צה"ל ושב"כ מאשרים: מח"ט ח'אן יונס של חמאס חוסל

ראפע סלאמה חוסל בתקיפת צה"ל בח'אן יונס, בה ניסו לחסל גם את ראש הזרוע הצבאית מוחמד דף. סלאמה, סגנו של דף שהיה ממתכנני מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, הצטרף לארגון הטרור בשנות ה-90, והיה אחראי גם על תוכנית המנהרות באזור ח'אן יונס

זמן צפייה: 03:23

צה"ל ושב"כ אישרו היום (ראשון) כי ראפע סלאמה, מפקד חטיבת ח'אן יונס בגדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, נהרג אתמול בתקיפה האווירית של צה"ל בח'אן יונס, בניסיון החיסול של מפקד הזרוע הצבאית מוחמד דף. בנוסף לתפקידו כמח"ט, תפקד סלאמה גם כסגנו של דף.

סלאמה, שהיה ממתכנני המתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר, הצטרף לחמאס בתחילת שנות ה-90 ומונה לתפקיד מג"ד ח'אן יונס-קרארה, תחת פיקודו של מחמד סינוואר, ובמהלך שנות פעילותו בחמאס לקח תפקיד מרכזי בחטיפתו של גלעד שליט. סלאמה פיקד על הסיוע הקרבי ותכנית ההגנה של חמאס במבצע 'צוק איתן' וכן היה אחראי על תכניות המנהור בחטיבת ח'אן יונס.

בשנת 2016 מונה לתפקיד מפקד חטיבת ח'אן יונס, ופיקד על שתי המנהרות ההתקפיות שסוכלו בעיר במבצע 'שומר החומות', בהן חוסלו 18 מחבלים שניסו לחדור לשטח הארץ. כמו כן, פיקד על מחבלי חמאס חטיבת ח'אן יונס והיה אחראי על כלל השיגורים שבוצעו מגזרת חאן יונס לשטח ישראל.

מפקד חטיבת ח'אן יונס בחמאס, ראפע סלאמה
מפקד חטיבת ח'אן יונס בחמאס, ראפע סלאמה | צילום: דובר צה"ל

בתקיפה האווירית החריגה אתמול בח'אן יונס, צה"ל ניסה לחסל את מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, שעלה מהמנהרות אל הקרקע יחד עם סגנו סלאמה. בישראל טרם יודעים לומר מוודאות האם דף אכן נהרג.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אתמול הערכת מצב בקריה, ומסר הצהרה בהמשך הערב. במקביל, שר הביטחון יואב גלנט קיים גם כן הערכת מצב בהשתתפות ראש שב"כ והרמטכ"ל - שבסופה הורה על "הגברת הכוננות בכל גזרות הלחימה".

ההערכה בצה"ל היא כי עשרות מחבלים נפגעו במתחם שהותקף בח'אן יונס. בצה"ל אומרים כי מדובר ב"סיכול מתפרץ" שהצבא נערך אליו כבר זמן רב, והתאפשר בזכות מודיעין מדויק של שב"כ, אמ"ן ופיקוד הדרום. המבצע התנהל מחמ"ל מבצעים מיוחד של שב"כ, וקיימת הערכה כי בסביבתם של דף וסגנו נכחו פעילים נוספים, שחוסלו גם הם.

מוחמד דף ומרחב התקיפה ברצועה שבה הותקף
מוחמד דף ומרחב התקיפה ברצועה שבה הותקף

האישור הסופי לפעולה ניתן בהתייעצות אצל שר הביטחון בהשתתפות הרמטכ"ל וראש שב"כ. בחמאס הכחישו כי דף, ששרד מספר נסיונות חיסול בעבר, נפגע. בעזה מדווחים על יותר מ-70 הרוגים ומאות פצועים.

ניסיון החיסול מגיע בזמן רגיש של משא ומתן לעסקת חטופים - אך במערכת הביטחון אמרו לחדשות 13 כי מדובר היה בהזדמנות של "פעם בתשעה חודשים". גורמים מדיניים הוסיפו כי תיתכן השהייה של המגעים לשחרור החטופים לכמה ימים - ומעריכים כי המבצע הצליח "בסבירות גבוהה מאוד".