אלפים נמלטו, הרס ברחובות: היום שאחרי המבצע בג'נין

מבצע "בית וגן" הסתיים וכלל כוחות צה"ל יצאו מג'נין. שעות לאחר מכן נחשף תיעוד מרחפן מההרס שנגרם בעקבות הלחימה. כ-3,000 עזבו את בתיהם ויותר מ-100 נפצעו. 12 מחבלים חוסלו . בישראל הדגישו כי לא נהרגו אזרחים. "לא שמעתי דבר, רק ראיתי פיצוץ", שחזר אחד התושבים שנמלט

זמן צפייה: 03:53

שעות אחרי שאחרון לוחמי צה"ל יצא סמוך ל-02:00 (רביעי) מג'נין ומבצע "בית וגן" הגיע לסיומו, נחשף ההרס הרב בעקבות הלחימה. במחנה הפליטים וכן באזורים מסוימים בעיר עדיין אין אספקת חשמל ומים, לאחר שכלים הנדסיים של צה"ל שסרקו אחר מטעני חבלה גרמו נזק לצינורות ולכבלים.

מהסהר האדום נמסר כי כ-3,000 בני אדם פונו ממחנה הפליטים. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, כ-100 בני אדם נפצעו, מתוכם 20 באורח קשה. 12 מחבלים חוסלו, מתוכם ארבעה משתייכים לג'יהאד האיסלאמי. לפי צה"ל, לא נהרגו אזרחים.

ג'יהאד חסן, בן 63, שנמלט מהמחנה לאחר שבנו נפצע בתקיפת צה"ל. "לא שמעתי שום קול, רק ראיתי את הפיצוץ", הוא סיפר בבית החולים הממשלתי בג'נין - שם מטופל בנו.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2305070957' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד מרחפן: ההרס בג′נין' poster='' kid='1_b2fl4hib' duration='317']

בימי המבצע נשמעו גינויים ממצרים, מאיחוד האמירויות וממדינות נוספות, אך אמש הגיעה גם הודעה ממשרד החוץ הסעודי, שבה נכתב: "סעודיה מגנה את המשך ההסלמה הישראלית בשטחים הפלסטינים הכבושים, כשהאחרון מבינהם בג'נין – מה שהביא להרוגים חפים מפשע ולפצועים. סעודיה מתנגדת לחלוטין להפרות שמבצעים כוחות הכיבוש הישראלי".

יודגש כי בניגוד להודעה הסעודית, ישראל הבהירה כי לא פגעה בבלתי-מעורבים, וכל ההרוגים היו מחבלים. בתוך כך, נזכיר כי בשבוע שעבר הזהיר ממשל ביידן כי האלימות ביהודה ושומרון מונעת את קידום התהליכים מול הסעודים. בישראל אמרו כי ארה"ב נתנה לגיטימציה מלאה למבצע: "פעלנו בצורה ממוקדת - מה שהוביל לגיבוי הנחרץ שלהם באירוע הזה".

ג'נין ביום שאחרי המבצע
ג'נין ביום שאחרי המבצע | צילום: רויטרס

כאמור, צה"ל הודיע הבוקר כי כלל הכוחות יצאו במהלך הלילה, ממחנה הפליטים בג'נין. עם זאת, אמש הבהירו בישראל כי הפעולות בג'נין יימשכו גם לאחר תום המבצע, וראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הפעולה "אינה חד-פעמית". זמן קצר לפני יציאת הכוחות נפל רב-סמל דוד יהודה יצחק, לוחם סיירת אגוז בן 23 מבית אל.

תיעוד מג'נין
תיעוד מג'נין | צילום: רויטרס
תיעוד מג'נין
תיעוד מג'נין | צילום: רויטרס
תיעוד מג'נין, אחרי סיום מבצע ''בית וגן''
תיעוד מג'נין, אחרי סיום מבצע ''בית וגן'' | צילום: רויטרס
הרס ברחובות ג'נין
הרס ברחובות ג'נין | צילום: רויטרס
דוד יצחק, הלוחם שנפל בג'נין
דוד יצחק, הלוחם שנפל בג'נין | צילום: באדיבות המשפחה
מסוק צבאי בג'נין
מסוק צבאי בג'נין
מבצע צה''ל בג'נין
מבצע צה''ל בג'נין | צילום: רויטרס
מבצע ''בית וגן'' בג'נין | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90