תחקיר צה"ל: "ירי מתנחלים גרם למות הפלסטיני בג'ית"

צה"ל פרסם את ממצאי התחקיר על האירועים הקשים בכפר הפלסטיני ג'ית שליד שכם שלשום, שבמהלכם נכנסו עשרות מתנחלים למקום, התפרעו והציתו רכוש. במהומות נהרג צעיר פלסטיני ואחר נפצע קשה. לפי תחקיר צה"ל, הוא נורה למוות על-ידי מתנחלים. טרם נעצרו חשודים

זמן צפייה: 02:05

צה"ל פרסם הערב (שבת) את ממצאי התחקיר על הפרעות בכפר ג'ית שליד שכם שלשום, שמהם עולה כי ירי מתנחלים גרם למות הצעיר הפלסטיני. בצבא אמרו כי צה"ל "מקבל אחריות מלאה על האירוע הקשה, כמו גם אחרית אישית של אלוף פיקוד מרכז אבי בלוט".

לפי התחקיר, ב-19:23 באותו ערב התקבלה ההתרעה על מהומות באזור יצהר. צה"ל תגבר כוחות בחווארה, אך לא נערך להגיע לג'ית. כ-40 דקות לאחר מכן, ב-20:01, דווח על כ-70 מתפרעים שנכנסו לג'ית והוכרז "פטיש כחול" (נוהל פשיעה לאומנית).

למקום הוקפץ גדוד מילואים של פיקוד העורף, שלא היה מוכן לאירוע של טרור יהודי וניסה להוציא את המתנחלים שהציתו רכוש של פלסטינים והתפרעו במקום. האירוע תם ב-20:36 עם הוצאת כלל המתפרעים מהכפר. גם הערב טרם נעצרו חשודים.

נזקי מתקפת המתנחלים על הכפר ג'ית
נזקי מתקפת המתנחלים על הכפר ג'ית | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90
נזקי מתקפת המתנחלים על הכפר ג'ית
נזקי מתקפת המתנחלים על הכפר ג'ית | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר בליל האירועים: "ראש הממשלה נתניהו רואה בחומרה את ההתפרעויות שהיו הערב בכפר ג'ית, שכללו פגיעה בנפש וברכוש על-ידי ישראלים שנכנסו לכפר. מי שנלחם בטרור הם צה״ל וכוחות הביטחון, ולא אף אחד אחר. האחראים לכל מעשה עבירה ייתפסו, ויועמדו לדין".

הנשיא יצחק הרצוג מסר: "אני מגנה באופן נחרץ את הפרעות הערב בשומרון. מדובר במיעוט קיצוני שפוגע בציבור המתיישבים שומר החוק ובהתיישבות כולה ובשמה ומעמדה של ישראל בעולם בתקופה רגישה וקשה במיוחד. זוהי לא דרכנו ובטח לא דרכה של תורה ושל היהדות. על גורמי אכיפת החוק לפעול באופן מיידי כנגד התופעה החמורה הזו ולהביא לטיפול בפורעי החוק".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בחר לתקוף את הרמטכ"ל ואת שר הביטחון ואמר: "אמרתי לרמטכ"ל שזה שלא נותנים גב לחיילים לירות בכל מחבל שזורק אבנים מוביל לאירועים מהסוג שאירעו הערב". בן גביר הוסיף: "לצד זאת, אסור באופן חד משמעי לקחת את החוק לידיים. מי שצריך לטפל בטרור ובהרתעה, גם כלפי מחבלים מהכפר ג'ית זה צה"ל. הגיע הזמן ששר הביטחון יצא מהקונספציה ויעשה זאת".

נזקי מתקפת המתנחלים על הכפר ג'ית
נזקי מתקפת המתנחלים על הכפר ג'ית | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90
נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית
נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית | צילום: רויטרס
נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית
נזקי מתקפת המתנחלים בכפר ג'ית | צילום: רויטרס

בארצות הברית גינו את האירועים ואמרו: "התקפות של מתנחלים ישראלים נגד אזרחים פלסטינים בגדה המערבית אינן מקובלות וחייבות להיפסק". דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן הוסיף: "הרשויות הישראליות חייבות לנקוט בצעדים כדי להגן על כל הקהילות מפני פגיעה. זה כולל התערבות שתגרום להפסקת אלימות כזו, והעמדה לדין של כל מי שנוקט באלימות".

שגריר ארצות הברית בישראל ג'ק לו כתב בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "אני מזועזע מהתקיפה האלימה אתמול של מתנחלים נגד פלסטינים בגדה המערבית. התקפות אלו חייבות להיפסק ויש להעמיד את הפושעים לדין".