכים גם באופוזיציה. רה''מ היוצא יאיר לפיד ושר הביטחון היוצא בני גנץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

שר הביטחון בני גנץ אמר כי הוא "מגנה בתוקף את התקיפה נגד כוחות הביטחון ושל תושבים פלסטינים על-ידי קיצונים בחברון. הכוחות בשטח פעלו בנחישות כדי למנוע פגיעה בנפש וברכוש, וימשיכו למלא את תפקידם ולשמור על הסדר הציבורי. אני בטוח שנמצה את הדין עם הפורעים, שאינם מייצגים את ההתיישבות, ושהתנהלותם פוגעת ביכולת למלא את משימות הביטחון בגזרה".

מהומות בחברון
מהומות בחברון | צילום: רויטרס

מהומות בחברון
מהומות בחברון | צילום: רויטרס

מהומות בחברון
מהומות בחברון | צילום: רויטרס

ביישוב היהודי בחברון מציינים את שבת של פרשת "חייי שרה", שבה מופיע תיאור קניית מערת המכפלה בידי אברהם. יהודים רבים נוהגים להגיע למקום בכל שנה, כמו גם לקריית ארבע.

אל המקום הגיע גם ח"כ איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית. לדבריו, "במהלך אחד הסיורים פרץ עימות בין אדם שיכור למאבטח של בן גביר, וכאשר האיש ביקש לתקוף את המאבטח הוא נעצר".

בן גביר הוסיף: "אין יותר מרומם לצעוד יחד עם עוד עשרות אלפי אנשים למערת המכפלה בשבת מרגשת במיוחד. מעולם לא היו בשבת חיי שרה כל כל הרבה אנשים. אני מודה לכוחות הביטחון הרבים שאיבטחו את האירוע".