אמצעים לראיית לילה, מארבים והסוואה: "מדריך חמאס למנהרות"

הניו יורק טיימס חשף ספר הדרכה מפורט של חמאס ללחימה במנהרות - מתאר בפרטים את ההתנהלות בחושך, תפעול ירי בנשק אוטומטי במקומות צפופים, הסוואה של פתחי מנהרות ואיתורם. ראש אגף המודיעין לשעבר: "לחימת החמאס מבוססת על טקטיקות תת-קרקעיות"

תיעוד ממנהרת חמאס
תיעוד ממנהרת חמאס | צילום: דובר צה"ל

בניו יורק טיימס נחשף היום (שני) "ספר הדרכה" מפורט של ארגון הטרור חמאס שיצא ב-2019, המכשיר את מחבלי הארגון ללחימה במנהרות, וכולל, בין היתר, הוראות כיצד להתנהל בחושך ולתפעל ירי בנשק אוטומטי במקומות צפופים. המדריך כולל גם הנחיות לבדיקה של משך הזמן שלוקח לנוע מנקודה לנקודה מתחת לאדמה, ומכיל הסברים על הסוואה של פתחי מנהרות, איתורם בעזרת מצפן או GPS, וכניסה מהירה אליהם.

לפי הדיווח, המדריך היה חלק ממהלך של חמאס שארך שנה לבנייה של צבא תת-קרקעי שיכול לספוג התקפות במשך זמן ממושך - ובכך "להאט פעילות פוטנציאלית" של כוחות צה"ל במנהרות. לפי מקורות ביטחוניים ישראלים, המנהרות של חמאס לא היו בעדיפות גבוהה מבחינת ישראל מכיוון ש"פלישה ומלחמה כוללת לא נראו סבירים".

פיר מנהרה שאותר ברפיח
פיר מנהרה שאותר ברפיח | צילום: דובר צה"ל

"לחימת חמאס מבוססת על טקטיקות תת-קרקעיות", אמר ראש אגף המודיעין לשעבר תמיר הימן. "זאת הסיבה העיקרית שהם הצליחו לעמוד מול צה"ל עד כה". קצין צה"ל אמר לניו יורק טיימס כי בחלק מהמקרים, כשחיילי צה"ל התקרבו לפתח מנהרה, מחבלי חמאס פוצצו את תקרת הכניסה בכדי למנוע כניסה של הכוחות אליה.

"בתנועה בחושך במנהרות, הלוחמים צריכים להרכיב משקפי ראיית לילה וצריך לכלול אינפרא-אדומה", נכתב במדריך. "נשקים צריכים להיות במצב אוטומטי ולבצע ירי מהכתף. סגנון ירי זה יעיל בלחימה במנהרה צרה - כיוון שכך אפשר לכוון את הנשק בקלות לאזורי פגיעה קריטיים". עוד נכתב כי בזמן תנועה במנהרות, המחבלים תודרכו להניח יד אחת על כתפו של מי שהולך לפניהם.

מנהרה שאותרה על ציר פילדלפי
מנהרה שאותרה על ציר פילדלפי | צילום: דובר צה"ל

בכירים ישראלים אמרו לניו יורק טיימס כי ספר ההדרכה נחשף בנובמבר אשתקד בעיר זייתון ברצועת עזה. בנוסף, בסוף אותו החודש נמצא דרומית לעיר מכתב מסינוואר למוחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס שחוסל על ידי ישראל בתקיפה בח'אן יונס. במכתב סינוואר הודיע לדף כי "החטיבות יקבלו תשלום לפי רמת חשיבותם והצורך בהם".

עוד דווח כי כשנה לפני אירועי 7 באוקטובר, אישר סינוואר תקציב של 225 אלף דולר לטובת החלפת הדלתות במנהרות במטרה להגן על המחבלים הנעים בהן מפני התקפה אווירית וקרקעית. כמו כן, נעשתה "בחינה מחודשת של נקודות רגישות שדרשו חיזוק הגנתי". במכתב לראש הזרוע הצבאית, אישר מנהיג חמאס לתעל את מרבית התקציב להחלפת הדלתות בצפון הרצועה, וייתכן כי השקיע באזורים בהם ציפה ללחימה קשה יותר.