באישור סמוטריץ' - מאחז לא-חוקי פונה: "נבנה על קרקע פרטית ערבית"

לראשונה מאז הקמת הממשלה לפני כשבעה חודשים, פונה המאחז אעירה שחר שבבנימין. שוטרי מג"ב ואנשי המינהל האזרחי פשטו לפנות בוקר על המקום והרסו שלושה בתים. למקום הגיעו מתנחלים - שתקפו את הממשלה והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ': "מזעזע שהוא בוחר להילחם בהתיישבות"

זמן צפייה: 02:33

כוחות גדולים של שוטרי מג"ב ומנהל אזרחי פשטו הבוקר (שני) על גבעת אעירה שחר בבנימין, הממוקם מזרחית לרמאללה, והרסו שלושה בתים. תושבים רבים מהסביבה הגיעו כדי למחות על המהלך. מדובר בפינוי הראשון באעירה שחר מאז הקמת הממשלה לפני כשבעה חודשים, ואחד הגדולים שנערכו בתקופה האחרונה. כמה מתנחלים הבעירו צמיגים.

"ממשלת הימין ממשיכה את מסורת גנץ ולפיד - לפגוע בהתיישבות היהודית ולהרוס בתים", תקפו חלק מהמתנחלים. ההחלטה על הפינוי התקבלה בדרג המדיני, ובמינהל האזרחי אמרו כי מרבית הגבעה היא אדמה פרטית פלסטינית. מדובר בפינוי חריג מאחר שעד כה המינהלת של השר בצלאל סמוטריץ' מנעה מהמינהל האזרחי לאכוף מאחזים בלתי-חוקיים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308140730' autoplay='0' credit='' desc='פינוי המאחז בבנימין' poster='' kid='1_6v8kg08g' duration='30']

לטענת המתנחלים, "הדברים חמורים הרבה יותר כשכל זה מגיע שבוע אחרי עלילות דם נגד מתיישבים גיבורים שהגנו על עצמם", בהתייחסם לחשד לרצח הפלסטיני קוסאי מעטאן ליד בורקה. "אחרי שנחשפו השקרים של דובר צה"ל, שאימץ במהלך השבת את הגרסה השקרית של הערבים, עכשיו מגיע תור הנקמה".

פינוי המאחז אעירה שחר
פינוי המאחז אעירה שחר

על-פי ההסכמים הקואלציוניים, פינוי מבנים בהתנחלויות ייעשה תחת סמכותו ובאישורו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', למעט מקרים חריגים כגון צורך ביטחוני דחוף, או בנייה חדשה - שהם תחת סמכותו של שר הביטחון יואב גלנט.

עוד אמרו המתנחלים: "אחרי שמתברר מרגע לרגע בבתי המשפט איך תיק הרצח שמנסים לתפור למתיישבים פשוט מתפורר, החליטו לפנות לנקמה דרך הרס ההתיישבות. בפינוי נהרסו בתי משפחות עם ילדים, בתים שקיימים בגבעה מעל לחצי שנה, שהם תחת אחריותו של השר בצלאל סמוטריץ' ועליו לאשר את ההריסה שלהם. מזעזע שסמוטריץ' בוחר להילחם בהתיישבות". למקום הגיעה ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית).

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

גורמים בסביבת השר סמוטריץ' מסרו בתגובה: "מדובר במבנים חדשים שנבנו על קרקע פרטית ערבית מוסדרת, ולא ניתן להסדיר אותם. ביחס אליהם, יש דרישה של מערכת הביטחון והמשפטנים לאכיפה. למרבה הצער לא הצלחנו להביא לפתרון בהסכמה של העברתם לאדמות מדינה סמוכות כדי להסדירם, כפי שפעלנו ואנחנו פועלים במקומות אחרים - כמו למשל בחומש. במשמרת שלנו אנחנו בונים ומסדירים בהתיישבות בהיקפים חסרי תקדים ועושים זאת בגאון, בסמכות וברשות".

הציוץ שפרסמה חברת הכנסת לימור סון הר מלך
הציוץ שפרסמה חברת הכנסת לימור סון הר מלך

בתוך כך, ולאחר התגובה של סביבת השר סמוטריץ', בחרה ח"כ לימור סון הר מלך להגיב על הדברים בחשבון הטוויטר האישי שלה וכתבה: "אני לא מוכנה לקבל את האמירה של מקורבי סמוטריץ על הריסת מבנים בשטח ארץ ישראל. גם אם כעת לא ניתן להסדיר את ההתיישבו הספציפית הזט אסור להרוס אותה. שטחי c מלאים במבנים ערבים לא חוקיים כפי שהשר יודע".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308141053' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_px49lp40' duration='48']

בנוסף, תקפה סון הר מלך את שר הביטחון יואב גלנט ואלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס על הרס המאחז בסרטון וידאו שפרסמה: "הגעתי היום למוקד ההרס וראיתי את החורבן שיצרו כוחות הביטחון בפיקודו של שר הביטחון ואלוף פיקוד המרכז שמתעמר ומתעלל באנשי ההתיישבות. מי שחושב שאפשר יהיה להרוס, להחריב ולהתעלל באנשי ההתיישבות ונשב בשקט - טועה בגדול".