עשרות אלפים מפגינים בגבול הרצועה; הרוג מאש צה"ל

לפי דובר צה"ל, רוב המוחים נמצאים הרחק מגדר המערכת, והכוחות בשטח מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי חי. הפלסטינים: 112 נפצעו עד כה. הנייה וסינוואר הגיעו לאזור

כ-40,000 אלף פלסטינים מפגינים היום (שבת) על גדר רצועת עזה, כחלק מ"צעדת המיליון" במסגרת אירועי יום האדמה. משרד הבריאות בעזה מסר כי אדם אחד נהרג ו-112 נפצעו בעימותים עם צה"ל.

המפגינים מתקהלים בכמה מוקדים ברצועת עזה ובגדה, מיידים אבנים ומבעירים צמיגים. במספר אירועים נזרקו רימונים ומטענים לעבר גדר המערכת, ולוחמי צה"ל משתמשים נגדם באמצעים לפיזור הפגנות ובירי. רוב המפגינים ממוקמים במרחק של 300 עד 700 מטרים מהגדר.

משרד הפנים של חמאס בעזה דיווח כי 8000 אנשי מנגנוני הביטחון והמשטרה ברצועה משתתפים באבטחת המחאה. סדרנים מכל הפלגים הפלסטינים, בהכוונת מארגני ההפגנות, החלו מוקדם יותר להתפרס באזור הגבול עם ישראל כשהם לבושים בווסטים כתומים במטרה למנוע מהצעירים הפלסטינים להתקרב למרחק של 300 מטרים מהגדר.

מוקדם יותר היום נפגשו בביירות, בירת לבנון מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד נח'אלה וסגנו של איסמאעיל הנייה, סאלח אל-עארורי. השניים הדגישו כי "כל תוקפנות מצד ישראל מול המפגינים על הגדר, תיענה במידה הראויה". עוד הוסיפו כי הג'יהאד האסלאמי וחמאס מתואמים ביניהם במטרה למנוע כל פגיעה של ישראל במפגינים ברצועת עזה.

אלוף פיקוד דרום, הרצי הלוי, ב''צעדת המיליון'' בגבול הרצועה | צילום: דו''צ

המשלחת הביטחונית המצרית הגיעה הבוקר לאחד ממוקדי המחאה כדי לפקח מקרוב ש"צעדת המיליון" לא תצא משליטה. המשלחת שהתה בעזה במסגרת המשא ומתן עם ישראל על הבנות לרגיעה, והיא תישאר באזור לאורך כל ההפגנות. במקביל, הגיע תחת אבטחה כבדה יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, למעבר קרני.

דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי פנה היום לתושבי עזה בהודעה לפיה: "לפי הדיווחים הפלסטינים, במידה ולא תנהגו היום באלימות ובאמצעי טרור, יתבצעו צעדים אזרחיים משמעותיים שיוכלו לשפר תחומים אזרחיים מגוונים ברצועת עזה. תחשבו טוב טוב לפני שאתם מפעילים אלימות וטרור. ישראל נחושה להגן על אזרחיה וריבונותה".

מוקדם יותר היום דיווח משרד הבריאות בעזה כי צעיר כבן 20 מת מפצעיו לאחר שנורה אתמול על ידי צה"ל במהלך העימותים סמוך לגדר הגבול.  במקביל, נערכים בצה"ל עם כוחות מיוחדים לקראת "צעדת המיליון" שצפויה להתקיים היום בצהריים ברצועת עזה לציון יום האדמה. בוועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל הכריזו אתמול על שורה של עצרות מחאה שיתקיימו בנגב, בטייבה ובכפר כנא, כאשר התהלוכה המרכזית תתקיים בסכנין.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר היום באיגרת לכבוד יום האדמה כי "פלסטין שייכת לפלסטינים", והוסיף כי "המדינה הפלסטינית העצמאית והחופשית תקום בגבולות 67', כשמזרח ירושלים בירתה". הוא הוסיף כי הוא "מוקיר את השהידים שנהרגו למען האדמה הפלסטינית לאורך השנים – פלסטין צריכה להיות שייכת לפלסטינים, ולא נסכים לוותר על זכויותינו".

פלסטינים מפגינים על גדר הרצועה

צה"ל תקף אמש עמדת חמאס בצפון רצועת עזה. זאת, לאחר שעשרות פלסטינים השליכו מטענים ורימונים לעבר כוחות צה"ל, שהשיבו באש ובאמצעים לפיזור הפגנות. פיצוצים עזים נשמעו ביישובים הסמוכים.

במהלך יום שישי התפרעו כ-800 פלסטינים שיידו אבנים ובקבוקי תבערה בכמה נקודות לאורך הגדר. כוחות צה"ל השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות ובאש צלפים. משרד הבריאות בעזה דיווח כי עשרה פלסטינים נפצעו מירי של צה"ל מזרחית לג'באליה.