המתווכות הודיעו: יוקם "תא למניעת סכסוכים" בלבנון - ללא ישראל
עם סיום סבב השיחות הראשון בין ארצות הברית לאיראן, קטר ופקסטן הודיעו על "התקדמות מעודדת" ועל הקמת "תא למניעת סכסוכים בלבנון" ללא נציגות ישראלית: "השיחות התנהלו באווירה חיובית, נקים ועדה שתהיה אחראית על הפיקוח המדיני של תהליך התיווך"
למרות הדיווחים אמש על עזיבת המשלחת האיראנית בעקבות דברי הנשיא דונלד טראמפ, בסיום סבב השיחות הראשון בין ארצות הברית לאיראן הודיעו הלילה (שני) המתווכות קטר ופקיסטן הודיעו על "התקדמות מעודדת" ועל הקמת "תא למניעת סכסוכים בלבנון", ללא נציגות ישראלית. בהודעה המשותפת נמסר כי "השיחות התנהלו באווירה חיובית ובונה" והוסיפו כי מטרת המנגנון בלבנון היא להבטיח את המחויבות להפסקת הפעולות הצבאיות בשטח המדינה, זאת בהתאם לסעיפי מזכר ההבנות.
עוד נכתב בהודעה המשותפת: "ההתקדמות כוללת בין היתר הקמת מנגנון להמשך השיחות הטכניות. על בסיס מזכר ההבנות, הצדדים הסכימו על הקמת "ועדה עליונה" שתהיה אחראית על הפיקוח המדיני של תהליך התיווך. הנציגים הבכירים ידווחו באופן קבוע לוועדה, ויובילו קבוצות עבודה ממוקדות בנושאי גרעין וסנקציות, כמו גם קבוצת עבודה למעקב ויישוב סכסוכים, במטרה להבטיח את היישום היעיל של מזכר ההבנות ולטפל בנושאים נוספים".
זמן קצר לאחר מכן כתב שר החוץ האיראני בציוץ ברשת החברתית X כי "התיווך הבלתי נלאה של פקיסטן וקטר הוביל להתקדמות גדולה לקראת סיום המלחמה בלבנון", והוסיף: "כמו כן, הושעו הסנקציות על ייצוא נפט ופטרוכימיה, הוסר המצור הימי, שוחררו חלק מהנכסים המוקפאים, ותוכנית הענק לשיקום ופיתוח כלכלי של איראן יצאה לפועל. המבחן האמיתי הראשון: היחידה למניעת סכסוכים בלבנון".

בתוך כך, שגריר ישראל באו"ם דני דנון התראיין הבוקר לפוקס ניוז, במהלכו התייחס לשיחות המשא ומתן בלבנון ואמר: "יש לנו שיחות ישירות עם ממשלת לבנון, אנחנו מודים לשר החוץ האמריקני מרקו רוביו על כך, כך צריך להיות. אנחנו רוצים לראות לבנון חופשית בשליטת ממשלת לבנון וללא שליטה איראנית".
עוד אמר דנון: "אנחנו מדברים עם לבנון אבל אם נותקף ע"י חיזבבאללה נצטרך להגיב. לא נשב כמו ברווזים במטווח ונחכה שחיזבאללה יירה על אזרחינו, נגן על עצמנו. אני מקווה שלממשלת לבנון יהיה את האומץ לפעול בעצמה נגד חיזבאללה".

טראמפ אמר אתמול לכתב פוקס ניוז כי "יכול להיות שנצטרך להשתלט על מצר הורמוז, אם צריך אפוצץ אותם עד הסוף". על לבנון אמר: "אני קרוב לתת לסוריה לטפל בחיזבאללה; ישראל לא מצליחה לעשות זאת בלי להפיל בניינים". בציוץ ברשת החברתית שלו TRUTH כתב טראמפ: "איראן חייבת לעצור את חיזבאללה מלעשות בעיות. אם לא - נכה באיראן חזק מאוד שוב".

עם פתיחת השיחות אמר סגן נשיא ארה"ב ג'יי. די. ואנס כי הנשיא טראמפ ביקש "לפתוח דף חדש" עם איראן, וציין כי יש התקדמות בנוגע להפסקת האש בלבנון. שר החוץ של פקיסטן אסחאק דאר אמר בריאיון לאל-ערביה כי איראן הסכימה לדלל את האורניום המועשר.


