לאחר יותר מ-75 שנה: זוהתה גופת חלל שנפל במלחמת העצמאות

דב ברודר נהרג בקרב על כיבוש כפר סבא, והוכרז כחלל שמקום קבורתו לא נודע. לאחר הקרבות, גופת חלל אלמוני נקברה בבית העלמין סגולה פתח תקווה. כעת, לאחר חקירה של צה"ל שנמשכה כ-17 שנים, נקבע כי החלל מפתח תקווה הוא למעשה ברודר. ראש אכ"א בישר לאלמנתו בת ה-96 את הבשורה, כי נמצאה גופתו של בעלה המנוח

זמן צפייה: 02:57

גופת חלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע ממלחמת העצמאות אותרה בבית העלמין סגולה בפתח תקווה - כך הותר לפרסום היום (ראשון). שם החלל הינו דב ברלה ברודר, והוא נהרג בקרב לכיבוש כפר סבא במאי 1948. אתמול, ראש אכ"א הודיע לאלמנתו בת ה-96 של ברודר, בתיה, כי נמצא מקום קבורתו של בעלה המנוח.

דב ברודר נולד בשנת 1927 בליטא, ועלה לארץ בהיותו בן 7. הוא הצטרף לפלמ"ח ולקח חלק בפעולות שונות של הארגון, כגון העברת מעפילים, פיצוץ סירת המשטרה בנמל חיפה ועוד. בפרוץ מלחמת העצמאות, ברודר התגייס לחטיבת "אלכסנדרוני" ולחם בגזרת כפר סבא, במטרה לכבוש את העיר ולייצב את הגבול בגזרת קלקיליה. השמועה אומרת שישב במשוריין שנפגע מפגז אנטי-טנקי ועלה באש.

גופתו של ברודר לא נמצאה, אך מצבה לזכרו הוקמה בבית-הקברות הצבאי בהר הרצל בירושלים. במקביל, לאחר קרבות מאי 1948 במלחמת העצמאות, אלמוני מלוחמי תש"ח נקבר בבית העלמין סגולה פתח תקווה. בשנים 2006- 2023 התנהלה חקירת איתור נעדרים לבירור זהות האלמוני.

מסמך של חטיבת "אלכסנדרוני | צילום: דובר צה"ל
דב ברודר ז״ל ואשתו, בתיה ברודר, 1947 | צילום: דובר צה"ל

פעולות החקירה כללו פתיחה של הקבר וביצוע דיגום גנטי ואפיון אנתרופולוגי של השרידים, מחקר הנדסי ובליסטי בהתבסס על התרחשויות הקרב והשפעתן הצפויה על גופת החלל, איסוף ובחינת מסמכים רלוונטיים מארכיונים המדינה וצה"ל ותחקור עדים מהקרב ועוד. לפני כחודש וחצי הוצגו המסקנות לראש אכ"א האלוף יניב עשור, שהראו כי זהות גופת החלל האלמוני היא של דב ברודר.

דב (ברלה) ברודר ז"ל. גופתו נמצאה לאחר 75 שנה | צילום: דובר צה"ל

הענף לאיתור נעדרים (אית״ן) פועל לאיתור חיילי צה"ל הנעדרים בשגרה וחירום. בין משימות הענף נמנית גם חקירת אירועי עבר של חללים אשר מקום קבורתם לא נודע, בדומה למקרה זה. צוותי החקירה של היחידה כוללים אנשי מילואים בעלי ידע רלוונטי אשר העמלים מזה שנים בכדי לנסות ולקבוע מה עלה בגורלם של מקל״נים ולהביא בשורה למשפחותיהם.

ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, נפגש עם אלמנתו של דב ז״ל ומשפחתה | צילום: דובר צה"ל

בתקופה הקרובה ייסגר המעגל ויתקיים טקס לגילוי מצבתו של החלל, במהלכו, לאחר 75 שנים, שמו של ברודר יחליף את הכיתוב ׳אלמוני׳ שהיה על הקבר עד כה. מדובר בפעם השנייה השנה בה הענף לאיתור נעדרים מסיים חקירה של חללים שמקום קבורתם לא נודע.

מדברי ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור: "75 שנים לאחר נפילתו של דב ברודר ז"ל במלחמת העצמאות, איתרנו את מקום קבורתו. זוהי סגירת מעגל וחוב ערכי ומוסרי של צה"ל ומדינת ישראל לדב, שמסר את חייו למען תקומת ישראל, לאלמנתו ובני משפחתו שאיבדו את היקר להם מכל. צה"ל, אגף כוח האדם וענף איתור הנעדרים ימשיכו לעשות כל שיידרש בכדי לקבוע מצבה לחללים אשר מקום קבורתם לא נודע".