ברקע משבר הגיוס: צה"ל מקים "עיר בה"דים" חרדית
פרסום ראשון: למרות אי-עמידה ביעדי הגיוס והתנגדות מצד הרבנים, הצבא מקדם הקמת מתחם הכשרות מופרד שיוכל לאכלס כ-10,000 חיילים חרדים בעלות של עשרות מיליוני שקלים
פרסום ראשון: צה"ל החליט על הקמת מתחם הכשרות ייעודי לחרדים באזור בקעת הירדן, שנועד לרכז את כל המסלולים החרדיים הקיימים בצבא. המתחם, שיפעל במודל הדומה לבה"ד 1, יכלול את חטיבת חשמונאים, מסלול חרדים צנחנים, גדודי נצח יהודה ומסלולי תומכי לחימה חרדיים.
במסגרת ההתאמות למגזר, יתנהל המתחם בהפרדה מגדרית מלאה ללא נוכחות נשים, ויכלול שירותי דת הכוללים בתי כנסת ומקוואות. מדובר בהרחבה משמעותית של חטיבת חשמונאים, שתהווה מעין אוטונומיה צבאית בעלות של עשרות מיליוני שקלים. בצבא מעריכים כי הרחבת המסלולים הנפרדים תסייע בעלייה בשיעורי הגיוס, כאשר המתחם ערוך לקלוט עד עשרת אלפים חיילים בו-זמנית.
צעדים אלו מצטרפים למאמצים קודמים שכללו את הקמת החטיבה הייעודית, הסרת תכנים ציוניים והנגשת כשרות מהודרת. עם זאת, בפועל לא נרשמה עמידה ביעדי הגיוס, וניכרת עלייה מינורית בלבד שאינה תואמת את הציפיות. נוכח הקשחת עמדות הרבנים התוקפים את הציונות, ההערכות הן כי השינוי בשיעורי הגיוס תלוי בהם בלבד, במציאות שבה חלקים גדלים בציבור החרדי מאמצים עמדות המזוהות עם הפלג הירושלמי.
מצה"ל נמסר כי "צה"ל מבצע מזה מעל לשנתיים מהלכים חסרי תקדים על מנת לאפשר את שילובם של בני הציבור החרדי בשירות, בהתאמות הנדרשות לאורחות חייהם, ובהתאם לצרכים המבצעיים ההולכים וגדלים. בתוך כך, העלייה בהיקפי הגיוס והתפתחות המסלולים ויעדי השירות מחייבים את הרחבת תשתיות ההכשרה והשירות, בין היתר בכל הקשור להכשרה מקצועית ולתפקידי פיקוד וקצונה, שרבים מהמשרתים מעויינים להשתלב בהם.
"לפיכך נבחנת, במסגרת עבודת המטה, גם הרחבה של מערך הכשרות החרדים, לרבות באמצעות בסיס הכשרה ייעודי שיהווה שער כניסה למתגייסים החרדים. לכשתסתיים עבודת המטה ויתקבלו החלטות הדברים יפורסמו".
רק אתמול יצאו אלפי חרדים להפגין נגד גיוס לצה"ל ומעצרי עריקים - ועומסי תנועה כבדים הורגשו בצירים המרכזיים ברחבי הארץ. המוחים, שיצאו בשיירות רכבים מ-20 מוקדים שונים, שיבשו את התנועה בדרכם לכלא 10 ונסעו באיטיות כשעל רכביהם שלטים תחת הכותרת "עד כאן". במהלך המחאות, אישה בהיריון נפצעה בינוני בתאונה בכביש 1. במשטרה אמרו כי התאונה התרחשה בגלל הנסיעה האיטית של המוחים.
בעקבות ההפגנות, נרשמו עומסים כבדים בכביש 1, שנחסם בחלקים מסוימים, אך כביש 4 נותר פתוח. במשטרה דיווחו על עומסי תנועה גם בכביש 6 ובצירים נוספים: "תנועת כלי הרכב אינה תואמת את הסיכומים שנקבעו מראש עם המארגנים, ובחלק מהמוקדים ירדו מפגינים לנתיבי הנסיעה תוך סיכון עצמם ומשתמשי דרך נוספים. שיבוש התנועה אינו עולה בקנה אחד עם התנאים שסוכמו".




ח"כ יצחק גולדקנופף השתתף במחאה גם כן ורכבו האט את התנועה בכביש 1. במהלך הנסיעה האיטית, נהגו של חבר הכנסת הפעיל את הסירנה בניגוד לחוק. עם יציאתו למחאה, אמר גולדקנופף: "אנחנו יוצאים היום בהוראתם של גדולי ישראל בכל החוגים והעדות לקיים מצווה של מחאה על רדיפת עולם התורה, על מעצרם של לומדי התורה, של בחורים צעירים שמבקשים ללמוד את תורת השם שניתנה בהר סיני ואנחנו לא יורדים מהנושא הזה".
עוד אמר גולדקנופף: "תורתו אומנותו ימשיך להיות בארץ ישראל בכל העולם. לא יהיה מצב כזה. כמו שאפשר ללמוד ביוגוסלביה, בולגריה, הונגריה, פולין, אמריקה, אף אחד לא עוצר אותם, רק בארץ ישראל. לא ימשיך המצב הזה. עד שיפסיקו לרדוף את עולם התורה, נביע מחאות חוקיות".





ברקע המחאה, ח"כ גולדקנופף השמיע איום חריף ב"קול ברמה": "יגיע היום שנהפוך את המדינה, אבל זה בשלב אחר. כל הארץ כמדורת אש. נראה לכם שיעשו מאיתנו עבדים ושפחות? יגיע הרגע שבו כולם יצאו להפגנות בכל הארץ. ניקח את בתי הכלא ונהפוך אותם לישיבות".
ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) שהשתתף בהפגנות אמר כי "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה עוצרים לומדי תורה". לדבריו, "זו רק ההתחלה. אין דבר כזה שלא ייתנו לנו ללמוד תורה".

השיירה אורגנה על-ידי מפלגת אגודת ישראל ולוותה בקמפיין תחת המסרים: "כולנו עם אסירי עולם התורה", "תהלוכת הרכבים בעד לומדי התורה" ו"להיות יהודי גם בארץ ישראל". במוצאי שבת הקרובה מתוכננת בבני ברק עצרת מחאה בהובלת הרב הראשי לשעבר, הרב יצחק יוסף. יו"ר ש"ס אריה דרעי לא הוזמן לעצרת על רקע המתיחות הפנימית במפלגה סביב הטיפול בסוגיית הפטור מגיוס.


